Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1531249
Det hade nog varit svårt att utforma omröstningen. I ena vågskålen Nato, som vi inte vet så mycket om, och i andra vågskålen möjligheten att ingå i allians med vem vi vill och speciellt då med Finland.

Finland är ju ett riktigt bra land att vara allierad med. Det är stabilt och de håller inte på och startar en massa krig. Fantastiskt dock att Finland velat vara allierad med oss, med tanke på hur våra anslag dragits ner.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1531493
Den verkar intressant, trots att jag inte intresserat mig för militärsaker förut. Något som jag funderat över, som faktiskt nämns i ett inlägg på den hemsidan, är detta med försvar på cyberangrepp.

Vi har ju haft flera riktade cyberattacker nu, på banker, flygplatser och järnvägen. Hade det varit inkräktare på vårt luftrum, så hade det varit viktigt att snabbt varit upp med flyg och lotsa dem därifrån. Men cyberattackerna känns det som vi bara tagit. Jag tänker att som civil så får man väl inte gå in en attack även om det bara skulle vara som försvar. Det måste alltså finnas folk som har fått uppgiften för Sveriges infrastrukturs räkning?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1531616
Allinug skrev: sön 19 feb 2023, 08:01 Den verkar intressant, trots att jag inte intresserat mig för militärsaker förut.
Jag kan tänka mig köpa boken för jag vill vet två saker.

-Vad är det som gör att Putin sedan 16 år tillbaka hävdar att man inte kan tänka sig att ha länder som gränsar mot Ryssland som tillhör Väst eller Nato. Putin kräver ju att alla länder som gränsar mot Ryssland måste vara kommunistiska lydstater som styrs från Kreml som tex Vitryssland, d.v.s så som gamla Sovjetunionen fungerade. dessa lydstater skall vara en lojal kommunistisk säkerhetsbuffer och dessa länder kan inte tillåtas närma sig väst, ha demokrati, eller tillåtas göra egna val i vad man vill tillhöra.

-Vad är det i det Ryska systemet som tillåter att man prioriterar denna politik med kärnvapenhot, isolering, krig osv. långt högre än samarbete, handel, ökad levnadsstandard, säkerhet osv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531630
VolvoB20 skrev:-Vad är det som gör att Putin sedan 16 år tillbaka hävdar att man inte kan tänka sig att ha länder som gränsar mot Ryssland som tillhör Väst eller Nato. Putin kräver ju att alla länder som gränsar mot Ryssland måste vara kommunistiska lydstater som styrs från Kreml
Förmodligen har han drabbats av (en i dessa kretsar) vanlig skukdom, förakt mot alla som inte lyder honom och en kraftig släng av storhetsvansinne.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1531679
lennarte skrev: mån 20 feb 2023, 17:59
VolvoB20 skrev:-Vad är det som gör att Putin sedan 16 år tillbaka hävdar att man inte kan tänka sig att ha länder som gränsar mot Ryssland som tillhör Väst eller Nato. Putin kräver ju att alla länder som gränsar mot Ryssland måste vara kommunistiska lydstater som styrs från Kreml
Förmodligen har han drabbats av (en i dessa kretsar) vanlig skukdom, förakt mot alla som inte lyder honom och en kraftig släng av storhetsvansinne.
Det är ju inte så enkelt. Psykopater finns det ju hur många som helst men de har inte sådan makt.
Här är det ju ett stort komplext system som tillåter att detta sker i Ryssland, något som genomsyrar hela landet från grunden..

OCH, Hur kan det tex komma sig att det finns folk här som känner och hävdar att det är ett bra system i öst. Ett system som under halva seklet behövde förvandla det egna landet till världens största fängelse med mur/staket från Östersjön till Svarta havet via muren i Berlin. Inte för att stoppa inkräktare, utan för att hindra den egna befolkningen att fly. Överallt bevakad 24/7 med soldater beordrade att skjuta för att döda alla som trots risken att bli dödade ändå vågade livet för att fly detta helvete på jorden för att komma till friheten i väst.

Ett system som dödad över 10 miljoner av den egna befolkningen i arbetsläger, som Gulag.

Och den nya generationen som inte ens vill ställa upp och försvara den demokrati säkerhet och frihet som generation generationer före oss har slitit så hårt för att bygga upp här i väst.

Hur kan någon människa här överhuvudtaget tycka att ett system som behöver sådan har gränser för att folket inte ska fly landet är sunt ? Jag undrar hur de mekanismerna fungerar som får folk att vilja återvända till detta.
Bilagor
ladda ned.jpg
ladda ned.jpg (11.41 KiB) Visad 243 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531725
VolvoB20 skrev: tis 21 feb 2023, 09:15 Ett system som dödad över 10 miljoner av den egna befolkningen i arbetsläger, som Gulag.
Det är var kanske form av födelsekontroll...... Dödar du 10 000 000 män har du förhindrat kanske 10 000 000 män att sätta barn till värden. Räkna då 2 generationen så är det kanske 50 000 000 män han kunde sätta in i Ukraina. Vi kanske får tack högre makter Idag för att Gulag fanns :x :x
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1531737
lennarte skrev: tis 21 feb 2023, 15:06
VolvoB20 skrev: tis 21 feb 2023, 09:15 Ett system som dödad över 10 miljoner av den egna befolkningen i arbetsläger, som Gulag.
Det är var kanske form av födelsekontroll...... Dödar du 10 000 000 män har du förhindrat kanske 10 000 000 män att sätta barn till värden. Räkna då 2 generationen så är det kanske 50 000 000 män han kunde sätta in i Ukraina. Vi kanske får tack högre makter Idag för att Gulag fanns :x :x
Ja vi kan ju verkligen vara tacksamma att utrensningar, arbetsläger, förtryck, diktatur och korruption har gravt sänkt Rysslands militära förmåga. Sättet att styra landet i botten har ju varit bästa hjälpen för Väst.

Men jag blir ändå förvånad över alla som har någon slags drömlik vision av det skulle vara ett mönstersamhälle och det är USA och Väst som är orsaken till kriget.
av Erik Å
#1531743
VolvoB20 skrev: tis 21 feb 2023, 17:09 ..Men jag blir ändå förvånad över alla som har någon slags drömlik vision av det skulle vara ett mönstersamhälle och det är USA och Väst som är orsaken till kriget.
De som lever inuti en propagandabubbla får en helt skev bild av vad som finns utanför..
De få vanliga människor som faktiskt vet hotas till att hålla tyst.
Makteliten vet givetvis men de vinner på att hålla bubblan intakt och mata den egna befolkningen med lögner.
av Lövet
#1531749
Man får inte heller glömma att 2/3 av världens befolkning bor i länder som är positiva, eller neutrala, till Rysslands agerande. Inom EU+USA ser vi tydligt Ryssland som skurken men den linjen är inte lika tydlig på andra håll.
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 114

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]