Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1524150
Kanske inte men de som är bäst lämpade som soldater råkar vara samma människor som gör mest för att hålla uppe landets BNP och dra in pengar till maktelitens lyxkonsumption.. Vore rätt osmart att göra sig av med dem i onödan.

Oops, detta dök upp på svt idag:
putin.JPG
putin.JPG (27.79 KiB) Visad 254 gånger
.
.
Och vad är det här för tramsnyheter, finns det överhuvudtaget något mål i Ukraina som Ryssland inte betraktar som legitimt?
Jag skulle faktiskt önska att SVT inte hjälper Ryssland att sprida krigsretorik
putin2.JPG
putin2.JPG (38.47 KiB) Visad 254 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1524157
Skulle tro att uttalandet om "legitimt mål" innefattar även transporter av vapensystemet innan det när Ukraina.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1524174
Erik Å skrev: tor 22 dec 2022, 01:07 Allright, överhängande risk att WW3 drar igång..
Putin har två mål. Utöka Rysslands territorium och att behålla makten.

Jag undrar om han bedömmer att han kan uppnå de två målen genom att utkämpa ett atomkrig med väst?

Många tror ju att ett fullskaligt atomkrig innebär att man kommer beskjuta varandras avfyrninsgplatser, Sibirien och Noth Dakota etc. Men med dagens varningssystem har man ju redan hunnit skicka iväg sina missiler innan fiendens hinner fram.,,,,

Och ingen kommer ju öda sina ICBMs på att beskuts ett öde Sibiren eller Nort Dakota som sedan länge är tomt på missiler. Man får inrikta sig på att utplåna miltärbaser och megastäder för att slå hårt mot motståndarens kapacitet av fortsatt förvar och attack.

Risken finns ju då att tex Moskva och Washington tex utplånas och det kan ju vara negativt för Putins ambitioner att vara kvar vid makten.
av Lövet
#1524198
Cotag skrev:Skulle tro att uttalandet om "legitimt mål" innefattar även transporter av vapensystemet innan det när Ukraina.
Dock har man inte petat på några tidigare transporter utanför Ukrainas gräns. Då startar man krig och det krig man redan är involverad i går inte särskilt bra.
av Lövet
#1524204
vjohnj skrev:Men "olyckor " kan hända på vägen dit
Kanske. Men hittils har man inte vågat och man är ju inte direkt starkare nu än för 6 månader sedan. Tvärtom.
av Volvoold
#1524210
Ukrainas försvar är sannolikt mer försvagat än Rysslands. Det säger ju sig självt att ett litet land har sämre resurser än ett stort, även om de får "hjälp" av USA och Eu. Jag tror dock Ryssland har bättre ekonomi än EU.

Den enda "Vinnaren" av att kriget hålls igång, är väl USA som exporterar vapen. För att inte tala om allt mänskligt liv som offras. (Obs jag är ingen ryssvän, men jag tänker logiskt och låter mig inte påverkas av vad etiblissemanget säger/vill att jag ska tycka. Jag blir alltid misstänksam när bara en ensidig information/propaganda framförs))

Risken är att Nato skjuter sig i foten för:
Har Nato kvar några vapen framöver efter ett utdraget krig, vad ska alla pengar till vapen komma? Eller är det då försvarsskatten som sossarna pratade om innan, införs?

Tänk vad de vapenpengrna skulle kunna göra nytta nu i Sverige, och andra länder i Europa när många fryser och hotas att frysa ihjäl eller åtminstone bli allvarligt sjuka, och kanske gå i personlig konkurs pga höga priser på el och mat mmm.
Men då fattas det alltid pengar, av nån anledning.

Sedan är det ju konstigt att svensk/västmedia skriver hela tiden om att Rysslands vapen håller på att ta slut, men samtidigt målar man ut Ryssland som ett hot mot Sverige. !! Det är väl ologiskt ifall deras vapenlagen håller på att ta slut. Båda sakerna kan ju inte vara sanna.

Nåväl tiden visar hur det går.

Noterbart är väl i övrigt att det vanliga tjatet om nazism och sd (som väl ligger långt tillbaka i tiden), inte verkar gälla när Ukraina har stora inslag av nazism. Det borde väl tex Svt och Expo reagera på, som annars ser nassar och "högerextrema" överallt. Men det kanske är okej om man hatar ryssar, och inte judar?

Vilket visar att dessa ord egentligen inte är det viktiga utan det handlar om att kunna smutskasta sina meningsmotståndare.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 114

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]