Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1540413
Varför skulle bara vi i Sverige få böter om vi har samma reduktion som övriga länder i EU? Eller är det så att alla länder får böter utom Sverige om vi har högst reduktion i EU?

Sen tycker jag debatten är lite sjuk. Alla har inte råd att slanta upp pengar till en ny el-bil eller har en arbetsgivare som erbjuder förmånsbil. Vet hur många som helst som är tvingade att köra gamla begagnade bilar för man har helt enkelt inget val. Det ärså lätt att sätta sig på höga hästar och se ned på alla som inte har råd med ny bil var 36e månad.

Och varför skulle det bli brist på diesel just nu om man minskar reduktionen. Om vi kör samma diesel som alla i hela EU kan vi ju köpa varifrån som helst. Innan var vi ju tvingade att bara handla av Preems monopol på 30% reduktion i Sverige som S/MP skrev hemligt avtal med att de skulle får monopol på att leverera drivmedel. Klart de gnäller nu om det försvinner.

Sen tror jag inte heller det faller 5 kr, knappast, det kommer till stor del ätas upp av att branchen öker marginalem
Användarvisningsbild
av Funk
#1540433
Sen tycker jag debatten är lite sjuk. Alla har inte råd att slanta upp pengar till en ny el-bil eller har en arbetsgivare som erbjuder förmånsbil. Vet hur många som helst som är tvingade att köra gamla begagnade bilar för man har helt enkelt inget val. Det ärså lätt att sätta sig på höga hästar och se ned på alla som inte har råd med ny bil var 36e månad.
Visst är det så, men samtidigt så sker skiftet genom att nya bilar blir begagnade bilar allt eftersom. Utan det normala mönstret hade det inte funnits nyare begagnade bilar.
Och varför skulle det bli brist på diesel just nu om man minskar reduktionen. Om vi kör samma diesel som alla i hela EU kan vi ju köpa varifrån som helst.
Vi kör inte samma diesel här i Sverige, dels har vi annan kvalitet plus att vi har vinterkvalitet en del av året. Den tillverkas här och av de raffinaderier som fått ställa om till produktion av den "reducerade" dieseln och dess tillsatser. Då blir det tillgång och efterfrågan som trycker upp priserna enligt normal prismodell.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Derank
#1540512
nu kan ju inte folk klaga, runt 20 lappen, ett ras på hela 8kr, det var ju ett jäkla hallå då det steg 8kr minns jag.
av Lockis
#1540516
Derank skrev: tis 09 maj 2023, 22:47 nu kan ju inte folk klaga, runt 20 lappen, ett ras på hela 8kr, det var ju ett jäkla hallå då det steg 8kr minns jag.
Hahaha tack! Det var fasiken dagens garv.
Jodå, nog fasiken kan folk klaga. En svensk är aldrig nöjd. Det ligger inte i vår natur 😂
av Lobocut
#1540522
Sist man höjde reduktionsplikten var årsskiftet 2021/2022. Då höjdes reduktionsplikten med 4,5% på dieseln. Detta gjorde att dieseln ökade i pris med 1,20kr, över en natt. Om drivmedelbolagen skyller höjning på ökad inbladning av diodrivmedel då, så borde man rimligtvis även sänka det motsvarande när det minskar med inbladning av diodrivmedel.

Om varje ökning av biodrivmedel ökar priset på dieseln med 1,20-1,40 kronor, på grund av att det är en kostnadsökning för dieseln. Då kan det vara rimligt att anta att det blir en sänkning med ca 5,50 kronor, eftersom det motsvarar kostnadssänkning med mindre biodrivdel.
Användarvisningsbild
av DOdell
#1543511
Disel i Norge: 17:56 nok
I Sverige 21:66 sek

Den svänger rejält där, de har dagar då den dimper. Då passar de på att fylla tanken.

Sjuka priser minst sagt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1543533
Har varit typ samma pris i några veckor. Lägsta jag sett idag var 17,09 och det var alldeles nyss. Förra veckan kostade det mer än i sverige när jag behövde tanka (o)lyckligtvis är växelkursen skitdålig så det blev billigare ändå.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1543538
Såg en mack som ändrade priset 3 gånger på en dag, dock inte här i Stockholm.
Rörigt värre...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543541
Tankade vår Subaru måndags. 15,45 kr/liter E85 mot 19,95 kr/liter för E10 (95 oktan). Volvon står ju still nu (byter toppackning) men annars hade det varit över 5 kr billigare till den. Kör ju den på E5 annars (98 oktan), har höjt tändläget för att optimera den för E85.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 25

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]