Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1553810
Gällande grafen ovan, det är inte så enkelt att visa flera olika länder i en graf på detta sätt då förutsättningarna inte är de samma.

Man ska dock generellt vara försiktig när man jämför ungdomsarbetslöshet mellan olika länder eftersom arbetskraftens storlek för unga mellan 15-24 år varierar. I länder där de flesta unga är heltidsstudenter och inte söker jobb är det bara en mindre andel av ungdomarna som räknas till arbetskraften. I två länder med lika stort antal unga i ålder 15-24 år och lika många arbetslösa ungdomar men med olika antal unga i arbetskraften totalt, kommer landet med den mindre arbetskraften att uppvisa en högre ungdomsarbetslöshet. Något annat som också kan försvåra jämförelser av ungdomsarbetslösheten mellan länder är att utbildningssystemen kan vara utformade på olika sätt. I vissa länder räknas till exempel avlönade lärlingar som sysselsatta medan de i andra länder inte får lön och då ingår i skolsystemet.

Källa, snabbt klippt från ekonomifakta, men det finns flera liknande analyser/källor.

Generaliserar man lite så är i princip alla i Sverige mellan 15 och 19 ickearbetslösa även om de visas så i denna statistiken. De studerar i högre grad än en del andra länder och är under föräldrars och samhällets försörjningplikt och därför ej heller stående till arbetsmarknadens förfogande .

/Thomas
#1555549
Inga nådiga ord från något håll mot den budget för 2024 som regeringen med bihang har lagt fram. :-D
Det satsas på höginkomsttagare, vanligt folk blir fattigare, ekonomiska läget möts med passivitet, inte tillräckligt för att bekämpa gängvåld, brutal välfärdsslakt, tappad konkurrenskraft… Man satsar mer på snus, fossila bränslen och plastpåsar än på skola, skattesänkningar och polisen….
#1555595
Allinug skrev: ons 20 sep 2023, 11:27 Man satsar mer på snus, fossila bränslen och plastpåsar än på skola, skattesänkningar och polisen….
Glöm inte satsningen på oss pensionärer. Vi som har "full" garanti pension ska visst få c:a 300 kr....... Dom frågade en äldre dam på nyheterna på TV4 om skattesänkningen på pensionen, hennes svar vågar jag inte skriva..... 🤬🤬
#1555604
Allinug skrev: ons 20 sep 2023, 11:27 Inga nådiga ord från något håll mot den budget för 2024 som regeringen med bihang har lagt fram. :-D
Det satsas på höginkomsttagare, vanligt folk blir fattigare, ekonomiska läget möts med passivitet, inte tillräckligt för att bekämpa gängvåld, brutal välfärdsslakt, tappad konkurrenskraft… Man satsar mer på snus, fossila bränslen och plastpåsar än på skola, skattesänkningar och polisen….

Priset vid pump kommer ju inte att sänkas ett dugg. Sänkningen äts ju upp av indexuppräkningen så någon billigare bensin och diesel kan vi se oss i stjärnorna efter

Ok utan det man gör hade väl priserna vid pump skenar över 30 kr och det hade väl varit kniven i ryggen på låg och mellaninkomsttagare som inte har råd att rusa iväg och köpa svindyr ny elbil.
#1555612
När reduktionsplikten sänks till EU-nivå bör dieselpriset (på den diesel kvaliten) sjunka då det som blandas i är mycket dyrare än dieselolja. Har läst att "vi" har c:a 30% inblandning mot av EU rekommenderat 6%. Dom 6 - 10 kr litern som det "pratas" om i vissa kretsar gäller prisskillnaden när reduktionsplikten är fullt införd i Sverige (65%) år 2030. Vad EU har för inblandning då vet jag inte
#1555810
Derank skrev: tis 22 aug 2023, 22:43 Det gillar vi när man har en större del av sina aktier i just Euro och har så haft i snart 8år
Nu får du passa dig. Riksbankschef Erik Thedeen varnar för att kronans värde kan öka dramatiskt och skena uppåt rejält. T.o.m så mycket att dina besparingar i aktier och euro kommer tappa värde rejält i förhållande.

Bara att sälja av allt och investera pengarna i Svensk valuta för vi tror väl på riksbankenschefen och att han har koll på läget.

Självklart ska vi också inte gå över till Euro nu, inte förrens kronans värde har rusat I topp är det läge att växla in något i Euro.

https://www.di.se/nyheter/thedeens-valu ... ga-snabbt/
#1555827
Jag gick ner till 4 dagar i veckan när jag fyllde 61 (kunde gjort det vid 60). Tog då ut hela min garanti pension (utom "tårtbiten") och satte in dom i olika fonder. Jobbade till 65. Fick betala c:a 20000 kr om året i restskatt, men har (i fonder) c:a 550000 kr i buffert och förhoppningsvis ännu mer när tjänstepensionen slutar komma om 5 år. Om nu inte bankerna går omkull innan.... Har jag gjort rätt eller fel??? Skulle kanske köpa solceller för en del av det. Har faktiskt funderat på det. Kan ha c:a 140 kvm i 2 väderstreck (SO och SV). Veden börjar bli "ruggigt" dyr, 1600 kr/m³ för 30 cm huggen björk. Ska hämta 2 m³ nästa vecka
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]