Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1491202
Om du tror att några ultraradikala muslimer i orten utgör ett större hot mot sveriges suveränitet än oberäkneliga grann-diktatorer med enorm militär kraft i bakfickan får du gärna utveckla det, annars tycker åtminstone jag att det kan diskuteras nån annanstans.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1491203
TommyP86 skrev: lör 05 mar 2022, 13:49 Om du tror att några ultraradikala muslimer i orten utgör ett större hot mot sveriges suveränitet än oberäkneliga grann-diktatorer med enorm militär kraft i bakfickan får du gärna utveckla det, annars tycker åtminstone jag att det kan diskuteras nån annanstans.
Japp de är en fis i kosmos jämfört med Rysslands 5000 atommissiler.

Putin har ju I runda slängar 5500 st atombomber. Han skulle ju tex för att avskräcka använda en mindre del av dem. Säg att han drar av 1000 st och utplånar Europas 1000 största städer och byar.

Då har han ju ändå 4500 st bomber kvar om det fortfarande är någon som vill bråka.

Hans slagkraft är ju imponerande om han får för sig att hitta på något.
Användarvisningsbild
av Camel
#1492722
Jag kan tipsa om denna video på tuben. Jag blev tipsad om den av ett par arbetskollegor från Finland. Det är en utvärdering av Ryssland av en finsk underrättelseöverste från 2018. Jag tycker den är mycket intressant. På finska men med svensk text.

av Lockis
#1492725
VolvoB20 skrev: lör 05 mar 2022, 13:59
TommyP86 skrev: lör 05 mar 2022, 13:49 Om du tror att några ultraradikala muslimer i orten utgör ett större hot mot sveriges suveränitet än oberäkneliga grann-diktatorer med enorm militär kraft i bakfickan får du gärna utveckla det, annars tycker åtminstone jag att det kan diskuteras nån annanstans.
Japp de är en fis i kosmos jämfört med Rysslands 5000 atommissiler.

Putin har ju I runda slängar 5500 st atombomber. Han skulle ju tex för att avskräcka använda en mindre del av dem. Säg att han drar av 1000 st och utplånar Europas 1000 största städer och byar.

Då har han ju ändå 4500 st bomber kvar om det fortfarande är någon som vill bråka.

Hans slagkraft är ju imponerande om han får för sig att hitta på något.
Avfyrar han sådana. Så ligger Ryssland risigt i det. Finns ett par kärnvapen länder i Europa som hade gett igen med samma mynt. Om Ryssland får för sig att använda kärnvapen så skriver dem under sin egen dödsdom. Annars hade det nog skett redan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1492732
I samma ögonblick ett kärnvapen lyfter från ryssland mot nato eller omvänt upphör mänskligheten mer eller mindre att existera. Så det finns ingen vinnare dessvärre, bara förlorare. Vilket iof kan räcka för en del människor.
av Erik Å
#1492773
Det finns teorier om att det skulle kunna bli ett begränsat kärnvapenkrig. Men jag är tveksam, när endera supermakten ser att den andra har avfyrat så gäller det att få iväg alla egna missiler innan de blir förstörda på marken. Man har bara några minuter på sig att ta beslutet, det finns all möjlighet att det blir ett förhastat felbeslut. Vi har varit otroligt nära flera gånger under kalla kriget pga att USA:s varningssytem har falsklarmat för ryskt anfall. En gång pga en trasig logikkrets som knastrade ut upplåsningskoden, en annan gång för att någon hade glömt ett övningsscenario med fullskaligt ryskt anfall i NORAD:s datorer.
Och en rysk atomubåt fick tydligen en skarp avfyrningsorder skickad till sig av misstag. Kaptenen valde (märkligt nog) att ordervägra och betraktas numera som hjälte..

