Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1528321
Perra83 skrev: tis 24 jan 2023, 10:30 Fick årsbesked för 2022 igår från Stabelo. 5473kr hade jag betalat i ränta och 200.000kr i skuld på huset, sambon har lika mycket. Covid och låga räntor har gjort att vi har kunnat amortera ganska bra.
Gött. Men det innbär säkert att vi som inte har belånat oss upp över skorstenen kommer få en del av våra tillgångar konfiskerad som under förra krisen så man återigen kan skapa en ny bankakut för att hjälpa alla stackars människor, fastighetsbolag och banker som ar belånat sig långt mer än vad som var hälsosamt för vi kan ju inte låta dem gå under denna gången heller. :P
#1528323
Yngves i DN

– Vi ställs ju inför ett val, ska vi göra något eller sitta med armarna i kors? Om vi sitter med armarna i kors och det visar sig att vi har fel, då blir det en väldig uppförsbacke att rätta till det längre fram. Så länge man har en egen valuta ska man alltid försöka nå det mål man har, säger han till DN.

Men han tar också till sig av kritiken.

– På centralbanken, det är där pengar skapas. Och så skapar vi en väldig massa pengar, och det kan gå över styr någonstans, till exempel bostadsmarknaden. Jag tror inte att man då efteråt kan hävda att vi inte hade något med det att göra.
#1528998
Det är väl elpriserna som driver inflationen nu?

Men hur penningströmmarna går mellan privatpersoner/företag och andra inblandade är svårt att genomskåda. Det kanske ser ut som inflation som Riksbanken måste agera på genom räntehöjning. Men kanske är det inte inflation, utan något annat fenomen?
#1529029
VolvoB20 skrev: tis 24 jan 2023, 15:45 Yngves i DN

– Vi ställs ju inför ett val, ska vi göra något eller sitta med armarna i kors? Om vi sitter med armarna i kors och det visar sig att vi har fel, då blir det en väldig uppförsbacke att rätta till det längre fram. Så länge man har en egen valuta ska man alltid försöka nå det mål man har, säger han till DN.

Men han tar också till sig av kritiken.

– På centralbanken, det är där pengar skapas. Och så skapar vi en väldig massa pengar, och det kan gå över styr någonstans, till exempel bostadsmarknaden. Jag tror inte att man då efteråt kan hävda att vi inte hade något med det att göra.

Ja, han erkänner ju indirekt att pengar skapas genom skuld. I det här fallet gäller det i stora drag bostadsmarknaden.
#1529088
Allinug skrev: sön 29 jan 2023, 15:20 Det är väl elpriserna som driver inflationen nu?

Men hur penningströmmarna går mellan privatpersoner/företag och andra inblandade är svårt att genomskåda. Det kanske ser ut som inflation som Riksbanken måste agera på genom räntehöjning. Men kanske är det inte inflation, utan något annat fenomen?
Inflation är det. Men det är ju intressant att titta på hur vi hamnat här.

-Riksbanken/Yngves har tryckt upp Svenska Kronor för glatta livet under några år. Man kör ju inte sedelpressar nu för tiden utan det görs ju i elektroniskt.

-Pengarna man tryckt upp har man prånglat ut på 3 sätt. !
A.Man har betalat bankerna genom negativ ränta för att prångla ut det som bostadslån.
B man har köpt värdepapper för pengarna man tryckt upp
C. Man har köpte utländsk valuta för pengar man tryckt upp.

Man har tryckt så extremt mycket kronor att penningmängden har ökat med 50% :-o

Det fungerar ju bra om också produktion och effektivitet växer lika mycket i landet, men där har det varit ytterst blygsamt.

Istället har vi haft en galopperade hyperinflation under dessa år, det finns ju t.ex. inte 50% mer fastigheter helt plötsligt, istället har priserna ökat med över 100% på de befintliga, ofta med mer än 1000 kr per dag :-O (Nu har man ju av någon sjuk anledning bestämt att inte räkna med det när man räknar ut inflationen så vips har man trollat bort det i siffrorna.)

Som Yngves sade i en intervju, Vi på Riksbanken har jobbat som galningar med att få upp inflation men den ligger ju bara strax över noll. (Samtidigt har fastigheter ökat med 300% sedan millennieskiftet, men det räknar man ju inte in ).

Vi har alltså ökat vår levnadsstandard med lånade nytryckta pengar utan att det funnits någon underliggande faktor som stödjer detta som tex kraftigt ökad tillväxt, effektivitet och produktion.

Det har ju gjort att det ekonomiska systemet har blivit extremt instabilt, som en ballong som kan spricka när som helt. Lite som kejsarens nya kläder, det funkar till någon reagerar.

Nu har ju energipriserna varit den tändande gnistan som får det att hända. Vi får väl se hur djupt fallet blir.

Det har ju dessutom inneburit en enorm penningöverföring från de svenskar som haft besparingar till Riksbanken/staten eftersom staten får nya upptryckta pengar på bekostnad av att folks sparade pengar sjunker lika mycket. På det hela taget har det Svenska folket även blivit fattigare jämför med omvärlden då man sett trenden och kronan tappat värde.

Att nu börja skruva upp räntan extremt mycket och snabbt kan förmodligen skicka ned oss i en extremt djup lågkonjunktur för riksbanken drar ju både undan mattan och puttar många över kanten, både företag och privatpersoner.

Jag hoppas ju vid gudarna att det stabiliserar sig snart så det inte blir så farligt. Men det var kul så länge det varade att leva på sedelpressarna.
#1529801
Intressant hur man väljer att presentera saker. DN väljer att visa kurvan från 2000 och frammåt. Och säger att det inte är helt omöjligt att bostadspriserna fortsätter upp men kanske inte lika fort.

Men tittar man lite längre bakåt så kan priserna inte stiga mer än lönerna på längre sikt och faller alltid tillbaks till hur lönen utvecklas. Vad skulle säga att det inte händer nu också? Det borde ju vara så att bostadspriserna sjunker till hälften eller en tredjedel om de ska normaliseras runt inkomsterna.

Då är det inte kul för de som sitter med 5 mille I lån och huset är värt 2.5
Bilagor
Screenshot_20230203_180123_Chrome.jpg
Screenshot_20230203_180123_Chrome.jpg (545.71 KiB) Visad 282 gånger
RealaBostadspriser1967-2011k2prel (2).gif
RealaBostadspriser1967-2011k2prel (2).gif (7.58 KiB) Visad 282 gånger
#1529803
En gubbe jag jobbade med i ungdomen sa att ett nytt hus alltid kostat 10 ggr en lön.
Jag gissar att han köpte hus på 60-talet.

Googlar jag så verkar det, mer än ett halvsekel senare, gå att bygga ett ordinärt hus" på 10x min ordinära lön.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]