Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1525373
Lövet skrev:
StefanN skrev:Men alla vill att reduktionsplikten sänks till EU-nivå?
Jo men genom att göra det så ökar utsläppen och Sverige får böter. Eventuellt, det verkar inte helt klart. Jag har inte 100% koll på uträkningen men enligt DN i alla fall blir det så.
Vadå böter!? Sverige har redan nästan de lägsta utsläppen av CO2 per capita i EU. Sverige ligger även under världsgenomsnittet i 2020 år siffror (hittar inga nyare). Sveriges utsläpp av växthusgaser har minskat med ungefär 33 procent sedan år 1990 samtidigt som befolkningen har ökat. Sverige borde istället belönas! Det hela är löjeväckande. Sverige har en självpåtaget hög reduktionsplikt som ingen tvingat oss att ha. Men när vi vill sänka den kommer man med hot om böter. Trots att Sverige är nästan bäst på låga utsläpp av växthusgaser. Orimligt.
CO2Int2020.jpg
CO2Int2020.jpg (94.65 KiB) Visad 661 gånger
Källa
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1525377
Ja politiker och media har lyckats indoktrinera folk så till den milda grad att en stor del av befolkningen faktiskt tror på den propaganda som faktiskt sprids.

Ta Polen tex. De har kört ett anti-inflationspaket där man tog bort moms på mat, el, bensin,diesel och fjärrvärme. De är med i EU och har fått det programmet godkänt och får inga böter av EU.

Nu lär väl dessa undantag snart ryka även i Polen och överallt för man behöver ha in mer skatt för att täppa till budgeten i alla länder
Användarvisningsbild
av Camel
#1525378
VolvoB20 skrev:Ja politiker och media har lyckats indoktrinera folk så till den milda grad att en stor del av befolkningen faktiskt tror på den propaganda som faktiskt sprids.
Jag faktiskt är orolig över hur många människor utan vidare sväljer redan färdigtuggad mat. De kan ju omöjligt hinna känna smaken innan det är för sent. Jag föredrar att tugga maten själv. Så att jag känner hur det smakar innan jag sväljer. Och smakar det illa så spottar jag ut maten. Jag tror det är hälsosammast i längden.


VolvoB20 skrev:Ta Polen tex. De har kört ett anti-inflationspaket där man tog bort moms på mat, el, bensin,diesel och fjärrvärme. De är med i EU och har fått det programmet godkänt och får inga böter av EU.

Nu lär väl dessa undantag snart ryka även i Polen och överallt för man behöver ha in mer skatt för att täppa till budgeten i alla länder
Vissa länders politiker är något mera pragmatiska. I andra länder svävar politiker högt i orimlighetens rike.
av Lövet
#1525383
Camel skrev:Vadå böter!? Sverige har redan nästan de lägsta utsläppen av CO2 per capita i EU. Sverige ligger även under världsgenomsnittet i 2020 år siffror (hittar inga nyare). Sveriges utsläpp av växthusgaser har minskat med ungefär 33 procent sedan år 1990 samtidigt som befolkningen har ökat. Sverige borde istället belönas! Det hela är löjeväckande. Sverige har en självpåtaget hög reduktionsplikt som ingen tvingat oss att ha. Men när vi vill sänka den kommer man med hot om böter. Trots att Sverige är nästan bäst på låga utsläpp av växthusgaser. Orimligt.
Du kan skrika hur mycket du vill på mig. Det finns ett regelverk som Sverige har skrivit på. Jag GISSAR (eftersom jag inte orkar leta upp DN artikeln) att vi har förbundit oss till en viss minskning i % eller ton. Lever vi inte upp till det blir det böter. "Böter" är fel ord, utsläppsrätter är nog vad det handlar om.
Användarvisningsbild
av Camel
#1525387
Lövet skrev:
Camel skrev:Vadå böter!? Sverige har redan nästan de lägsta utsläppen av CO2 per capita i EU. Sverige ligger även under världsgenomsnittet i 2020 år siffror (hittar inga nyare). Sveriges utsläpp av växthusgaser har minskat med ungefär 33 procent sedan år 1990 samtidigt som befolkningen har ökat. Sverige borde istället belönas! Det hela är löjeväckande. Sverige har en självpåtaget hög reduktionsplikt som ingen tvingat oss att ha. Men när vi vill sänka den kommer man med hot om böter. Trots att Sverige är nästan bäst på låga utsläpp av växthusgaser. Orimligt.
Du kan skrika hur mycket du vill på mig. Det finns ett regelverk som Sverige har skrivit på. Jag GISSAR (eftersom jag inte orkar leta upp DN artikeln) att vi har förbundit oss till en viss minskning i % eller ton. Lever vi inte upp till det blir det böter. "Böter" är fel ord, utsläppsrätter är nog vad det handlar om.

Ingen skriker på dig Lövet, hoppas jag. Det är sannolikt ingen som hänger på detta forum som har någon del i tokerierna kring reduktionsplikten och dess konsekvenser. Vi som hänger här får i hög utsträckning däremot ta konsekvenserna.