Sverige borde ju rimligen inte vara ett förstahandsmål men helt klart hade Soviet missiler riktade mot militära mål i Sverige förr, det erkände någon rysk höjdare i en intervju som svensk TV gjorde för många år sedan. Sen är väl tanken att man ska kunna byta koordinater till mer aktuella mål precis innan avfyrning men i ett sådant läge lär det vara total panik och noll eftertanke..
Jag är egentligen ingen prepper men jag har faktiskt skaffat mig en Geigermätare :oops: Tanken var i första hand om kriget orsakar något nytt reaktorhaveri i Ukraina.. Men den kan ju varna för nedfall orsakat av annat också.
Putin håller tydligen till i en bunker just nu och sänder tv-tal därifrån, inte riktigt vad man vill höra. :-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1492822
Erik Å skrev: fre 18 mar 2022, 00:30 Det finns teorier om att det skulle kunna bli ett begränsat kärnvapenkrig. Men jag är tveksam, när endera supermakten ser att den andra har avfyrat så gäller det att få iväg alla egna missiler innan de blir förstörda på marken
Det är ju därför taktiska kärnvapen avsedda för slagfältet är så farliga. Någon kan ju bli frestad att dra iväg en sådan "liten" taktisk bomb på slagfältet mot fiendestyrkan tex i Ukraina tex via 155 mm artilleri då man tänker att det inte skulle utlösa att USA drar av alla strategiska långdistansmisiler med megabomber för att utplåna hela Ryssland så apokalypsen drar igång.

Under kalla kriget fanns ju några tusen stycken i Europa för man skulle kunna lägga bombmattor med sådana mini-atombomber på slagfältet för att bromsa hastigheten på fiendes framryckning.

Ryssland har väl 2000 styck kvar...

Drar Ryssland av en sådan i tex Ukraina (eller annat icke NATO land ) så kommer det knappast få USA att dra iväg en svärm interkontinentala temonukleära vätebomsmissiler mot Ryssland.
av Kadochnikoff
#1493439
TommyP86 skrev: lör 05 mar 2022, 13:49 Om du tror att några ultraradikala muslimer i orten utgör ett större hot mot sveriges suveränitet än oberäkneliga grann-diktatorer med enorm militär kraft i bakfickan får du gärna utveckla det, annars tycker åtminstone jag att det kan diskuteras nån annanstans.
Putin gör saker av två anledningar :
1. Han vinner på det själv antingen ekonomiskt
, imagemässigt eller maktmässigt
2. Storryssland vinner på det enligt samma grunder .

Sverige har inget ryssarna behöver och vi saknar försvar som kan hota honom om han vill köra sina båtar nära Gotland så han vinner inget på att platta ut oss.

Alltså är det osannolikt att han skulle kosta på sig utgiften för att anfalla Sverige.

Islamisterna har ju sitt jihad så oavsett om de kan vinna något på det eller inte så vill de försöka utplåna oss och vårt fria sätt att leva.

Vi har dessutom massor av islamister i landet medan de ryska trupperna lyser med sin frånvaro så just nu är nog de religiösa fanatikerna det största problemet....

Se bara på det gick för Libanon.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1493465
Kadochnikoff skrev: tor 24 mar 2022, 10:35 Sverige har inget ryssarna behöver och vi saknar försvar som kan hota honom om han vill köra sina båtar nära Gotland så han vinner inget på att platta ut oss.
Ryssland saknar vettiga hamnar för sina marina styrkor. Krim i Svarta havet är instängt genom det trånga sundet Bosporen, Kaliningrad och StPetersburg i östersjön är instängda vid öresund. Murmansk mynnar ju ishavet och är grym omväg.

Göteborg och övriga hamnar på västkusten är mycket eftertraktade för en militär nation som Ryssland, De skulle ge dem direkt access till hela norra Atlanten vilket är strategiskt livsviktigt och borde vara en av de första saker man skulle vilja säkra vid en större långsiktig konflikt. .
av Kadochnikoff
#1493471
Jag håller inte med dig där .
Ryssland har inget större behov av utländska flottbaser pga hur deras flotta är uppbyggd .
USA:s krigsmakt är uppbyggd för att åka runt jorden och "övertala" de som inte vill sälja sina naturtillgångar tillräckligt billigt medan den ryska är byggd för krig på sin egen kontinent.

Ryssland har exempelvis bara 1 hangarfartyg som jag inte vet om de ens utnyttjar .

Hur mycket Greta än gnölar över de eventuella klimatförändringarna så minskar de den militära hotbilden mot Sverige eftersom ett Murmansk som numera är farbart året om gör att behovet av andra länders hamnar minskar .
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 113

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen