Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1546419
På en lite rundresa i Europa nu. Helt grymt, priserna är ju ungefär samma som för 1-2 år sedan men eftersom kronans värde faller fritt blir ju allting helt sjukt dyrt. Man känner sig rejält fattig som kommer med en valuta ingen vill ha. T.o.m mot polska Zloty har kronan fallit handlöst och man får betala 2.65 kr för en Zloty. Huvva... :-o :mad: för att inte tala om Euro Danska kronor och dollar.


PS, Norska kronan har också fallit men förståsigpåare säger att det är för Norge badar i pengar från oljan och man tror det kommer minska i framtiden och investerare vågar inte putta in mer pengar än man redan gjort i fondena utan penningströmmen kan vända när Normännen vill börja använda dem. Så det är inte samma orsaker som i Sverige DS
#1546636
Skillnad mot förr, nu vill ingen ta imot vår valuta för man är rädd den ska rasa ännu nu mer innan man hinner till banken för att växla in den
Bilagor
20230709_151354.jpg
20230709_151354.jpg (3.05 MiB) Visad 1275 gånger
#1546720
Derank skrev: sön 09 jul 2023, 21:40 Men du har råd att åka runt i Europa....njae, inte klaga nu... :-) för så jäkla illa är det väl endå inte
Åka vill jag göra och inte spara in på, så man får prioritera i stället, bo på sunkigaste hotellen, inte dricka öl utan köpa en 6 pack öl på Lidl och klara sig på en meny på McDonals per dag. Skippa entréer och besök och vandra gratis på stan och i naturen i stället så fixar det sig i länderna vi besöker. Blir en tur till innan hösten, då kör vi i fd östländer där det är lite billigare
#1549158
Undrar varför man skriver att Sveriges ekonomiska tillväxt är svag när BNP minskar med historiskt stora -2.4 % på årsbasis.

Borde det inte heta "krympning" istället för "tillväxt"

Övriga Euroländer verkar ha ok tillväxt på +1,5%, kan det hjälpa oss måntro framöver
#1549811
Detta låter lovande. USA har tagit sig igenom lågkonjunkturen och nu blir det tillväxt både -23 och -24 och man slipper recession.

https://www.reuters.com/markets/us/jpmo ... 023-08-04/

Och med bra tillväxt även i Europa så blir det ingen recession i EU heller.

Då är vi ju i princip ensamma om att ha recession i Sverige och då borde vi väl kunna få draghjälp upp ur läget vi hamnat i av resten av världen som är på väg upp så även vi också får tillväxt.
#1552319
Det 10-åriga raset verkar fortsätta.
Bilagor
Screenshot_20230821_235446_Chrome.jpg
Screenshot_20230821_235446_Chrome.jpg (173.01 KiB) Visad 998 gånger
#1552463
Derank skrev: tis 22 aug 2023, 22:43 Det gillar vi när man har en större del av sina aktier i just Euro och har så haft i snart 8år
Samma här, men tyvärr har jag inte lönen i Euro och Dollar också. Och jag har inte dollar när jag betalar när jag tankar bilen. Och jag har inte Euro som jag betalar min elräkning med i konkurrens med tyskarna som köper upp vår el.

Men du har kanske större kapitalinkomster från utlandet än du har lön, och då är det ju så klart positivt med kronans ras.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]