Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1541378
I Oktober godkände EU-rådet ett nytt EU-direktiv som kräver att alla byggnader ska uppnå energiklass D innan 2033.

I Mars godkände EU-parlamentet sitt förslag där de bara krävde att vi ska uppnå energiklass E innan 2033

Klass D verkar rätt tufft.

Villaägarna har räknat på vad energiklass D skulle medför och de har kommit fram till att vi pratar om renoveringar på upp till 700 ksek för 40% av våra småhusägare.

Förslaget ska nu in i slutförhandlingar innan vi ser vad de kommer överens om…


https://www.vlt.se/2023-05-14/bespara-o ... eringskrav

https://www.boverket.se/sv/byggande/byg ... d-forslag/

https://www.consilium.europa.eu/sv/pres ... buildings/
#1541392
Inte för att ta parti för någon här, men Villaägarna är väldigt partiska och nära på komiska så fort det är utgifter på tal. Jag förstår att en sådan grupp kan behövas, men som faktaleverantör…nja.

Är det ens rättsligt möjligt att genomföra nåt liknande på befintliga byggnader? Nya har jag all förståelse för, men de gamla?
Det är liksom tal om ändringar i grundkonstruktionen på gamla hus. Kan inte se hur det ska genomföras i praktiken.
Slita ur allt ur gamla herrgårdar och sätta ångspärr, och få en godkänd trycktestning?
#1541484
Har precis gjort en energirenovering. Väggarna är redan plastade och "bra" isolerade.
13st nya fönster och tre ytterdörrar. FTX ventilation och bergvärme. Men energideklarationen blir nog inte särskilt bra för det. Bergvärmepumpen går på EL och EL straffas med en faktor 1,8 på elförbrukningen. Fjärrvärme är däremot kaaaaanon!
Har spenderat över 400.000kr på energirenovering till ingen nytta, alla får ju bidrag när det blir dyrt att ha spabadet igång........
#1541544
Varför får man (i vårt klimat) mögel och "dålig lukt" husen när man tätar och "plastar in". Sådana problem finns inte i hus byggda före c:a 1960-1970. Romarna byggde betonghus för 2000 år sedan, dom som står kvar är utan är fukt och mögel. Här har vi stora probem med miljonprogrammets hus från 1970-talet. Är det bara klimatet som skiljer? Eller är det
byggnormerna? När jag bytte träpanelen och tilläggsisolera på vårat hus var "normen" plast. Jag använde "förhydringspapp" istället. Där är redan plast i "original konstruktionen" (70-tal) och ett lager plast till vägrade jag. Skulle även tilläggsisolera vinden ("krypvind") det är platt tak (7° lutning). En äldre byggare i bekantskapskretsen sa' Det minskar säkert energibehovet men vill du ha problem med dålig lukt så isolera. Ditt hus är inte byggt för det.
#1541791
lennarte skrev:Varför får man (i vårt klimat) mögel och "dålig lukt" husen när man tätar och "plastar in". Sådana problem finns inte i hus byggda före c:a 1960-1970. Romarna byggde betonghus för 2000 år sedan, dom som står kvar är utan är fukt och mögel. Här har vi stora probem med miljonprogrammets hus från 1970-talet. Är det bara klimatet som skiljer? Eller är det
byggnormerna? När jag bytte träpanelen och tilläggsisolera på vårat hus var "normen" plast. Jag använde "förhydringspapp" istället. Där är redan plast i "original konstruktionen" (70-tal) och ett lager plast till vägrade jag. Skulle även tilläggsisolera vinden ("krypvind") det är platt tak (7° lutning). En äldre byggare i bekantskapskretsen sa' Det minskar säkert energibehovet men vill du ha problem med dålig lukt så isolera. Ditt hus är inte byggt för det.
Täta hus kräver bra forcerad ventilation, vilket definitivt inte fanns på 60-talet. Man måste se det som en helhet, täta hus är bra ur flera synpunkter, men det måste göras på rätt sätt.
Nyckeln ligger i "Ditt hus är inte byggt för det." , så om man ändrar på grundprincipen så måste man ta alla steg..

/Thomas
#1541805
Funk skrev:Täta hus kräver bra forcerad ventilation, vilket definitivt inte fanns på 60-talet. Man måste se det som en helhet, täta hus är bra ur flera synpunkter, men det måste göras på rätt sätt.
Nyckeln ligger i "Ditt hus är inte byggt för det." , så om man ändrar på grundprincipen så måste man ta alla steg..
Så rätt, så rätt. Tänk så många hus som fått saneras och renoveras bara för man inte gjort på rätt sätt vid renovering och tilläggsisolering.
#1541822
Jag tror 0 på att man kan ställa den här typen av krav på befintliga hus, vilket lagrum skulle man använda då? Vad händer med de som inte har råd? Nä, det här lägger man nog in i bygglovshanteringen där har man ju från statens sida ett verktyg för att faktiskt ställa krav. Gör man inte enligt anvisning så blir det inget bygglov helt enkelt.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]