Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1544729
Mondelez äger Marabou och Mondelez är aktiva i Ryssland men Marabou inte har någon verksamhet i Ryssland. Men eftersom Mondelez är akiva i Ryssland så bojkottas Marabou från att säljas i Sverige.

Volvo ägs av Geely som är aktiva i Ryssland och har ökat sin omsättning med 600% under kriget. Borde då samma gälla, att Volvo borde bojkottas och sluta säljas i Sverige eftersom huvudägaren är aktiv i Ryssland precis som med Marabou?

Svår fråga.
av Malmstroem
#1544739
Ur mitt perspektiv är det i huvudsak Ukraina som ska ha mest att säga om vem som ska bojkottas. De har också en lista som underhålls där det lägger ut vem de tycker ska bojkottas. Den listan hittar du här: https://sanctions.nazk.gov.ua/en/boycott/

Mondelez, och därmed Marabou finns med på den listan. Geely finns in med där.

Sedan kan var och en välja att hålla sig ifrån produkter som kommer från "Kina". I realiteten blir det rätt svårt. Jag kan fortfarande tänka mig att köpa en Volvo, men att de är Kina-ägda bidrar inte till märkes attraktivitet. Senaste bilen blev också en BMW...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1544740
Geely är för stort, tänk om dom blir tjuriga och lägger ner tillverkningen Sverige. Choklad är lättare för det är inget nödvändigt, tänk om det gällt tomater. Eller ännu värre potatis nu till midsommar.... Som en känd 60-åring en gång sa' Hujeda mej......
qau0s5peet9mxztb9pfn.jpeg
qau0s5peet9mxztb9pfn.jpeg (88.4 KiB) Visad 2992 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1544744
lennarte skrev: ons 21 jun 2023, 10:27 Geely är för stort, tänk om dom blir tjuriga och lägger ner tillverkningen Sverige. Choklad är lättare för det är inget nödvändigt,
Min tanke också. Riskerar man det blir för kostsamt så låtsas man som det regnar och tittar åt andra hållet och så ger man sig på mindre riskabla saker istället.
Malmstroem skrev: ons 21 jun 2023, 10:24 Ur mitt perspektiv är det i huvudsak Ukraina som ska ha mest att säga om vem som ska bojkottas. De har också en lista som underhålls där det lägger ut vem de tycker ska bojkottas. Den listan hittar du här: https://sanctions.nazk.gov.ua/en/boycott/

Mondelez, och därmed Marabou finns med på den listan. Geely finns in med där.
Inte ens Ukraina vill riskera stöta sig med Kina, det vore väl ödestigert
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1545113
Jaha. Väntat. Då få vi vi väl se om man kommer titta åt ett annat håll och låtsas som det regnar.

Ok att droppa en chokladkaka men att bojkota nationalklenoden Volvo vågar nog ingen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1545119
torbjorn_75 skrev: sön 25 jun 2023, 23:12 Varför skulle ingen våga bojkotta nationalklenoden Volvo? Människoliv är viktigare än egendom.
Skulle återförsäljarna plocka bort Volvomodellerna från bilhallarna, företagen förbjuda Volvo som tjänstebil, mackarna vägra tanka Volvobilar osv. Så som man stänger ute Marabou?

Känns inte så troligt..... men men..
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#1545201
Förbjuda Volvo som tjänstebil är väl rimligt, det finns ju andra bilmärken att välja på. Som de sa i tv-serien Macken, man kan ta en Mazda istället.

Göteborgs stad vill inte stötta Rysslands krig, Västra Götalandsregionen vill inte att invånarnas skattepengar ska blir skattepengar i Ryssland och finansiera kriget och Försvarsmakten tittar också på om en bojkott kan bli aktuell. Enligt SvT nu i kväll. Rätt logiskt om Försvarsmakten inte vill stötta Rysslands krigföring kan jag tycka.
Användarvisningsbild
av Derank
#1545204
Kommer aldrig att ske, då är det hundratals saker vi ska förbjuda som har sammröre med ryssarna. Tycker hela grejen med <Marabou är urlöjlig, men det är jag det.

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]