Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1534149
Allinug skrev: tis 14 mar 2023, 19:34 Skräcken för att den befarade risken inträffar är en större risk än den befarade risken, tror jag…
Det där har många journalister skrivit i veckan, men vad menar man med det? Hur kan man frikoppla risken från befarad risk? Har det någon sustans?

Banker tex säljer ju förtroende, du vågar investera pengar i banken för du litar på att din investering är säker. Försvinner förtroendet så tar folk ut pengarna och banken kan aldrig lösa det för banken har ju lånat ut dina pengar och det tar åratal att hämta hem dem så banken går under.

Så för mig är den befarade risken exakt samma som risken och inte två olika saker, de är dessutom lika stora.

Samma med aktier, man inveserar ju i det man tror ska gå upp. Befarar man att de inte kommer göra detta så är det ju risken som gör att det inte gör det
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1534150
Såg en historisk analys att för att få bukt med en inflation på 10% som vi har nu behöver man höja räntan till ca 17%. Detta pga att räntehöjningen i sig gör att priserna på boende, hyra, produktion av mat, energi, bostäder osv stiger pga finansieringsbehovet och därför driver på inflationen samtidigt som den bromsar den och räntan därför behöver ligga rejält över inflationen för att trycka ned den.

Det skulle bli rätt tufft med en sådan nivå
#1534213
VolvoB20 skrev:Såg en historisk analys att för att få bukt med en inflation på 10% som vi har nu behöver man höja räntan till ca 17%. Detta pga att räntehöjningen i sig gör att priserna på boende, hyra, produktion av mat, energi, bostäder osv stiger pga finansieringsbehovet och därför driver på inflationen samtidigt som den bromsar den och räntan därför behöver ligga rejält över inflationen för att trycka ned den.

Det skulle bli rätt tufft med en sådan nivå
Japp, en del av oss kommer ihåg krisen i början på 90-talet... :-o
Vi hade 18% på bostadsrätten om jag minns rätt..

/Thomas
#1534252
Vad var det som var så hemsk och krisigt på 90talet egentligen? jag var 20 pannfläsk i början av nittiotalet, hade bott hemmifrån i ca 4år, hade ett skitjobb som var lågavlönat, men inte fan gnällde jag för det

Många av mina polare fick barn i den vevan, köpte bostad osv, det var inte stek på bordet varje helg, men man får anpassa sig efter inkomst och situationen.

Jag tog körkort då jag var 21, och minns att jag lånade 15k till att köpa en bil, minns inte vad räntan var, men högre än idag såklart. Blev ju såklart ingen ny BMW el Volvo, men det dög att frakta arslet i.

Jag tycker folk är bortskämda i detta land som gnäller på maten, lånen, soppan osv osv vi har det för bra helt enkelt

Absolut finns det de som fått det mycket sämre, de som redan låg på gränsen, ensamstående med barn , långtidssjukskrivna osv

Men merparten av Sveriges befolkning har det förjävla bra rent ut sagt.
#1534276
Problemet är att bostadspriserna/lånen har ökat 3-4 ggr så mycket jämfört med lönerna sedan 90-talet.

Så en 90-tals kris i repris kommer slå 3-4 ggr så hårt.

Hade lönerna ökat lika mycket som bostadspriserna/lånen hade det ju inte varit någon fara


Att man fått betalt för att låna har gjort att man sett bostäderna som en oändlig bankomat där man kunnat plocka ut pengar till lyxkonsumtion som gjort alla bortskämda som du säger, detta utan att det funnits en underliggande hälsosam tillväxt som drivkälla.

Dyra bostäder och lyxiga bilar har inte finansierats med inkomster och tillväxt utan av nytryckta pengar och negativ styrränta.

Tycker man inte behöver vara ekonomiprofessor för att inse riskerna med detta upplägg.

Lite som att dra runt privatekonomi med att ta SMS lån istället för att jobba, fast på en hela nationalekonomin.

Sedan början 90-talet du refererar till har bostadspriserna ökat enormt mycket snabbare än inkomsterna
Bilagor
RealaBostadspriser1967-2011k2prel (2).gif
RealaBostadspriser1967-2011k2prel (2).gif (7.58 KiB) Visad 286 gånger
#1534296
Derank skrev:Vad var det som var så hemsk och krisigt på 90talet egentligen? jag var 20 pannfläsk i början av nittiotalet, hade bott hemmifrån i ca 4år, hade ett skitjobb som var lågavlönat, men inte fan gnällde jag för det

Många av mina polare fick barn i den vevan, köpte bostad osv, det var inte stek på bordet varje helg, men man får anpassa sig efter inkomst och situationen.

Jag tog körkort då jag var 21, och minns att jag lånade 15k till att köpa en bil, minns inte vad räntan var, men högre än idag såklart. Blev ju såklart ingen ny BMW el Volvo, men det dög att frakta arslet i.

Jag tycker folk är bortskämda i detta land som gnäller på maten, lånen, soppan osv osv vi har det för bra helt enkelt

Absolut finns det de som fått det mycket sämre, de som redan låg på gränsen, ensamstående med barn , långtidssjukskrivna osv

Men merparten av Sveriges befolkning har det förjävla bra rent ut sagt.
Gnällig, ja !

Vi förlorade 50% på en insatslägenhet då vi var tvungna att flytta till större. Den nya var billigare den med på grund av krisen men det sved ändå kan jag lova..
Räntan var som sagt runt 18% om man bundit den, dom som hade rörligt fick så höga kostnader att bankerna krävde in pengar varje månad i stället för kvartal.

Göteborgs näst största bostadsrättförening gick i KK (den var ändå en rätt välskött HSB förening) och något knappt tusental familjer förlorade alla insatser.
Vill inte se det igen..

Men samtidigt har ju prisutvecklngen på bostäder varit horribel. Jag har ungar i 25 årsåldern med solida sparkapital, som åndå näppeligen räcker till kontantinsats på en vettig lägenhet idag, så lite sanering kan väl vara på sin plats. Skillnaden nu mot då är att arbetslösheten inte slagit till (än), men fortsätter valutafallet och räntan stiga så vet ingen riktigt var det kan sluta.
Jag ser ju i alla fall på att byggbranschen börjar vackla, projekt och nybyggen som inte startats läggs i malpåse och renoveringar både i stort och i ROT börjar minska. Byggbranschen är tyvärr en indikator som börjar visa på än värre tider.

/Thomas
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]