Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1548487
Angående att isolera för att komma till nivå D, så kanske man vill ha ett välisolerat hus ifall klimatförändringarna gör att polarisarna smälter och Golfströmmen överger oss. Då kommer det att bli kallt för oss… Så det är nog bäst att förekomma än att förekommas.
#1548495
Allinug skrev:Angående att isolera för att komma till nivå D, så kanske man vill ha ett välisolerat hus ifall klimatförändringarna gör att polarisarna smälter och Golfströmmen överger oss. Då kommer det att bli kallt för oss… Så det är nog bäst att förekomma än att förekommas.
Då är det nog bättre att flytta upp i bergen, om all is smälter ;-)
#1548501
Jag tror nog en stor del av de som eventuellt kommer beröras av detta inte kommer att ha råd att åtgärda (pensionärer och ensamstående i villor, de som bor i norra Sverige? ) . Om en stor del helt enkelt bara skiter i kraven vad skall myndigheterna då göra åt det ? Exekutiv auktion via Kronkalle? Böter? Få kommer ju att vara intresserad av köpa hus som kan ha stora förändringskrav enligt ev nya direktiv.

Har inte satt mig in så mycket i detta så vet inte om man kan tvingas göra nåt ? Vår villa byggd mitten av 70 talet har bergvärme med golvvärme i markplan, källare , 3 glasfönster , isolerplattor utanpå källarmur 2x112 kvadrat + garage uppvärmd yta förbrukas med hushållsel strax över 12MWh per år, varav c 5,5 för uppvärmning.
#1548511
Allinug skrev: ons 26 jul 2023, 12:57 Angående att isolera för att komma till nivå D, så kanske man vill ha ett välisolerat hus ifall klimatförändringarna gör att polarisarna smälter och Golfströmmen överger oss...
Det kluriga är att om man isolerar mot vinterkylan så ska diffusionsspärren sitta på insidan av isoleringen som vanligt men om vi dessutom behöver kyla med ac under många stekheta sommardagar så borde diffusionsspärren vara på utsidan.. Hur löser man det?
Men å andra sidan finns det större frågor, hur ska jordbruket kunna fungera i allt extremare globalt klimat t.ex?
#1548684
Allinug skrev: tor 27 jul 2023, 20:39 Jag har bara varit med om som lägst -30 grader
Löjligt , kolla in damen som jobbar på marknaden i Yakutsk :-D Notera filtstövlarna med innerstövel av filt plus att stå på en bit renskinn, det där gör nog skillnad.
Yakutsk ligger för övrigt på ungefär samma breddgrad som Sundsvall, 62 grader N..
Det är golfströmmen och närheten till Atlanten (och Östersjön/Bottenviken) som ger oss aningen mildare vinterklimat.
Har själv aldrig upplevt kallare än -41, är uppvuxen långt upp i norr..

#1548745
valln skrev: fre 28 jul 2023, 11:39 Erik Å:Längst upp i norr.
Var du med om den kalla vintern februari 2012..
Nej, jag blev klimatflykting redan innan millennieskiftet :-D är i Östergötland numera...
Volvo brukar kräva att vi testar alla prylar vi gör åt dem i -40.. De kanske ger dispens åt andra leverantörer men vi har inte lyckats :P
Utan golfström kanske det behövs nya krav. Räcker -50C? Eller milspec -55? :-/

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]