Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
#1509225
Fina gamla anrika företag och klassiska svenska industriområden som räknas upp här ovan. Tusentals anställda som med stolthet producerar ofta världsledande produkter. Precis sånt som gjort Sverige till världens mest framgångsrika land .

När Trump skulle införa ståltullar var media snabba med att intervjua svenska stålproducenter och media hade förväntat sig förtvivlade företagare. Men han dom intervjuade var helt lugn och inte alls oroad. Specialstålet dom levererade till USA klarade inte amerikanarna att tillverka själva så det skulle undantas tullarna.

Nu har dock stackars svenska tex stålproducenterna problem på riktigt. Elpriset som gått upp med tusentals procent på ett år. Vilka andra saker stiger tusentals procent per år? Det tragiska är att det är deras egna landsmän (svenska politiker) som orsakat det hela.

Läste om en av exportkablarna (den mellan Karlshamnsverket och Polen) den ägdes till 51 % av Svenska kraftnät, några procent av Vattenfall och några procent av något polskt elbolag. Eftersom Sverige är majoritetsägare måste dom ju få stänga av sin egna kabel. Dom blev väl inte tvingade av EU att bygga kabeln? Då måste dom också få stänga av den?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509247
Erik Å skrev: ons 17 aug 2022, 22:48 Ska vi alltså få en hundralapp tillbaka nu igen? :bored:
Jag fick (nästan) 6000 kr tillbaka..... Av c:a 25000 inbetalda :-o :-o på dom 3 månader det gällde. Priset på elen var dubbelt minst alla månader efter också, t.ex 2300 kr i juni mot 950 kr året innan
Ska iväg nu och hämta 6 m³ huggen björkved för nästan 5000 kr. Räknar med att sänka elräkningen med 10000 kr i vinter och då e.v får jag ändå "rabatt" på räkningen också + att jag kan ha över 20° inomhus. Det är mer jobb med att elda med ved, men har man direktverkande elvärme är det enda alternarivet
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1509252
Haha jag förbrukar för lite el :-D
Bergvärme och värmeväxlare.. Avfuktare i garaget, LED eller lågenergi i all belysning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1509267
Elpriset toppade visst på 43 kr/kWh i Baltikum i veckan. Nu behöver man höja taket till 53 kr/kWh

Snart spiller det väl över hit till viss del.

https://www.nyteknik.se/energi/elbrist- ... ge-7036543

Göteborgskex har ju flyttat sin produktion till Baltikum. Få se om det lägre löneläget uppväger elpriserna där
Användarvisningsbild
av Cotag
#1509301
poseidon skrev: fre 19 aug 2022, 05:44 En kabel, med ställverk etc kan ju "råka" behöva servas ibland.....
Svar kan ju iofs exempelvis "råka" bli nej på någons natoansökan ...
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 234
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]