Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1519988
Hitler begick organiserat folkmord och det ser vi nu att Ryssland också gör. Hur länge kan utomstående, som väst, bara se på? Kreml kommer förstås att förvränga det till att de dödades av väst…
Användarvisningsbild
av Allinug
#1520000
Det som Kreml gör är varken rätt mot ryska folket eller mot Ukraina. Och vi kan bara se det ske…
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#1520095
Vad menar du bara se det ske, mängden stödpaket till Ukraina och sanktioner mot Ryssland är ju rätt massivt.
av Erik Å
#1520096
De ryska trupperna verkar väl förberedda för vintern (OBS ironi). Tält av plastfolie spänd mellan träd.. :-/
Situationen verkar alltmer desperat. Nu är det ju svårt att veta om allt som sprids på nätet är sant..

Resten av filmen visar skadan som Himars åstadkommer på ett fordon som var nära ett nerslag. Jag hade ingen aning om att de var fyllda med stålkulor för att ställa till med maximal skada. Känns som medeltida tortyrteknik har kommit till heders igen, det kommer att bli en plågsam död för alla som råkar befinna sig i närheten.
Ärligt talat har detta krig fått mig att totalt tappa tron på mänskligheten :-( Jag blir inte ett dugg förvånad om vi får se användning av kem- eller t.o.m. kärnvapen vilken dag som helst.
ryssland.JPG
ryssland.JPG (19.33 KiB) Visad 330 gånger
Användarvisningsbild
av Allinug
#1520106
torbjorn_75 skrev: lör 19 nov 2022, 23:34 Vad menar du bara se det ske, mängden stödpaket till Ukraina och sanktioner mot Ryssland är ju rätt massivt.
De saker som Kreml säger att väst gör mot dem är det som Kreml gör mot Ukraina. Det var något oklart resonemang kring nazister i Ukraina och i väst som gjorde att Ryssland invaderade Ukraina.

Jag funderar om detta med nazism och utrensning är något som Kreml vill tala om att de själva sysslar med med det uttalandet om nazism? I detta fall kanske inte mot Ukraina, utan mot sitt eget folk i Ryssland.

De skickar nu minoriteter och människor med svag social ställning i samhället till fronten. Dessa människor har inte bästa förutsättningarna att klara sig. De kanske också är de som försörjer sin familj. Man kan fundera över om Kreml upplever dem som ett hot, eftersom de kan ha andra traditioner och kanske inte kan likformas på det sätt som Kreml önskar.

Men Kreml kan bli av med alla som är annorlunda eller upplevs som ett hot genom att skicka dem till fronten. Vid fronten blir de sannolikt dödade av Ukraina, mha vapen från ”väst”. I rysk historieskrivning blir de dödade av nazister (i ”väst”).

De andra sanktionerna påverkar nog mest vanligt folk. För att sanktioner ska ha effekt krävs det att en regim bryr sig om sitt folk. Det tycks inte ryska regimen göra.

Tycker du att stödpaket och sanktioner räcker?

Jag tycker inte att detta verkar förhindra att människoliv spills.
av Lövet
#1520122
Erik Å skrev:Jag hade ingen aning om att de var fyllda med stålkulor för att ställa till med maximal skada. Känns som medeltida tortyrteknik har kommit till heders igen, det kommer att bli en plågsam död för alla som råkar befinna sig i närheten.
Tja, man gör det som krävs. Krig är eländigt. Ryssarna har inte mycket "snällare" grejer i arsenalen heller. De använder så kallade flechette ammunition, dvs tusentals stålpilar i ammunitionen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1520345
Det är ju grunden i svenska vapen också, det är ju splittret som ger verkan i målet, förutom då RSV och termobariska granater. Stålkulorna kan nå 1,5 km/s vilket ju är dubbelt mot ett normalt gevär.
Bilagor
XM982_Excalibur_inert_(cropped).jpg
XM982_Excalibur_inert_(cropped).jpg (80.34 KiB) Visad 226 gånger
trupp122cols1.jpg
trupp122cols1.jpg (38.82 KiB) Visad 226 gånger
Screenshot_20221121_174153_Chrome.jpg
Screenshot_20221121_174153_Chrome.jpg (53.01 KiB) Visad 226 gånger
av Lövet
#1520349
Det framstår nog bara så utstuderat när man stoppar i stålkulor. Men de som saknar det använder istället stålskalet som splitter och det är inte snällare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1520615
Ju längre kriget håller på, desto mer uppenbart blir det hur falsk och förljugen all propaganda från ryssland är och alltid har varit.

Som att man hävdade att man skulle rädda befolkningen från nazismen. Nu har ju Ryssland ytterligare gått över till att mer eller mindre endast terrorbomba civilbefoklkningen och göra allas liv till ett helvete för dem som man så ädelt hävdade att man skulle rädda. :sick:
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 114
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)