Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1501086
Förra året köpte jag en gräsklippare på Biltema. Modellen heter LM 1922 och Biltemas katalognummer är 17404. Den fungerar och går bra. Alldeles för bra. Den har alltså drivning även på hjulen (bakhjulen). Men den går för fort enligt mitt tycke och önskan. Jag har kommit upp i åren och är lite utsliten i benen och ryggen bl.a. Därför skulle jag vilja växla ner drivningen något. Motorn går ju på sitt varv för att vara effektivast med klippkniven och framdrivningen går ju via en rem. Jag tänker mig att byta ut ett eller möjligen båda remhjulen för att få ner gånghastigheten något så att jag hinner med.
Är det någon som har gjort en sådan modifiering ? Blev det bra ? Var det svårt eller enkelt ?

Jag har frågat Biltema och dom förstog problemet men hade inte några "satser" för detta. Dessutom sa dom att om man gör det, så har man ju gått ifrån CE-certifieringen. Ungefär som att byta till en större motor i en modern bil som är regbesiktigad med en viss motortyp och effekt. Alltså emot reglerna. Och jag har en åkgräsklippare för dom stora ytorna. Den här "springmaskinen" har jag till svåra ytor under buskar och träd, i kanter och slänter m.m.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1501931
Svarade dig på detta för några dagar sedan, men det har visst kommit bort.... :-o
Min dotter har en rotor gräsklippare med en variatorväxellåda (steglös växellåda). Den funkar kanon, bara att dra frammåt eller bakåt för att få "rätt" gånghastighet. Tror det är en Ginge (gul och grön). Har sett på nätet att man kan köpa framaxel med vinkelväxel till vissa maskiner, kanske kan köpa med vinkel + variator också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502023
Nu vet jag inte vad för fabrikat Biltema säljer, men dom flesta rotor klippare driver på framhjulen. Och har dom olika storlek är bakhjulen större, så det hjälper nog inte. Men mindre hjul är en ideʼ, dock får man nog sänka axeln annars blir det en jordfräs av den.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1502025
Sänk farten på motorn, den klipper nog bra ändå, speciellt eftersom den också rör sig framåt långsammare
av Rådlös
#1502137
Jag försökte också svara, men det föll bort.
Hursomhelst, klipparen driver på bakhjulen som också är dom stora hjulen. Jag har kollat lite på undersidan. Remhjulet på motoraxeln är kanske 50 mm i diameter? Det andra hjulet sitter under en kåpa i anslutning till vinkelväxeln. Så det ser man inte utan att skruva isär maskinen.
Om drivremmen går av någon gång i framtiden (?) måste man öppna kåpan. Då kan jag fundera vidare på detta.

Det finns ungdomar i min bekantskapskrets, dom tycker om att köra gräsklippare. Så jag kan få hjälp med klippningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502219
Rådlös skrev:Om drivremmen går av någon gång i framtiden (?) måste man öppna kåpan. Då kan jag fundera vidare på detta.
Tänk inte på det, köpte min klippare omkring 2000 och där är inte bytt rem än.... (Partner Quantum 50, framhjulsdriven med elstart) och den fungerar än så rembyte behöver du nog inte tänka på än, på typ 20 år eller så.

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]