Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1534195
Det lär ju bli en fin provokation mot Ryssland när Finland ensamt går med i Nato.
Ungerns problem att godkänna Sverige och Finland har tydligen med att göra att de inte får EU-bidrag pga sin bristande rättssäkerhet, men det kan tydligen finnas en öppning för Finland ifall Turkiet godkänner Finland. Då tros även Ungern göra det.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... om-turkiet

Undrar vad den verkliga planen med att hålla Sverige utanför Nato är? Handlar det bara om att Ungern och Turkiet använder medlemskapet som utpressning för att få egna fördelar? Eller har de en överenskommelse med Ryssland?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1534513
Allinug skrev: tor 16 mar 2023, 06:47
Undrar vad den verkliga planen med att hålla Sverige utanför Nato är? Handlar det bara om att Ungern och Turkiet använder medlemskapet som utpressning för att få egna fördelar? Eller har de en överenskommelse med Ryssland?
Jag är övertyga om att det är Sveriges "stora famn" för oliktänkande människor och kurder i synnerhet som retar Erdoganoch även i viss mån Orban (romer har det inte lätt i där). Det finns ett antal kurdiska journalister (som riskerar dödsstraff) i Sverige som Erdogan vill få utlämnade. Det handlar alltså inte om "terrorister" enligt EU-s regler utan om journalister, därav problemen. Journalister är ju väl skyddade (som väl är) i dom flesta Europeiska länder
Användarvisningsbild
av Allinug
#1534575
Precis, de är inga terrorister, som Erdogan yrar om.
Däremot, i Turkiet, finns det terrorister som begår brott i Sverige. ”Kurdiska Räven”, hur länge ska han få dirigera terrorbrott i Sverige och ändå skyddas av Turkiet? För jag antar att Sverige har nämnt detta i sina samtal med Erdogan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534633
Japp, man har tagit upp att man vill att Turkiet griper klanledare som styr gängen i Sverige
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534640
Allinug skrev: tis 28 feb 2023, 18:33 Det gäller också att ha klart för sig vilka värden som vi vill försvara. Om vi ska ge upp alla värden vi ville försvara innan vi ens får komma med i Nato, vad ska vi ens där att göra?
Sådant där är lätt att säga men svårt att göra. Jag försöker se helhet, och detta är vad jag ser nu...

Ryssland vill dominera Europa militärt, politiskt och energimässigt.
Kina vill dominera ekonomiskt, teknologiskt och råvarumässigt.
Muslimska länder vill gärna ha mera inflytande via islam.
Vinner Trump nästa val lär han dra in hjälpen till Ukraina och vi får klara oss själva och hittills har ju inget Europeiskt land hjälpt Ukraina i närheten av av USA gjort.

Om vi nu ska följa vår moraliska kompass till 100% gäller följande
Vi ska inte gå med i Nato för Erdogan styr en diktatur utan vi måste får fram egna soldater och resurser till att bygga eget försvar som kan värna våra principer och rättighet. .
Vi ska inte köpa bensin och diesel för det kommer från skurkstater och driver klimatomställningen
Vi ska inte köra på biobränslen för vi behöver matproduktionen
Vi ska inte bygga ut älvar för vattenkraft.
Vi ska inte köra kärnkraft för vi vill inte bryta uran i Sverige
Vi ska inte ha batterifabrik i Sverige för vi vill inte bryta råvarorna på Samerna mark och vi kan ju inte köpa råvarorna från diktaturen i Kina o Afrika.
Vi ska heller inte bygga vindkraft och solceller för de viktiga råvarorna vill vi inte importerar från skurkstater som KINA som har levererat 98% av dessa..
Vi kan inte gå över till elbilar för vi kan inte producera el eller få fram batterier utan skurkstater enligt ovan.
53.2 miljoner människor är på flykt i världen i detta nu enligt FN. vi bör inte stoppa eller vägra erbjuda någon av dessa skydd om de vill komma.

Kommer vara grymt tufft att följa den moraliska kompassen samtidigt i alla dessa frågor.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1534687
Vems verklighet? Jag tycker att det mesta verkar framställas så ödesmättat nu. Det är svart eller vitt. Vi måste göra det ena eller det andra, annars går vi under på något sätt. Nästan som påverkanskampanj…

VolvoB20, du nämner samer. Samerna visar väl att det finns alternativa sätt att leva. Vi kanske inte behöver exploatera och förstöra naturen för att söka rikedom. Det finns alternativ som inte leder till att vi går under.

