Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1506711
fjohan82 skrev: tor 28 jul 2022, 20:06 Här i Rumänien kostar dieseln 16,10/litern.
Hyfsat överkomligt... :-)
Återstår att se imorgon om den är billigare i Bulgarien.

Å ändå så skyller Magda på Putin.....
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1506767
poseidon skrev: fre 29 jul 2022, 06:50
fjohan82 skrev: tor 28 jul 2022, 20:06 Här i Rumänien kostar dieseln 16,10/litern.
Hyfsat överkomligt... :-)
Återstår att se imorgon om den är billigare i Bulgarien.

Å ändå så skyller Magda på Putin.....
Ja det kan man ju glömma.
Dieseln heter B7, så det är väl samma om hemma med 7% bio-inblandning?
I Bulgarien kostade soppan ca 18:-/litern och här i Grekland har jag sett mackar som tar mellan 17,40-18:-/litern.
Användarvisningsbild
av Funk
#1506793
Att komma ihåg när man pratar drivmedelspriser är att det kan vara så att man tar ut skatterna på bilarna på olika sätt. Ett land med lågt pris vid pump kan ha betydligt högre årsskatt, fordonsskatt eller försäljningsskatt på bilen. Även om soppan traditionellt varit billigare i t.ex Danmark ett bra tag så är totalkostnaden för att köra bil där inte lika kul..
Putineffekten är väl ändå påtaglig, se på alla energislag och många varor, kriget i Ukraina plus Kinas Covidstrategi sammantaget drabbar ju inte bara bilsidan.
Därmed inte sagt att jag tycker reduktionsplikten är en lysande ide', då den enligt mig är skev och spär på ett redan högt pris.

/Thomas
Användarvisningsbild
av frasse4
#1506798
fjohan82 skrev: tor 28 jul 2022, 20:06 Här i Rumänien kostar dieseln 16,10/litern.
Hyfsat överkomligt... :-)
Återstår att se imorgon om den är billigare i Bulgarien.
Det var dyrt jag tankade 850:n med 95-oktanigt för 10,50 kr/litern Bild i Thailand
av Lobocut
#1506821
Funk skrev: lör 30 jul 2022, 08:13 Att komma ihåg när man pratar drivmedelspriser är att det kan vara så att man tar ut skatterna på bilarna på olika sätt. Ett land med lågt pris vid pump kan ha betydligt högre årsskatt, fordonsskatt eller försäljningsskatt på bilen. Även om soppan traditionellt varit billigare i t.ex Danmark ett bra tag så är totalkostnaden för att köra bil där inte lika kul..
Putineffekten är väl ändå påtaglig, se på alla energislag och många varor, kriget i Ukraina plus Kinas Covidstrategi sammantaget drabbar ju inte bara bilsidan.
Därmed inte sagt att jag tycker reduktionsplikten är en lysande ide', då den enligt mig är skev och spär på ett redan högt pris.

/Thomas
Putins krig har liten effekt. Den största effekten står våra styrande politiker för.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1506828
Dagens observationer i Grekland: €1,719-1,919/litern.
För mig blev det 1124 SEK för drygt 56 liter diesel.
20220730_121300_copy_2016x1512.jpg
20220730_121300_copy_2016x1512.jpg (295.01 KiB) Visad 403 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
#1506832
Lobocut skrev: Putins krig har liten effekt. Den största effekten står våra styrande politiker för.
Att elpriset idag är uppemot 10-20 gånger högre idag än förra sommaren beror alltså inte på kriget i Ukraina. Att politiska beslut ligger bakom allt är ett faktum, men att det ser ut som det gör idag i Europa beror knappast på vår riksdags fattade beslut, eller för den delen EU..
Om baspris går upp så växlas förvisso priser upp av skatter och pålagor, men i botten så är det prisökningar och brister på grund av rådande situation. Där kriget är ett klart tungt vägande skäl.
Kan du förklara varför det inte är mer än en liten effekt som kan härledas till kriget.

/Thomas
av Lobocut
#1506851
Funk skrev: lör 30 jul 2022, 16:10
Lobocut skrev: Putins krig har liten effekt. Den största effekten står våra styrande politiker för.
Att elpriset idag är uppemot 10-20 gånger högre idag än förra sommaren beror alltså inte på kriget i Ukraina. Att politiska beslut ligger bakom allt är ett faktum, men att det ser ut som det gör idag i Europa beror knappast på vår riksdags fattade beslut, eller för den delen EU..
Om baspris går upp så växlas förvisso priser upp av skatter och pålagor, men i botten så är det prisökningar och brister på grund av rådande situation. Där kriget är ett klart tungt vägande skäl.
Kan du förklara varför det inte är mer än en liten effekt som kan härledas till kriget.

/Thomas

Är bara att titta på statistiken, innan ringhals 2 stängde, 2019.
Användarvisningsbild
av Funk
#1506901
Olika saker bidrar, men i dagsläget (sommarmånaderna) med alla kraftslag fungerande och ej tagna ur drift så är det svårt att se vad skälet skulle vara annat än kriget. I vinter blir det då inte roligare, det är vi troligen ense om.
Att det är skyhöga priser nu trots en fungerande elpool och sommar beror på brist, skapad av inget annat än kriget.
Det va inte krig i vintras. Ändå va elräkningen extrem i svenska mått mätt.
Slutet 2021 steg priset på naturgas kraftigt samtidigt som hela Europa hade en ovanligt kall vinter.
Samtidigt spelade Ryssland en kraftigt aggressiv roll i det spel som handlade om Nordstream 2

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/pris ... r-i-hojden

Pristoppar under somrar tidigare har berott på brist, som när någon reaktor oplanerat gick ned för några år sedan. Eller det faktum att det är extrem varmt i delar av Europa. Idag sammanfaller värmen med gaspriset, bristande leveranser på densamma. Värmen är inte krigets fel. men det mesta andra.

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]