Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1527625
Varning för tung text

Stefan Inves avgånende riksbankschef som haft positionen i 16 år uttalar sig i media och säger att "Domedagen för Sverige är här" men hävdar samtidigt att han själv och riksbanken är helt utan ansvar. Hmmm ..

Nåväl varför är domedagen här då som Fd riksbankschefen hävdar?

Vi är ett av världen absolut högst belånade människor.
-Riksbanken har under lång tid haft negaiv ränta, det har drivit extrem inflation där bostadspriserna har ökat med 300% sedna milleniumskiftet och folk har belånat sig upp över hustaken, (5200 miljarder).
-Inflationen man redovisat har man rensat från bostadspriserna utan istället titta på kostanden som var låg pga negativ ränta och man har lurat alla att vi inte har inflation trots priserna rusat 300%
-ingves har länge skickat budskaep att ränta kommer fortsätta vara låg.
-Riksbanken har "tryckt upp" i runda slängar 1300 miljarder ytterligare som man köpt upp obligationer och utläansk valuta med resutltat att kronan rasat i botten och eldat på inflationen tillsammans med saker som händer i omvärlden.

Nu höjjer övriga världen räntan för att bromsa inflationen och riksbanken tvingas följa efter för att kronan inte ska bli helt värdelös då så klart alla vill investera i en valuta som har vettig ränta/avkastning.

I EU är nästan alla bolån låsta till över 15 år och i USA är över 70% låsta på 30 år
Sverige är helt unikt här med över 70% är rörliga, (mycket tack vare Riksbankens rekomendation)

Vad innebär det, ju i övriga världen slår höjd ränta bara på kortsiktigt konsumption, som kredtköp och kontokort och kan bromsa inflatioenen, reten är ju låst på lång tid i Sverige slår det stenhårt på hela ekonomin inom ett halvår.

Är det detför Yngves pratar om domedagen för Sverige, men det känns ju som han varit med att skapa detta.
#1527632
Räntan kommer säkert höjas med 50 punkter (0,5%) i februari. Visst blir det svettigare för många men det verkar ju inte drabba merparten här i forumet som får/beställer nya bilar. Det kanske är många kontantköp iof.
#1527644
Jag tänker mest att man kan ju inte bara fokusera på sig själv. Även om man klarar höjd ränta så kan ju de som inte gör det orsaka rätt stora störningar i samhället.

Har några glassiga vänner och nu när deras ränteutgifter ökade till 40.000 i månaden och elen till 30000 i månaden så börjar de tycka att det är lite svettigt och får sluta konsumera. De har även försökt sälja men det är inte så kul att sälja av långt under summan man har i lån.

Om många andra också drar ned på konsumtionen slår det ju på efterfrågan och så har vi ökande arbetslöshet som ett brev på posten och vips drabbas även de som inte är belånade

Riksbankens galna negativa ränteexperiment där man fick betalt för att låna drabbar ju även de som inte lånat i längden
#1527651
Konsumtionen kommer att minska -- men det är inte så hemskt många som är högt belånade. De flesta har köpt för "länge sedan" och då blir det inte så blodigt.

För de som köpt i närtid för den senaste tidens höga priser är det inte roligt. Det som gör att jag inte tror att det blir så farligt är att bankerna faktiskt har haft relativt höga krav på belåning. Så länge låntagarna har kvar jobbet så kommer de troligen ha råd att betala räntan. Och boendet brukar var högt prioriterat av de flesta.

Men de blir en del som likt de "glassiga vännerna" som nämns ovan som kommer att få minska sin "onödiga" konsumtion rätt rejält då alla pengarna får gå till räntor och energi.
#1527687
Nostrodamus var smart, han satte inga direkta tidsangivelser i sina profetior. Så det är fritt att tolka in när de förväntas inträffa.. förr eller senare stämmer de.
Fungerar som allra bäst när man tittar i backspegeln :P
#1527726
Det som jag tycker är märkligt är att ingen reagerar överhuvudtaget.

Yngves/Riksbanken har mitt I full högkonjunktur fått pumpa ut stimulanser så till den milda grad att vi nu enligt alla analytiker placerar oss på absolut sista platsen för att kunna ta oss igenom en lågkonjunktur. Inte en enda tanke på att se till att vi är förberedda på sämre tider, istället har vi tryckt pengar och lånat hysteriskt till konsumtion och nu står vi bara med skulderna kvar och en krona som knappt är värt något.

Men ingen bryr sig ett dugg. Ingen är det minsta orolig.

Jag får väl hoppas att jag har totalt fel när jag är orolig.
#1527728
Folk får väl tänka lite själv, bara för att det har varit gratis att låna pengar de senaste 10åren behöver man ju inte skuldsätta sig upp över öronen, jag har då alltid sett till att haft en balans på in och utgifter och fast jag har lånar 2-300k til tex bilköp har jag haft pengar på banken så jag har kunnat lösa lånen om jag tex skulle bli hemlös, arbetslös, långtidssjukskriven osv.

<nä, jag tycker inte ett dugg synd om de som sitter en villa för 5mllar och 2 nya bilar på uppfarten och har belånat sig upp över öronen resten av livet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]