Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1565853
StefanN skrev:Frågan är vilken skatt som ska höjas nu för att kompensera detta? Alkohol och tobak kan man ju hoppas på.
man kan ju alltid hoppas på förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, alkohol och tobak ska ju höjas, det är redan klart, dok knappast något som påverkar gemene man, om en öl kostar 12kr el 14 bryr sig inte ens a-lagarna om.
Användarvisningsbild
av Derank
#1565854
Skatten på sjölva dieseln sänktes ju endast med 42öre, det är reduktionsplikten som är tillfälligt bromsad. men ni gnäller väl vidare fast dieseln skulle kosta 10kr
av vjohnj
#1565855
Man kan dra ner på skumma ej nödvändiga utgifter? Men klart ska man köra Sossarnas parad beskatta allt så..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1565865
Derank skrev: mån 01 jan 2024, 07:59 och där steg priserna genast på beggade dieselbilar igen
Tills S + MP vinner nästa val och drar upp priset till 30 kr/l. Då går botten ur helt på dieselbilar

Förutom att de kommer snabbstoppa alla försök att bygga ny kärnkraft.
Användarvisningsbild
av Camel
#1565868
StefanN skrev:Frågan är vilken skatt som ska höjas nu för att kompensera detta? Alkohol och tobak kan man ju hoppas på.
StefanN skrev:Varför höja nåt? Tror det är en gratislunch regeringen bjuder på? Klart att detta ska kompenseras på nåt sätt, tror man nåt annat är man lurad.
Självklart kommer staten se till att gå oskadda ur detta. Det man gjorde var ju att kraftigt minska kravet på dyr inblandning av biobränslen. Det gör att kostnaden vid pump sjunker för konsumenten. Skatteintäkterna till staten sjunker inte lika mycket. Man ska inte glömma att huvudorsaken till de jämförelsevis höga drivmedelspriserna i Sverige jämfört med liknande länder var just vårt självpåtagna krav på dyr inblandning av biobränslen. Grön omställning kostar. Om staten vill kompensera sig är ett alternativ att ta bort subventioner som går till den gröna omställningen. Den gröna omställningen är heller inte någon gratislunch. Men som vanligt smakar det bäst när någon annan betalar. Frågan om grön omställning behövs eller inte är dock en helt annan, mycket större, fråga.
Användarvisningsbild
av Derank
#1565870
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: mån 01 jan 2024, 07:59 och där steg priserna genast på beggade dieselbilar igen
Jag har hört det i snart 10år att beggade dieselbilar kommer bli värdelösa i framtiden, du kan vara lungn, vi kommer köra diesel om 10år ochså och bilarna kommer inte att vara gratis då heller. och det spelar ju heller ingen roll, du köper och säljer i samma marknad, det är det folk inte fattar, likaså med bostäder, folk kan gnälla för att de fick 80k mindre för lägenheten än grannen för 3 år sedan men att den de var spekulant på hade gått ner 95k på 3år glömde de bort.....
Tills S + MP vinner nästa val och drar upp priset till 30 kr/l. Då går botten ur helt på dieselbilar

Förutom att de kommer snabbstoppa alla försök att bygga ny kärnkraft.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1566258
Derank skrev:
StefanN skrev:Frågan är vilken skatt som ska höjas nu för att kompensera detta? Alkohol och tobak kan man ju hoppas på.
man kan ju alltid hoppas på förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, alkohol och tobak ska ju höjas, det är redan klart, dok knappast något som påverkar gemene man, om en öl kostar 12kr el 14 bryr sig inte ens a-lagarna om.
För 30 år sedan va diskutionen kring bränslets skatter m.m. på ungeffä samma läge men på en annan nivå.

Inte mycket är annorlunda i dag, mer än siffrorna i talen.

För att göra en lite längre story kort.

Falköping 1994 Person va där och talade jag va där och lyssnade.
(Jag är inbiten moderat)

En fråga jag ställde med anledning av skattetrycket generellt. Då även bränsleskatterna som då visserligen inte va på dagens nivåer.

Jag stälde frågan. Hur ska ni få det hela att gå ihop när folk måste bubbelarbeta för att få det hela att gå ihop och då tar jobben ifrån varandra?

Persons svar. Vi ska sänka skatten på öl och vin.

En av åhörarna va dödgrävare och jag utbrast. Då skulle dödgrävaren få mycket att göra.

Det hela hade sändts ut över radio trestad om det inte varit avbrott för nyheter precis när jag ställde frågan.

Sedan gick vi allihopa.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1573790
Såg idag att dieseln för tillfället är billigare än bensinen per liter.
När var det så senast? Måste vara många år sen...
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]