Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1534308
Hur 90-talskrissen slog berodde också var man bodde.
Universitetstäder och de riktigt stora städerna klarade sig bättre.
I en industristad som jag bodde och bor i gick det inte ens att hyra ut verksamhetslokaler i centrum under 10-15 år. Bostäder revs osv.
En byggare på 50 år trodde aldrig han skulle få några mera byggjobb.
#1534318
Ja det är intressant att minnet blir allt kortare. Efter varje crash inför man regler och begränsningar för att inte hamna i samma läge igen. Men det går allt snabbar att glömma verkar det som, Man brukar ju nämna

Wall Street-kraschen 24 oktober 1929,
Svarta måndagen 19 oktober 1987,
IT-kraschen mars 2000 – oktober 2002
Finanskrisen 2008 juni 2007–2008,

Man blir allt snabbare att plocka bort reglerna som ska förhindra att det händer igen. Tex hur mycket mera pengar en bank får låna ut i förhållande till eget kapital osv. Man har visst redan plockat bort de flesta av reglerna man införde 2009 för förhindra en upprepning.
#1534342
valln skrev:Hur 90-talskrissen slog berodde också var man bodde.
Universitetstäder och de riktigt stora städerna klarade sig bättre.
Jag refererar till rikets näst största stad, en industristad till stor del, om det var bättre här vill jag inte veta hur det var där det var illa...

/Thomas
#1534483
Funk skrev: fre 17 mar 2023, 16:27
valln skrev:Hur 90-talskrissen slog berodde också var man bodde.
Universitetstäder och de riktigt stora städerna klarade sig bättre.
Jag refererar till rikets näst största stad, en industristad till stor del, om det var bättre här vill jag inte veta hur det var där det var illa...

/Thomas
Jag kan tänka mig att i Göteborg var det jättestora problem något enstaka år.
I min industristad var det problem under 10-15 år.
Mindre kommuner i exempelvis bergslagen har väl inte repat sig än...

I Norrland har alla kommuner med undantag av Umeå problem med underskott på kvinnor mellan 20-40 år.
Problemen är större i inlandet och något mindre i kustkommunerna om än det helt klart är ett problem.

Mindre och medelstora kommuner i Bergslagen, Dalsland och typ Trollhättan och Uddevalla är det väl helt åt helvete med underskott på kvinnor 20 - 40 år. Kan jag tänka mig.
#1534508
Nu behöver vi ju inte slå varandra i elände, men "något enstaka år" är en grav underdrift.
BTW Trollhättan och Uddevalla är inte särskilt illa ute alls, båda har växt rätt stadigt sedan 80-talet, även om Uddevalla hade ett par år med stiltje och drabbades av den svenska varvskrisen och regementsnedläggningar redan innan det small till på nittiotalet.
Sedan är rörligheten i regionen rätt stor, man pendlar åt alla håll rätt enkelt. Min dotter pluggade på högskolan i Trollhättan, halva hennes klass pendlade utom under Covid då det var mer på distans.

/Thomas
#1534516
Lite intressant läsning om vad som händer när de galet uppblåsta bygg/mark/bostadspriserna möter ränteuppgången och vad som är på gång.

40.000 kr/månad för normal lägenhet om du har 2 mille till kontantinsats.

20.000 kr/månad om du har 5 mille till kontantinsats (vilket du riskerar förlora om föreningen kursar)

Känns svårsålt på något sätt

Det var väl den här gifiga häxbryggden som Stefan Yngves kokade ihop under sina år som riksbankschef och som han refererade till som domedagen när han gick i pension

https://cornucopia.se/2023/03/20-000-ti ... osaljbara/
#1535970
Svindlande siffror. När Credit Suisse gick under i förra veckan fick Schweiziska staten, alltså medborgarna gå in med ekonomiska garantier som motsvarar 150.000 kr/person eller 600.000 för en normalfamilj i Schweiz för att UBS skulle våga ta över banken. :-/
#1535971
Riksbanken verkar ha det lite jobbigt. Man höjer räntan för att få ned priserna.

Men eftersom man har kört nollränta länge har lantbruket lånat över 400 miljarder och livsmedelsindustrin och kommersiella fastigheter tex affärer lika mycket. Även bostäder och byggen är lånefinansierade, precis som leasing och förtagsbilar.

Så vid varje räntehöjning så skenar priserna upp istället för ned. :P
#1536589
"Ljusglimten under inflationen: Trycket på skuldsatta lättar"

Vilken underbar vinkling. skulden ökar inte men det gör lönen med 4,4 % i år. så man får högre lön i förhållande till skulden, det är ju en stor lättnad. :-D :-D :-D

Man råkade bara glömma att nämna att räntekostnaden på skulden har ökat med ca 300% i förhållande till löneökning på 4.4% :P :P :P

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lone ... dsituation
#1536635
VolvoB20 skrev:"Ljusglimten under inflationen: Trycket på skuldsatta lättar"

Vilken underbar vinkling. skulden ökar inte men det gör lönen med 4,4 % i år. så man får högre lön i förhållande till skulden, det är ju en stor lättnad. :-D :-D :-D

Man råkade bara glömma att nämna att räntekostnaden på skulden har ökat med ca 300% i förhållande till löneökning på 4.4% :P :P :P

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lone ... dsituation
Visst är rubriksättningen underbar !
Men skuldkvoten minskar faktiskt, vilket är ett positivt seende på högre nivå.

"Räntekostnaderna har ökat 300%" . Det beror ju på perspektivet, för mig har dom nu en bit kvar till de räntenivåer jag hade för ca. tjugo år sedan då jag byggde huset. Och bara om man har röröigt eller behöver skriva om lånen nu.
Men inte ser det så bra ut..

/Thomas
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]