Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1508404
https://sverigesradio.se/artikel/rekord ... s-i-morgon

HÖGSTA TIMPRIS 572,12 öre/kWh

LÄGSTA TIMPRIS 340,53 öre/kWh

DAGSPRIS 447,22 öre/kWh

Orkar nästan över 10 kr/kwh här i södern med skatt, moms och överföring. Detta trots att det är sommar, sol, varmt, och semester för många.

Blir det över 20 kr fram till vintern då i topparna kanske
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508417
Kan man inte då "tvångskommedera" ut miljö och vänsterpartister till att veva på vindsnurrorna??? :x :x
Läste för ett tag sedan om när vindkraftverken egentligen levererar ström. Kommer inte ihåg exakt vad det stod, men det var bara en bråkdel av tiden dom snurrar som dom levererar något. För det mesta snurrer dom "tomma", alltså snurrar men levererar inget. Det "lönar sig" bara att "ta ut" ström under vissa meter/sek. omkring 10 m/s. Blåser det för lite blir avkastningen för liten, staten betalar ju ersättning till ägarna om dom inte kan producera. Och blåser det för mycket belastar det "maskineriet" så livslängden blir för kort för investeringen. Och staten betalar ersättning när dom inte kan producera. I fjor sammanlagt 22 000 000 000 kr till ägarna för uteblivna inkomster. Vet någon av er om detta är "på riktigt" eller en "tidningsanka"/Fake News
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1508419
lennarte skrev:Kan man inte då "tvångskommedera" ut miljö och vänsterpartister till att veva på vindsnurrorna??? :x :x
Läste för ett tag sedan om när vindkraftverken egentligen levererar ström. Kommer inte ihåg exakt vad det stod, men det var bara en bråkdel av tiden dom snurrar som dom levererar något. För det mesta snurrer dom "tomma", alltså snurrar men levererar inget. Det "lönar sig" bara att "ta ut" ström under vissa meter/sek. omkring 10 m/s. Blåser det för lite blir avkastningen för liten, staten betalar ju ersättning till ägarna om dom inte kan producera. Och blåser det för mycket belastar det "maskineriet" så livslängden blir för kort för investeringen. Och staten betalar ersättning när dom inte kan producera. I fjor sammanlagt 22 000 000 000 kr till ägarna för uteblivna inkomster. Vet någon av er om detta är "på riktigt" eller en "tidningsanka"/Fake News
En snabb googling talar ju om helt andra siffror.

Q:
Vid vilka vindhastigheter producerar vindkraftverken el?

A:
När det är svag vind eller vindstilla står vindkraftverken i vänteläge. När det blåser tillräckligt mycket, ungefär tre till fyra sekundmeter, startar vindkraftverken automatiskt och matar in el på elnätet. Vid cirka 12–14 sekundmeter ger verken full effekt. Vid kraftig blåst då vindhastigheten överstiger ungefär 25 sekundmeter är de mekaniska lasterna så stora att vindkraftverken minskar effekten och till sist stannas för att inte orsaka onödigt slitage. Vid goda vindar med en normal årsfördelning producerar våra vindkraftverk el under cirka 95 procent av årets timmar.

Q:
Vilka vindhastigheter kan ett vindkraftverk klara?
A:
Vindkraftverken med fundament dimensioneras för att klara även kraftiga stormoväder och så kallade 50-årsstormar med vindhastigheter över 40 sekundmeter. Ett sådant exempel är stormen Gudrun, 2005. Vindkraftverken stängs dock av vid ungefär 25 sekundmeter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1508429
StefanN skrev: fre 12 aug 2022, 13:03 ..... Vid cirka 12–14 sekundmeter ger verken full effekt.......
. Vid goda vindar med en normal årsfördelning producerar våra vindkraftverk el under cirka 95 procent av årets timmar.


Visst, , Om de snurra så producerar ström 95% av tiden, så det skulle ju egentligen inte vara något problem alltså..men

Tyvärr är det ju extremt liten tid det blåser 12-14 M/s så de producerar full effekt. För det mesta blåser det ju mycket svagare och de producerar då en bråkdel av installerad effekt.

Så i de 95% man hävdar så räknas ju tex tiden in när det produceras 1 % av installerad effekt.
Användarvisningsbild
av GustavE
#1508511
Igår när jag lyssnade på nyheterna på radion blev jag nästan vänsterpartist :-D .

Jag fick höra det bästa jag hört sen jag konfirmerades!

Vänsterpartiet hade kommit med ett förslag som hette Sverigepriser. Det gick ut på att dom jäkla tyskarna skulle få betala ett högre pris. Och vi här hemma skulle få betala normala priser. Det är väl inget att fundera på. Det är bara för riksdagen att sammanträda med det samma och införa detta omedelbart!