Jag ser fyra stormakter: Ryssland, USA, Kina och Turkiet. Alla vi andra är bara statister. I alla fall sett till det militära. Nordkorea verkar inte vilja delta alls i världen, eller nå’t.

Enligt Erdogan så omfamnar vi terrorister, så vi får hoppas att det ryktet håller eventuella fiender borta.
av Malmstroem
#1534693
Samerna i Sverige är ett tydligt exempel på att det går åt en hel del fossila bränslen för normal verksamhet.

De finns inga samer i Sverige som idag följer med renflockarna som nomader. Alla samer i Sverige bor stationärt någonstans. Renskötseln bedrivs med skoter, motorcykel och även helikopter. Iden om en nomad på skidor hör till en svunnen tid. Till det kan konstateras att verksamheten är i princip helt beroende på bidrag från staten, med det upplägg som nu finns. Det blir då lite svår att diskutera hur hållbart den sysselsättningen är.

Önskan att ha en elbil och / eller en mobiltelefon går inte ihop med att inte tillåta gruvdrift. Det som händer då är att gruvbrytningen sker i bl.a. Afrika, i princip helt utan miljöhänsyn. Det brukar kallas NIMBY (Not in my backyard).

Kiruna kommun är ungefär 20.000 km2 stor, större delen i princip utan befolkning. Jag kan tycka att det borde finnas plats för både någon gruva, någon skidbacke, lite friluftsliv -- och fortfarande tillåta renskötsel. I och för sig ligger Per Geijer-fältet lite olyckligt till -- men det går förhoppningsvis att lösa på ett för alla acceptabelt sätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534704
Allinug skrev: mån 20 mar 2023, 18:25 VolvoB20, du nämner samer. Samerna visar väl att det finns alternativa sätt att leva. Vi kanske inte behöver exploatera och förstöra naturen för att söka rikedom. Det finns alternativ som inte leder till att vi går under.
Självklart det är ju det jag säger, även Samerna behöver följa den moraliska kompassen och sluta använda mobiler, datorer , 4hjulingar, SUVar, skotrar, motorcycklar, helikoptrar och en massa el i sina bostäder.

För vi kan ju inte köpa in råvaror och bränsle till dem heller från diktaturer och skövlande länder som Kina och Asien.

Det är ju en solidarisk avveckling av allt som tär på jordens resurser som vi behöver göra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534710
Allinug skrev: mån 20 mar 2023, 18:25 Vems verklighet? Jag tycker att det mesta verkar framställas så ödesmättat nu. Det är svart eller vitt. Vi måste göra det ena eller det andra, annars går vi under på något sätt. Nästan som påverkanskampanj…
Ut och se dig om i välden. Världen är inte alltid en trevlig plats, miljarder människor lever under förtryck i fattigdom. Ett felaktigt uttalande kan kan skicka dig i fängelse eller arbetsläger.

För inte så länge sedan var det helt ok att besöka Kina och Ryssland tycker jag, men inget jag vill göra idag med diktaturens hårdnade grepp, censur och förbjuden yttrandefrihet. krigshets och daglig propaganda i media om att man ska atombomba väst för att skydda sig mot nazismen som växer sig allt starkare här. Polisen brutala våld mot alla som protesterar mot kriget.

Turkiet är inte lika illa men även där är det inget vidare och jag står över.

Och Europa är faktiskt under attack, Ukraina ska utplånas som nation, befolkningen ska underkasta sig Putins envåldsdikatur. Över 10 miljoner är på flykt undan Rysslands krig. 100.000 döda och mångdubbelt fler skadade, flera tusen miljarder i skada på infrastruktur och egendom.

Det är ingen påverkanskampanj, detta är verkligheten och det händer just nu.

Man behöver bara ta färjan över till Polen och så är det inte många timmars körning innan man är vid fronten, längre bort än så är inte kriget med död och förstörelse,

Våra föräldrar och deras föräldrar har offrat mycket och slitigt hårt för att bygga ett samhälle med trygghet, demokrati, yttrandefrihet, sociala skyddsnät osv.

Något jag tycker är värt att kämpa för och försvara.
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 113

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]