Den omtalade artikeln i DN finns här (betalvägg).

I förnybartdirektivet, 2018/2001/EU, är målet för 2020 10 procent förnybart i transportsektorn som skall ökas linjärt till målet för 2030 på 14 procent. Sedan 2022 har Sverige en reduktionsplikt avseende diesel på 30,5 procent. De förra regeringarnas plan var att dessutom öka med 9,5 procentenheter för diesel mellan 2023 och 2024 till reduktionsplikt på 40% Därefter är planen att reduktionsnivån ska öka med upp till 5 procentenheter årligen för att 2030 vara 66 procent för diesel.

Alltså ska man jämföra EU:s krav på 10% idag med vår självpåtagna reduktionsplikt på 30,5% på diesel. Och EU:s tänkta krav på 14% år 2030 med vår egen planerade reduktionsplikt på 66% år 2030. Man kan inte jämföra rakt av eftersom det ena kravet verkar vara andelen förnybart och vårt krav är reduktionen av utsläppen i sig. Dessutom skiljer sig kraven för bensin och diesel åt. Men oavsett så skiljer det sig kraftigt åt vad EU kräver av oss, och vad vi kräver av oss själva. Att sänka reduktionsplikten till 6% däremot ser jag som ett problem eftersom EU verkar kräva 10%. men det beror på vad man menar, andelen eller reduktionen.

Det som jag anser vara orimligt är ju att om vi sänker våra självpåtagna krav så hotar man med böter trots att vi i absoluta tal per capita släpper ut nästa minst i hela EU och ligger klart under världsgenomsnittet per capita, trots att vi är ett energiintensivt I-land. Kraven från EU om utsläppsminskningar är i de flesta fall skrivna som procent, inte absoluta tal. Dvs. ju mindre utsläppen är (som i Sveriges fall) desto svårare blir det att leva upp till procentuella krav. Moder jord bryr sig inte om utsläppen av CO2 i procent, det viktigaste är utsläppen i absoluta tal. För rättvisans skull bör man räkna dessa per capita. Sverige ligger redan mycket bra till i sådan jämförelse. Inte helt rimligt enligt mig att då hota med böter om vi inte skulle leva upp till någon procentuell nivå.

Man ska ha klart för sig att de som skriker mest just nu är den bransch som av förra regeringar blivit "lovade" avsättning för biodrivmedel mot att man t.ex. inte gick vidare med utbyggnad av raff för fossilt bränsle. Nu har man påbörjat stora investeringar som man är rädd för att inte kunna tjäna in.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1525417
Man kan dessutom tillägga några saker.

-I EUs 10% direktiv gäller att man ska minska andelen som kommer från jordbruk som tex etanol från majs eller socker osv

-EUs direktiv avser också att skydda skogarna så vi kan inte hugga ned dem och göra biobränsle hur som helst utan att också få "böter " Gör man soprent på varenda stubbe och riskvist minskar biomassan i skogen jordlager och vi får nettoutsläpp av CO2

-Kvar blir att göra biobränsle av avfall, Tittar man totalt sett så produceras det på tok för lite avfall pga tex recycling för att mängden avfall skall räcka till

-EU är en marknad, Precis som med elen kan vi inte öronmärka biodrivmedel som produceras i Sverige för vi ska nå upp till våra extrema nivåer utan dessa kommer erbjudas på den fria marknaden och då är det inte hållbart att försöka ha egna regler utan vi måste anpassa oss till EUs nivåer så som har hänt med elen

Ytterligare en fundering är att när jag försöker läsa direktivet så står det att "Transportsektorn måste använda 10% förnybar energi" , det borde ju då även gälla vätgas, biogas och t.o.m elbil som använder sol och vattenkraft som källa. Men direktivet är inte helt lätt att ta sig igenom.

I.o.f.s 2035 förbjuds ju bilar som går på biobränsle och vätgas framställd av sol och vattenkraft

PS Hur ser det hemligs avtalet ut som socialdemokraterna skrev med Preem? Det innehåller visst enorma bötesbelopp. Är det ett nytt Maud Olofson avtal? DS
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1525452
Tankade för 17.99 nån vecka före jul va det. Det va som en saga. 19.50 i dag såg jag. Har lite mindre än halv tank nu så gamblar lite och hoppas på sänkning.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Camel
#1525560
VolvoB20 skrev:PS Hur ser det hemligs avtalet ut som socialdemokraterna skrev med Preem? Det innehåller visst enorma bötesbelopp. Är det ett nytt Maud Olofson avtal? DS
Om det finns ett "avtal", eller inte, har inte kommit fram vad jag vet. Däremot har lokala politiker samt förra regeringar (S+MP) haft ingående kontakter med Preem som delvis kommit allmän kännedom. Tiotusentals mejl. Lokala politiker som låtit sig påverkas eftersom de värnade om lokala arbetstillfällen. Regeringspartier som tvingades hitta på något för att undvika regeringskris när MP ville annorlunda än S. Regeringen som tar över tillståndsprövningen från domstol. Pengarna regnade över Preem i form av gratis utsläppsrätter för kvarts miljard, statlig kreditgaranti på 3 miljarder samt biosubventioner. Aggressiv reduktionsplikt befäst i lag som garanterade avsättning av de förnybara bränsleprodukterna även till högt pris. Om löften om detta fick Preem att frivilligt avstå från fossilutbyggnad till förmån för förnyelsebart, det vet bara Preem själva och de politiker som de haft kontakt med. Att Tidöpartierna inte kunde sänka reduktionsplikten tidigare än vad de nu säger, beror tydligen på "Drivmedelsbolagens kontrakt". Vad som avses med detta är inte klarlagt. Den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt hade tydligen ringt mitt under Tidöförhandlingarna och meddelat detta. Fredrik Reinfeldt är ordförande i Drivmedelsbranschens lobbyorganisation.