Dom som säger att vi inte kan kapa kablarna till Tyskland eftersom vi själva måste importera vid några få tillfällen. Här har vi lösningen. Vi kan gärna betala det dyra priset som Tyskland, med Vänsterpartiets förslag, får betala. Vid dom korta stunderna vi importerar.

Sen får Tyskland betala det så gott som hela tiden då dom konstant snyltar på den fina elen som våra förfäder kämpat så in i helvete för att vi skulle få gott om pålitlig billig el.

Bara vid bygget av Harsprånget, Sveriges största vattenkraftverk, dog 10 arbetare. Dom dog inte för att vi skulle skicka elen till Tyskland och samtidigt ruinera den egna befolkningen.
Användarvisningsbild
av Funk
#1508517
Jag kan ju hålla med egentligen , men då skall du in och reglera en avreglerad marknad med privata ägare. Det är en het potatis... det är väl därför som Moderaterna nu helt plötsligt tycker att bidrag/stöd är OK...för att slippa reglera/förstatliga igen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1508619
GustavE skrev: lör 13 aug 2022, 03:08 Igår när jag lyssnade på nyheterna på radion blev jag nästan vänsterpartist :-D .

Jag fick höra det bästa jag hört sen jag konfirmerades!

Vänsterpartiet hade kommit med ett förslag som hette Sverigepriser. Det gick ut på att dom jäkla tyskarna skulle få betala ett högre pris. Och vi här hemma skulle få betala normala priser. Det är väl inget att fundera på. Det är bara för riksdagen att sammanträda med det samma och införa detta omedelbart!

Dom som säger att vi inte kan kapa kablarna till Tyskland eftersom vi själva måste importera vid några få tillfällen. Här har vi lösningen. Vi kan gärna betala det dyra priset som Tyskland, med Vänsterpartiets förslag, får betala. Vid dom korta stunderna vi importerar.

Sen får Tyskland betala det så gott som hela tiden då dom konstant snyltar på den fina elen som våra förfäder kämpat så in i helvete för att vi skulle få gott om pålitlig billig el.

Bara vid bygget av Harsprånget, Sveriges största vattenkraftverk, dog 10 arbetare. Dom dog inte för att vi skulle skicka elen till Tyskland och samtidigt ruinera den egna befolkningen.
Varför är politiker så totalt okunniga och inte pålästa ett dugg om verkligheten och vad dom gäller.

Om de vill styra Sverige då borde man väl kunna kräva att de har någon koll och kunskap och inte bara pratar i nattmössan.

Det har vi försökt innan men fick backa då det strider mot EUs direktiv av energimarknaden och energihandeln mellan länder. Sverige blev väl dömda

I så fall får vi väl gå ur EU om vi vill ta oss ur EUs inte marknad som England gjort.
Användarvisningsbild
av GustavE
#1508631
Om dom enda 2 alternativen är:
1. betala 10 kr per kilowattimme i all framtid bara för att resten av EU-länderna är värdelösa på att producera el och därför måste snylta på det våra förfäder här i Sverige byggt upp. Våra förfäder byggde upp det för att svensk industri skulle vara konkurrenskraftig och för att befolkningen i det här kalla landet skulle ha billig el till uppvärmning mm.

2. Gå ur EU.

Är valet enkelt. Helt enkelt för att inte varenda hushåll i Sverige ska gå i konkurs. Ett lite enklare alternativ vore att betala eventuella böter som skulle utdelas om vi gav tyskarna det elpris dom förtjänar! Bara höja priset ännu mer till tyskarna så vi har råd att betala böterna.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1508632
Funk skrev: mån 08 aug 2022, 08:17
Cotag skrev:Såg att Norge, i mina ögon, har ett vettigare upplägg för elstöd planerat. Ska eventuellt också tidigareläggas.

"Stödet innebär att staten står för 90 procent av elkostnaderna när priset går över 70 öre per kilowattimme."

Stödet verkar kommunicerat i god tid i jämförelse med Sverige.

Det hade ju varit trevligt, men jag gissar att det är enklare att finansiera i Norge då man har oljefonderna. Hos oss gissar jag att skatter hade fått höjas, eller att något annat fått stryka på foten.
Tanken med elproduktionsutbytet är kanon och i ett normalläge har det fungerat rätt bra. Men när en beståndsdel nu helt plötsligt är osäker (gasen) så blir det kaos. Nu visar sig alla nackdelarna i affärsmodellen från sin fulaste sida....

/Thomas
Det finns rätt mycket skatteintäkter i Sverige att fördela annorlunda än vad man gör idag.

SIDA får 50 Miljarder, SVT/SR får 9 Miljarder årligen. Ta hälften och ge till oss medborgare i Sverige istället.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 234

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]