Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1492559
Tänkt ta en tripp med bilen söderut i sommar. En kompis kom på att han ville hänga med men hans pass har gått ut.

I södra Sverige är nästa lediga tid i mitten på oktober för att söka pass. :-o

Om man flyger upp till Kiruna finns tid i mitten maj. :P : En kollega hoppade på den lösning och beställde flyg upp, men det kostar ju en del och är väl rätt onödigt för miljön att flyga Kiruna ToR för att få ett pass.

Rätt absurt. Mitt pass går ut 2024, så det är väl dags att ställa sig i kö för ett nytt redan nu. :party:

En undring, är det ok att ha 8 månaders väntetid för pass, om någon tex behöver resa? Var går gränsen? Skulle det var ok om det var 10 års väntetid också eller finns en gräns?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1492567
I min värld är en rimlig gräns kanske 1 till max 2 månader.

Jag lyckades få en tid 1 juli här i Stockholm (går på semester 11 juli), men det var inte det enklaste då sidan bara kraschar.
Det dyker upp återbud ibland, men då ovanstående händer med sidan går dessa inte boka innan någon annan har tagit tiden.
av Primus
#1492587
Det är såklart långt från acceptabelt. 1-2 månader får anses vara vad man ska räkna med, 1 månad vid normal belastning och upp till två månader vid toppar. Det här är ju östeuropeiskt från 70-talet.
av Lockis
#1492592
Jag beställde en tid i Februari. Fanns gott om tider då. Så förra veckan togs bilden. Som alltid annars är folk ute i "sista minuten" men nu är det 2 års utgångna pass som ska förnyas på en gång. Så det blir en flaskhals. Men för att återgå till din fråga, nej. 8 Månaders väntetid känns inte okej.

EDIT: 3 månaders väntetid i skåne just nu. Är väl på gränsen till okej.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1492603
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 17:02 Jag beställde en tid i Februari. Fanns gott om tider då. Så förra veckan togs bilden. Som alltid annars är folk ute i "sista minuten" men nu är det 2 års utgångna pass som ska förnyas på en gång. Så det blir en flaskhals. Men för att återgå till din fråga, nej. 8 Månaders väntetid känns inte okej.

EDIT: 3 månaders väntetid i skåne just nu. Är väl på gränsen till okej.
Nej 8 månader väntetid i Skåne. Tydligen på väg att släppa nya tider i November, Samma i Blekinge, Kalmar, Jönköping, Kronoberg och Halland, Finns några tider frammåt hösten i Södertälje och enstaka i September på vissa pkatser

Har precis sökt alla platser i södra Sverige ..... Inte OK tycker jag... på tok för låmg väntetid
av Lockis
#1492622
VolvoB20 skrev: ons 16 mar 2022, 18:33
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 17:02 Jag beställde en tid i Februari. Fanns gott om tider då. Så förra veckan togs bilden. Som alltid annars är folk ute i "sista minuten" men nu är det 2 års utgångna pass som ska förnyas på en gång. Så det blir en flaskhals. Men för att återgå till din fråga, nej. 8 Månaders väntetid känns inte okej.

EDIT: 3 månaders väntetid i skåne just nu. Är väl på gränsen till okej.
Nej 8 månader väntetid i Skåne. Tydligen på väg att släppa nya tider i November, Samma i Blekinge, Kalmar, Jönköping, Kronoberg och Halland, Finns några tider frammåt hösten i Södertälje och enstaka i September på vissa pkatser

Har precis sökt alla platser i södra Sverige ..... Inte OK tycker jag... på tok för låmg väntetid
När jag skrev mitt inlägg fanns det tid i juni.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1492656
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 20:38
VolvoB20 skrev: ons 16 mar 2022, 18:33
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 17:02 Jag beställde en tid i Februari. Fanns gott om tider då. Så förra veckan togs bilden. Som alltid annars är folk ute i "sista minuten" men nu är det 2 års utgångna pass som ska förnyas på en gång. Så det blir en flaskhals. Men för att återgå till din fråga, nej. 8 Månaders väntetid känns inte okej.

