Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1526016
18,85 i Skellefteå för bensinen, var över 19:- i Karesuando...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528732
Tankade E85 i 745-an för 14,57 på Ingo i förra veckan. Har dålig koll på bensinpriset, men det var över 19 kr. Så det lönar sig nog nu med en "fabriksbyggd" E85 bil. Har (äntligen) övertalat frugan till att tanka Subarun med E85 nästa gång. Hon kör så lite och ofta korta sträckor (mindre än en mil) så partikelfilter lampan tänds ibland. Då får vi köra en runda på någon mil och motor bromsa så släcks den igen. Enda "plumpen" på en i övrigt underbar bil. Har ni som har E85 bilar med partickelfilter samma problem?? Misstänker att problemet är större om man kör på bensin då ren alkohol inte bildar sot vid förbränning.
av Lövet
#1528733
lennarte skrev:Har ni som har E85 bilar med partickelfilter samma problem??
Precis som du är inne på är E85 inte problemet utan körsträckan. Filtret behöver värme för att fungera.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528737
Lövet skrev: fre 27 jan 2023, 17:35
lennarte skrev:Har ni som har E85 bilar med partickelfilter samma problem??
Precis som du är inne på är E85 inte problemet utan körsträckan. Filtret behöver värme för att fungera.
Det jag menade var typ tvärt om, blir det mindre problem med E85? Vi har (hon) bara kört på bensin sedan den var ny (c:a 1500 mil nu)
av Lövet
#1528739
lennarte skrev:Det jag menade var typ tvärt om, blir det mindre problem med E85? Vi har (hon) bara kört på bensin sedan den var ny (c:a 1500 mil nu)
Vet inte. Större tror jag inte de blir i alla fall. Finns inget jag kan tänka mig som tyder på det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1528867
Kör man på HVO100 i dieselbilen kan man köra mer än dubbelt så långt mellan filtret behöver rengöra sig på grund av att HVO sotar mycket mindre än vanlig diesel

Man undrar ju om det är samma på bensinbil. Etanol sotar väl nästan inte alls jämfört med bensin.?

Titta på etanol lampor/spisar man har inomhus. Ingen rök, sot eller lukt alls. Prova att köta bensin i den och det ryker och är omöjligt att vara inomhus.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1530685
Har vi vant oss vid det "höga" priset på soppan nu? Ni ska se att det snart är dags för ett nytt prisrally på soppan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1530716
Man kokar ju grodan långsamt...

Nej inte för mig. Vi tankade alltid upp i norra Tyskland förr, nu även innan brofästet i Danmark bara för att. Sist vi va iväg var ju i mellandagarna och har bara kört upp ca 35 liter sedan dess men tankade upp i veckan här hemma då vi kommer behöva köra en lite inrikestripp snart innan nästa bilresa går söderut i mars. Kommer även beställa ett danskt betalkort då sambon mestadels jobbar i Danmark och vi ändå totalt varje år handlar en del där
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 25

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]