Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1518947
VolvoB20 skrev: fre 11 nov 2022, 19:44
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 18:57
VolvoB20 skrev: fre 11 nov 2022, 18:32

Nu var det ju inte reduktionplikten jag ifrågasatte utan sanningshalten i följande budskap från politikerna som media kablar ut.

SD:s vallöfte om ett tio kronor lägre literpris på diesel lyser med sin frånvaro i regeringens första budget. Ändå utgör den betydligt blygsammare sänkningen på i praktiken 40 öre den dyraste reformen med nära 7 miljarder.

Det skulle ju innebära att det säljs 17.5 miljarder liter diesel per år och 40 öre sänkning blir 7 miljarder mindre i skatt av det 175 miljarder skatt som 17.5 miljarder liter diesel genererar . Detta hade inget med reduktionsplik att göra.

Det kändes som ännu ett hittepå av politiker som media bara kablar ut. Jag hade för mig att det säljs betydligt mindre diesel, 7 miljarder liter per år så kostnaden är 2.8 miljarder och inga 7 miljarder för 40 öre sänkning.

Men rätta mig gärna om jag har fel.
Det finns säkert dolda kostnader som vi inte vet om. Enbart politiker vet om dessa.
Nu har jag nog lyckats reda ut det, precis som jag trodde, det är bara hittepå och osanning och media är bara en dum megafon som repeterar det politiker säger utan att tänka eller ifrågasätta något.

Det säljs 7 miljarder liter som jag hade för mig sen sänker man skatten en krona vid nyår, vilket kostar 7 miljarder men samtidigt höjer man skatten 60 öre vilket drar in 4.2 miljarder extra. Så sänkningen är bara 2.8 och inga 7 miljarder.

Man skulle ju fasiken kunnat sänka skatten 1 kr och sedan höjt den 2 kr samtidigt och journalistkåren hade inte fattar något utsn gått ut med nyheten att nu sänks skatten en krona och detta blir jättedyrt för staten
Märkligt att man både höjer och sänker samtidigt. Blir ju lite märkligt. Samtidigt så var det väl regeringen själva som sa att det kostar 7 miljarder? Eller har jag missförstått något?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1519042
Visst kommer det från regeringen. Man säger att man bekostar en sänkning av skatten på diesel med 7 miljarder men "men glömmer" att berätta att skatteinkomsterna från diesel ökar med 15 miljarder pga skattehöjning och att momsen är procentuell mot priset som ju rusat upp rejält under året.

Så en ökad skatt med i runda slängar 8 miljarder totalt i slutändan presenteras som en sänkning med 7 miljarder.

Nu är det ju ingen nyhet att politiker sällan berättar hela sanningen så det är man ju van vid. Men det är tråkigt och bedrövligt att journalister och media aldrig ifrågasätter det utan bara för budskapet vidare.
av Lockis
#1525309
Idag kom domen. Hela 14 öre billigare blev bensinen. Dieseln 40 öre. Knappt lönt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1525310
Lockis skrev: sön 01 jan 2023, 22:04 Idag kom domen. Hela 14 öre billigare blev bensinen. Dieseln 40 öre. Knappt lönt.
Den riktiga sänkningen kommer väl när allt (reduktionsplikt, skatter etc.) är neddraget till mininivåer för vad EU tillåter.
Det är omöjligt att få till det från september till nuvarande årsskifte med all byråkrati, så lite mer tålamod får vi allt ha...
av Lockis
#1525316
fjohan82 skrev: sön 01 jan 2023, 22:19
Lockis skrev: sön 01 jan 2023, 22:04 Idag kom domen. Hela 14 öre billigare blev bensinen. Dieseln 40 öre. Knappt lönt.
Den riktiga sänkningen kommer väl när allt (reduktionsplikt, skatter etc.) är neddraget till mininivåer för vad EU tillåter.
Det är omöjligt att få till det från september till nuvarande årsskifte med all byråkrati, så lite mer tålamod får vi allt ha...
Det är prat om det ja. Oklart om det blir bra dock. Läste nått om att man skulle ha utsläppsrätter framåt för drivmedel, vilket skulle kunna driva upp priset på drivmedel.

Oavsett, några 80 öre blev det inte.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1525328
DN skrev så här för nån dag sen, nån som kan förklara?

Ett nytt EU-beslut som straffar fossila utsläpp kommer att ge högre svenska bensin- och dieselpriser – och effekten kommer bli ännu större med en sänkt reduktionsplikt, kan DN berätta. Prishöjningen väntas bli över en krona om reduktionsplikten sänks till EU:s miniminivå.
av Lövet
#1525356
StefanN skrev:Ett nytt EU-beslut som straffar fossila utsläpp kommer att ge högre svenska bensin- och dieselpriser – och effekten kommer bli ännu större med en sänkt reduktionsplikt, kan DN berätta. Prishöjningen väntas bli över en krona om reduktionsplikten sänks till EU:s miniminivå.
Om vi inte reducerar utsläpp enligt avtal inom EU så kommer man få betala för sig. Om dessa utsläpp är totala eller bara från transport är oklart. DN är en tämligen bilfientlig tidning numera så det kan också vara att de vill få det att låta värre än det är.
Användarvisningsbild
av Camel
#1525369
StefanN skrev:Men alla vill att reduktionsplikten sänks till EU-nivå?
Nja, här hemma finns politiska krafter som vill öka den till 100% eftersom de fortfarande framhärdar att inget fossilt bränsle alls ska säljas från 2030. De vill givetvis att hela EU ska rätta sig efter oss, inte tvärt om. Det är 7 år kvar till 2030... Och bara 4 år till nästa val...
MPFÖRNYB.jpg
MPFÖRNYB.jpg (116.05 KiB) Visad 411 gånger
av Lövet
#1525370
StefanN skrev:Men alla vill att reduktionsplikten sänks till EU-nivå?
Jo men genom att göra det så ökar utsläppen och Sverige får böter. Eventuellt, det verkar inte helt klart. Jag har inte 100% koll på uträkningen men enligt DN i alla fall blir det så.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 25
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]