EDIT: 3 månaders väntetid i skåne just nu. Är väl på gränsen till okej.
Nej 8 månader väntetid i Skåne. Tydligen på väg att släppa nya tider i November, Samma i Blekinge, Kalmar, Jönköping, Kronoberg och Halland, Finns några tider frammåt hösten i Södertälje och enstaka i September på vissa pkatser

Har precis sökt alla platser i södra Sverige ..... Inte OK tycker jag... på tok för låmg väntetid
När jag skrev mitt inlägg fanns det tid i juni.
Då var det någon återbudstid eller några extra platser man släppt. de försvinner på 10 sekunder. Du skulle klippt dem, de säljs för mellan 500 och 1000 kronor nu på nätet. Nu är det fullt till oktober i Skåne så det finns inte ens tider så långt fram att boka.
av Lockis
#1492659
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 20:38
VolvoB20 skrev: ons 16 mar 2022, 18:33 Nej 8 månader väntetid i Skåne. Tydligen på väg att släppa nya tider i November, Samma i Blekinge, Kalmar, Jönköping, Kronoberg och Halland, Finns några tider frammåt hösten i Södertälje och enstaka i September på vissa pkatser

Har precis sökt alla platser i södra Sverige ..... Inte OK tycker jag... på tok för låmg väntetid
När jag skrev mitt inlägg fanns det tid i juni.
Då var det någon återbudstid eller några extra platser man släppt. de försvinner på 10 sekunder. Du skulle klippt dem, de säljs för mellan 500 och 1000 kronor nu på nätet. Nu är det fullt till oktober i Skåne så det finns inte ens tider så långt fram att boka.
Jag är inte intresserad av att sälja tider. Tycker det är rent ut sagt för jävligt som folk håller på med att jaga pengar... Polisen behöver införa en avgift om man uteblir. Tror nog man hade sett mindre tider bokas utav personer som ämnar sälja vidare. Sen skulle man behövt legitimera sig med BankID eller liknande vid bokning så man inte kan boka mer än en tid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1492673
Lockis skrev: tor 17 mar 2022, 08:41
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 20:38

När jag skrev mitt inlägg fanns det tid i juni.
Då var det någon återbudstid eller några extra platser man släppt. de försvinner på 10 sekunder. Du skulle klippt dem, de säljs för mellan 500 och 1000 kronor nu på nätet. Nu är det fullt till oktober i Skåne så det finns inte ens tider så långt fram att boka.
Jag är inte intresserad av att sälja tider. Tycker det är rent ut sagt för jävligt som folk håller på med att jaga pengar... Polisen behöver införa en avgift om man uteblir. Tror nog man hade sett mindre tider bokas utav personer som ämnar sälja vidare. Sen skulle man behövt legitimera sig med BankID eller liknande vid bokning så man inte kan boka mer än en tid.
Största problemet är att allt är underdimensionerat hos polisen. Man sänkte giltighetstiden från 10 till 5 år för vuxna, och ned till 3 år för barn. Till många resmål måste passet vara giltigt 6 månader vid inresa så verklig giltigtet är 4,5 resp 2,5 år. Det gör att man måste byta pass hela tiden nuförtiden och Polisen har aldrig skalat upp för att klara detta, Problemet är inte nytt utan har funnits i evigheter.

Vid normal belastning håller man precis näsan över vattnet, blir det minsta störning som tex att folk väntar under pandemin och resandet startar igen så ballar hela systemet ur totalt för det finns inga resurser att hantera minsta peak i ansökningar.

Att kräva BankId för att boka är ett problem för man behöver ju boka tid för att få ut ett id tex pass för att kunna få ett pass så man kan identifiera sig och få ett BankId.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]