Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1530723
Vant sig, nej... Snarare tror jag att många har gjort omprioriteringar.
När jag körde hem från Grekland i augusti var dieseln 5:- billigare per liter i Danmark mot i Sverige.
Hade det varit lite "fransmän" i oss hade vi för länge sen demonstrerat och blockerat vägar. Nu sitter svensken hemma istället och svär på sin kammare, knappast något som gör genomslag i praktiken.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1530741
Nu kostar diesel i danmark runt 13,50 dkk. I sek är det 21,78. Diesel lokalt här kostar 22,87 sek just nu.

Goda tider att få lön i dkk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1530852
GLIZ skrev: sön 12 feb 2023, 00:07 Har vi vant oss vid det "höga" priset på soppan nu? Ni ska se att det snart är dags för ett nytt prisrally på soppan.
Beror på vad "vänja sig" vid innebär.

Min sambo har "vant sig" då hon bytt jobb så hon kan jobba hemifrån och inte behöver köra bil till jobbet, finns heller inga kollektiva alternativ. Hade knappt lönat sig att jobba kvar annars.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1530864
Var och tankade vår nya Subaru XV - 21 (knappt ny längre.... :-() med E85 för första gången efter c:a 1500 mil. Mer än 3/4 tank är nu E85 (15:99 kr/l) och dom få milen vi körde efter ändrade inte bränsleförbrukning mätaren sig nämnvärt får se om det blir någon skillnad på varningslampan för partikelfiltret framöver. Bör bli skillnad då sprit sotar mindre
Tankade 745-an (också E85) för c:a 14 dagar sedan (14:45 kr/l), men den står still mest så det dröjer nog till en bit in i mars innan den behöver "påfyllning"
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1538249
Soppan i Tranemo 19.99kr på Qstar.

Sakta sakta ökar priset igen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1540249
SVT erfar: Tidöpartierna överens om sänkt reduktionsplikt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt- ... tionsplikt

Återstår att se om det blir något med detta och den tänkta nivån.
Om det genomförs skulle priset bli runt 14:80/liter för dieseln räknat på vad jag betalade senast. :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1540252
Sagor har de varit bra på att berätta men hoppas ändå att det blir så ;-)
av Lövet
#1540258
fjohan82 skrev:SVT erfar: Tidöpartierna överens om sänkt reduktionsplikt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt- ... tionsplikt

Återstår att se om det blir något med detta och den tänkta nivån.
Om det genomförs skulle priset bli runt 14:80/liter för dieseln räknat på vad jag betalade senast. :-)
Mja, uppstår inte nån slags "böter" istället från EU per liter istället? Jag fattar inte riktigt men tyckte jag såg det någonstas. Jag tror absolut inte att literpriset kommer sjunka till 14,80, de jämför med vad dieselpriset skulle kosta om reduktionsplikten istället höjdes som förra regeringen tänkte. Jag gissar på att man hamnar runt 20kr istället för 25 kanske?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1540262
Ja vi får se hur det blir, oavsett vem som styr så är det mycket snack...
Vissa vill sänka utan andra åtgärder, andra höjer priser till skyarna utan att erbjuda motsvarande alternativ som man kan gå över till utan att bli ruinerad.

Om den sänks i Sverige från dagens drygt 30% hos dieseln kan jag inte se att det skulle innebära EU-böter enbart för svensk del, det drar nog med sig fler länger på "bötes-tåget" som redan idag ligger lågt.
Har läst att exempelvis Tyskland sänker till 3,2% 2024 och till 0% 2023.
Vi har lite att ta av kan jag tycka, men som sagt vi får se hur det går... :-)
.
2020.JPG
2020.JPG (72.02 KiB) Visad 983 gånger
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 25
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]