Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1502284
Flugor har lagt ägg i mitt avlopp. Funkar såpa för att lösa proppen?
Har propplösare/kaustiksoda också men vill ite ligga och kräla i en syra.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1502337
Jag "hade nere" rör och vattenlås i köket förra veckan då det runnit ut sakta ett tag. Köket (dubbla vaskar) är med alla delar bytta för c:a 20 år sedan då det renoverades. Det var i praktiken tätt till 75% med gammalt fett. Det gick inte att lösa med diskmedel och varmvatten, kanske om man kokat vattnet (håller omkring 60 - 70° från kran) så det fick bli "mekanisk" rengöring i vasken i tvättstugan. Där fanns alla möjligheter för småflugor att lägga ägg, har dock inga just nu, och inte haft (i vasken vad jag vet). Eftersom vattnet rinner rakt igenom (bara små "koppar" som var fulla) så hade inte ens kaustiksoda hjälpt i detta fall, eftersom det måste "ligga och dra" för att göra nytta.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1502474
GT-mannen skrev:Ammoniak hjälper. Häll fyra koppar ammoniak i avloppet under kvällen och låt det verka under natten. Spola sedan, gärna med varmt vatten från en vattenkokare, på morgonen.

/Håkan
Amoniak. Då vaknar man väl arg som ett bi när man är uppe på nattens pinkpaus.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1502476
Var köper man det? Följde med 2 liter 25% i en SMV 60 "ägget" tror jag det va.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1502485
GLIZ skrev: fre 17 jun 2022, 17:15 Var köper man det?
Biltema kanske? Annars Finns det i färg affärer kanon att tvätta med innan man målar om.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1502727
Detta funkar mycket bra över tid så man slipper proppar i framtiden. Dock inte en akutlösning.

Bild

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]