Sida 1 av 1

Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: tor 16 jun 2022, 18:55
av standardgbg
Kära Volvo, idag har det hänt igen. Jag drog av nipplen mellan bromsslangen och bromsröret när jag höll på att byta bromsar på min V70. Det är inte första gången, jag skulle tro att jag har haft sönder fler än vad jag lyckats få loss genom tiderna. Trots att jag har skaffat fina öppna ringnycklar som greppar fint. Jag till och med provade att värma en gång och då exploderade bromsslangen upp i ansiktet, men där får jag nog skylla mig själv. Att placera denna typ av koppling på ett sådant utsatt läge fungerar lika dåligt idag som det gjorde när ni började med lösningen på 1900-talet. Det kanske ser bra ut när det lämnar fabriken men sen när vi skall laga bilen efter några år så är det kört. Om ni inte redan har gjort det så tänk om och byt koppling eller flytta den till en med skyddad plats i motorutrymmet. Tack.
:party:

Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: lör 25 jun 2022, 03:13
av GLIZ
Ska du byta så kläm till den nästa ordentligt med slägga rakt uppifrån.

Oket tål det.

Har du sett på rally nån gång så har du sett att bilarna tål en del stryk. Buren i bilen är en förstärkning så att taket inte ska tryckas in efter trädtoppsfärd, om man landar otrevligt.

Bilen ser ut som en ihopskrynklad kartong punka men startar. Full fart i mål...





Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: lör 25 jun 2022, 07:37
av GLIZ
GLIZ skrev:Ska du byta så kläm till den nästa ordentligt med slägga rakt uppifrån.

Oket tål det.

Har du sett på rally nån gång så har du sett att bilarna tål en del stryk. Buren i bilen är en förstärkning så att taket inte ska tryckas in efter trädtoppsfärd, om man landar otrevligt.

Bilen ser ut som en ihopskrynklad kartong punka men startar. Full fart i mål...





Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Galningar finns det gott om.

Så kör man inte.
Endast tävling och träning på rätt ställe.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: lör 25 jun 2022, 11:45
av Erik Å
standardgbg skrev: tor 16 jun 2022, 18:55 Kära Volvo, idag har det hänt igen. Jag drog av nipplen mellan bromsslangen och bromsröret..
Alla med lite insikt i korrosion vet att man inte kombinerar mässing och stål/gjutjärn ostraffat om man tänker doppa kopplingen i saltvatten. Men så gör hela bilindustrin, inte bara Volvo :-/
Problemet går att skjuta upp med kopparpasta på gängorna men allt som ger kladd på fingrarna brukar vara bannlyst i monteringslinan.. :bored:

Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: mån 27 jun 2022, 15:00
av lennarte
Jag har under alla år värmt nippeln på bromsröret och det har gått bra. Antingen den varit invändig eller utvändigt gängad. I nödfall har jag klippt av röret och bytt det också. Man behöver väl inte lossa där för att byta klossar?.

Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: sön 03 jul 2022, 20:42
av GLIZ
Dom kanske har börjat rosta.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: sön 07 maj 2023, 21:24
av standardgbg
lennarte skrev: mån 27 jun 2022, 15:00 Jag har under alla år värmt nippeln på bromsröret och det har gått bra. Antingen den varit invändig eller utvändigt gängad. I nödfall har jag klippt av röret och bytt det också. Man behöver väl inte lossa där för att byta klossar?.
Jag skulle byta ok.
Fick nypa av och sätta ny koppling, men jösses vad jobbigt det var att kona stål istället för koppar.

Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: mån 08 maj 2023, 15:06
av VolvoB20
standardgbg skrev: sön 07 maj 2023, 21:24
lennarte skrev: mån 27 jun 2022, 15:00 Jag har under alla år värmt nippeln på bromsröret och det har gått bra. Antingen den varit invändig eller utvändigt gängad. I nödfall har jag klippt av röret och bytt det också. Man behöver väl inte lossa där för att byta klossar?.
Jag skulle byta ok.
Fick nypa av och sätta ny koppling, men jösses vad jobbigt det var att kona stål istället för koppar.
Gick lätt med denna även på stålrören.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020712

Re: Till berörd ingenjör på Volvo

Postat: tis 09 maj 2023, 13:48
av standardgbg
Säkert det.
Jag skulle vara ekonomisk och använda lillebror till den som jag hade i garaget sedan tidigare :)
VolvoB20 skrev: mån 08 maj 2023, 15:06
standardgbg skrev: sön 07 maj 2023, 21:24
lennarte skrev: mån 27 jun 2022, 15:00 Jag har under alla år värmt nippeln på bromsröret och det har gått bra. Antingen den varit invändig eller utvändigt gängad. I nödfall har jag klippt av röret och bytt det också. Man behöver väl inte lossa där för att byta klossar?.
Jag skulle byta ok.
Fick nypa av och sätta ny koppling, men jösses vad jobbigt det var att kona stål istället för koppar.
Gick lätt med denna även på stålrören.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020712