Hur som helst, så snart Riksdagen beslutade om paus av höjning av reduktionsplikten samt efter nya regeringens regeringsförklaring om att reduktionsplikten ska sänkas, så började givetvis Preem mfl. skrika högt. Nu är de nervösa att inte få tillräcklig lönsamhet i sina investeringar.

Jag gjorde en liten lista här nedan på några händelser som kan vara intressanta om man själv vill bilda sig en uppfattning om hanteringen kring Preem och reduktionsplikten varit rimlig, eller inte. Jag har iaf min egen uppfattning klar.

PREEM.jpg
PREEM.jpg (2.48 MiB) Visad 546 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1525628
Camel skrev: tis 03 jan 2023, 22:37
VolvoB20 skrev:PS Hur ser det hemligs avtalet ut som socialdemokraterna skrev med Preem? Det innehåller visst enorma bötesbelopp. Är det ett nytt Maud Olofson avtal? DS
Om det finns ett "avtal", eller inte, har inte kommit fram vad jag vet. Däremot har lokala politiker samt förra regeringar (S+MP) haft ingående kontakter med Preem som delvis kommit allmän kännedom. Tiotusentals mejl. Lokala politiker som låtit sig påverkas eftersom de värnade om lokala arbetstillfällen. Regeringspartier som tvingades hitta på något för att undvika regeringskris när MP ville annorlunda än S. Regeringen som tar över tillståndsprövningen från domstol. Pengarna regnade över Preem i form av gratis utsläppsrätter för kvarts miljard, statlig kreditgaranti på 3 miljarder samt biosubventioner. Aggressiv reduktionsplikt befäst i lag som garanterade avsättning av de förnybara bränsleprodukterna även till högt pris. Om löften om detta fick Preem att frivilligt avstå från fossilutbyggnad till förmån för förnyelsebart, det vet bara Preem själva och de politiker som de haft kontakt med. Att Tidöpartierna inte kunde sänka reduktionsplikten tidigare än vad de nu säger, beror tydligen på "Drivmedelsbolagens kontrakt". Vad som avses med detta är inte klarlagt. Den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt hade tydligen ringt mitt under Tidöförhandlingarna och meddelat detta. Fredrik Reinfeldt är ordförande i Drivmedelsbranschens lobbyorganisation.

Hur som helst, så snart Riksdagen beslutade om paus av höjning av reduktionsplikten samt efter nya regeringens regeringsförklaring om att reduktionsplikten ska sänkas, så började givetvis Preem mfl. skrika högt. Nu är de nervösa att inte få tillräcklig lönsamhet i sina investeringar.

Jag gjorde en liten lista här nedan på några händelser som kan vara intressanta om man själv vill bilda sig en uppfattning om hanteringen kring Preem och reduktionsplikten varit rimlig, eller inte. Jag har iaf min egen uppfattning klar.
Tackar för informationen, mycket oheliga allianser i bakgrunden som aldrig kommer ut i ljuset och gör att vi måste ha högsta priserna i världen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1525629
Camel skrev: mån 02 jan 2023, 14:24
VolvoB20 skrev:Ja politiker och media har lyckats indoktrinera folk så till den milda grad att en stor del av befolkningen faktiskt tror på den propaganda som faktiskt sprids.
Jag faktiskt är orolig över hur många människor utan vidare sväljer redan färdigtuggad mat. De kan ju omöjligt hinna känna smaken innan det är för sent. Jag föredrar att tugga maten själv. Så att jag känner hur det smakar innan jag sväljer. Och smakar det illa så spottar jag ut maten. Jag tror det är hälsosammast i längden.
Det är ju rätt skrämmande att det inte verkar finnas några journalister och media kvar i landet längre

De har alla förvandlats till individer och organisationer som driver en egen miljösocialistisk agenda.

De skulle tex aldrig publicera bilden på utsläpp i Europa som du lade upp för den passar inte deras agenda. Norge tex höjjer man till skyarna varje dag trots de släpper ut dubbelt mot Sverige
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 25

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]