Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1531774
Helt rätt Lövet. Majoriteten av världens befolkning lever ju i diktaturer eller totalitära system som saknar demokrati, fria val, rätten att säg vad man tycker och rätten att själv söka information.

Att ha fria val och rätten att tycka vad man vill är bara för en mindre del av världen. Därför är det så sjukt att lyssna på all propaganda från världens totalitära länder att vi hotar dem. Vi är ju igentligen bara en minoritet som kämpar för att behålla vår frihet och demokrati medan de ju så klart kämpar för att utvidga sina sfärer och lägga oss också under sig.

Ännu mera beklämd blir jag när jag lyssnar till den yngre generationen som säger till mig att man aldrig skulle vilja ställa upp och förvara det vi har, man skulle aldrig vilja riskera något för egen del.

Nu är jag ju så gammal att jag kan strunta i det. Men det är ju våra barn som kommer få lida för om vi inte står upp för det vi har skapat här.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531795
VolvoB20 skrev:Ännu mera beklämd blir jag när jag lyssnar till den yngre generationen som säger till mig att man aldrig skulle vilja ställa upp och förvara det vi har, man skulle aldrig vilja riskera något för egen del.
Det är väl en kvarleva från 1968. Vänstern har väl aldrig varit så stor i Sverige som då. Tills Sovjetunionen invaderade Tjeckoslovakien. Det kalla kriget har väl aldrig varit så kallt som då. Alla borde ha detta i minnet om vad som kan hända om man utmanar Ryssen. Samma sak hände i Ungern 1956. Under -70-talet var det i Vietnamn som uppmärksammades, men då var de Kina som understödde upproret. Detta var ett annorlunda krig då det var Frankrike som var okupationsmakten som fick "ge sig". Men då blandade sig USA in isället men lyckades inte heller besegra kommunismen. Hur det fungerar där idag vet jag inte, man hör ju inte så mycket därifrån.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1532348
Ungersk delegation kommer till Sverige för att utreda att Sverige har spridit ”fake news” om Ungern. Detta inför deras Nato-beslut. Undrar vad de ska prata om? Ska Sverige nu säga att Ungern är demokratiskt, rättssäkert och helt utan korruption? Eller ska Ungern tala om för oss att vår yttrandefrihet inte gäller saker som kan förbättras i Ungern?
Användarvisningsbild
av Funk
#1532351
Allinug skrev:Ungersk delegation kommer till Sverige för att utreda att Sverige har spridit ”fake news” om Ungern. Detta inför deras Nato-beslut. Undrar vad de ska prata om? Ska Sverige nu säga att Ungern är demokratiskt, rättssäkert och helt utan korruption? Eller ska Ungern tala om för oss att vår yttrandefrihet inte gäller saker som kan förbättras i Ungern?
Så snabbt försvann vårat internationella samvete..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1532399
Ja det är ju svårt val om man ska välja att vara med i allianser eller välja stå utanför. Som NATO, FN, EU, EES, Schengen, EFTA, IMF, ECB, G20, EIB, ECDC, ESA.

Men om man väljer att stå utanför bör man ju ha en bra plan på hur man själv ska hantera det som en allians kan hjälpa till med. Allt från försvar till valuta .
Användarvisningsbild
av Allinug
#1532419
Det gäller också att ha klart för sig vilka värden som vi vill försvara. Om vi ska ge upp alla värden vi ville försvara innan vi ens får komma med i Nato, vad ska vi ens där att göra?

Uttalandet om Polen tror jag bara handlar om att tala om att ett Nato-medlemskap är inget som skulle hindra Ryssland från att invadera.

Men nu tycker vår regering att det är stor risk att vi blir anfallna av Ryssland, så då kanske det är bättre att vi kuvas av Erdogan eller Orban, än att vi kuvas av Putin?
Men vi säljer en del av vår själ om vi måste förhandla bort yttrandefrihet och rättssäkerhet.
av Volvoold
#1534108
Intressant att det ska sättas hårt mot hårt med Ryssland, annars brukar ju alla (främst vänster politiker och medier med SVT i spetsen) vilja gulla med brottslingar och kriminella, och bjuda på pizza, eller korv och bröd. Hårda straff hjälper inte, sägs det, enligt "rätt" gäster/tyckonomer. (Kallas förskönande för lågaffektivt bemötande) Dalt, kan man också kalla det.

Men nu funkar det, helt plötsligt. Men pizzan och bullarna, och hoppborgarna kanske är slut?

Men det är skillnad på person och person. Det är väl det som kallas "allas lika värde".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534141
Volvoold skrev: ons 15 mar 2023, 10:50 Intressant att det ska sättas hårt mot hårt med Ryssland, annars brukar ju alla (främst vänster politiker och medier med SVT i spetsen) vilja gulla med brottslingar och kriminella, och bjuda på pizza, eller korv och bröd. Hårda straff hjälper inte, sägs det, enligt "rätt" gäster/tyckonomer. (Kallas förskönande för lågaffektivt bemötande) Dalt, kan man också kalla det.

Men nu funkar det, helt plötsligt. Men pizzan och bullarna, och hoppborgarna kanske är slut?

Men det är skillnad på person och person. Det är väl det som kallas "allas lika värde".
Där hängde jag inte med riktigt. Putin har ju sagt att han långsiktigt kommer inte acceptera att något land som gränsar mot Ryssland är med i NATO. Enligt säkerhets-doktrinen Ryssland har släppt ska man tvinga fram en återgång till Sovjettiden där alla stater som gränsar mot Ryssland var marionetter styrda från Kreml (Så som Vitryssalnd/Belarus är idag).

Det var dessutom detta som Ryssland presenterade för USA och som USA vägrade förhandla om. Intressant också att Ryssland inte bjöd in alla länder som detta berörde, utan Rysslands uppfattning var att vi i Europa inte hade något att säga till om utan detta skulle man komma överens om med USA över våra huvuden.

Uppe på detta skall även Ukraina utplånas och upphöra som egen nation och införlivas som en region av Ryssland.

Vad är "allas lika värde i detta sammanhang" känns som det är på en annan nivå.
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 114
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]