Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1530068
904kWh blev 1736kr för allt, elhandel och elnät. Har elbil och styr ungefär hälften av totala förbrukningen till timmar med lägre pris. 66,52öre/kWh elhandel plus påslag och moms. ( har just nu ett kampanjavtal som ger ca 200kr/mån i rabatt totalt)
Användarvisningsbild
av StefanN
#1530076
213,73 öre/kWh Ink moms (SE3) vart mitt rörliga i jan, inte farligt alls.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1530303
Elbolaget här i stan håller på att införa en ny modell för elnätskostnaden. Detta för att jämna ut elanvändningen över dygnet för att klara den ökade elektrifieringen, som omställningen till fossiloberoende kräver. Det ska bli en effektavgift/kW som är olika för hög- respektive lågpristid per månad. Billigare under sommarhalvåret och dyrare under vintern. Billigare på natten än på dagen.

Jag ser ju inte direkt (bara indirekt) hur denna effektavgift skulle göra någon skillnad för att vi ska bli mindre fossilberoende. Ifall jag och en tredjedel av mina grannar skulle byta våra fossilbilar mot elbilar, och använda våra nya elbilsladdare, så kan vi bara ladda med 1,4-4 kW effekt i befintligt nät. Ju fler som laddar desto lägre effekt, närmare 1 kW än 4 kW. Då hinner man kanske inte ladda under låglasttid. Och om alla grannar byter till elbilar, så blir det ännu värre. Då kommer inte alla att få ladda.

Så då hoppas jag ju att de kommer att använda pengarna till att bygga ut nätet lokalt, men modellen innebär tydligen inte några ökade intäkter för elbolaget... Så då får vi vänta på ytterligare avgifter för att finansiera den utbyggnaden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1530316
Grunden är ju att man vill tvinga alla att gå över till timpris både för produktion och överföring i kombination.

För produktion för att styra över folk till att bara använda el när det är överproduktion, tex på natten när det blåser men inte de dagar det inte blåser.

För överföring, till de tider det finns kapacitet ledigt i ledningarna så man slipper bygga ut, utan i stället fördelar lasten mer jämt över dygnet och över året.

Vi måste ju så klart anpassa oss när vi byter från planerbara enegikällor till icke planerbara samtidigt som vi elektrifierar allt. det finns ju inte en chans att hinna bygga ut både ledningsnätet och lagring av el i samma tid som omställningen sker. Då får man tvinga kunderna att ändra sina vanor istället
Användarvisningsbild
av Funk
#1530321
@Allinug
Ditt antagande om tillgänglig effekt bygger på att alla laddar samtidigt ? Med bara 1.4kW itillgängligt i värsta fall så får vi hoppas att ni inte kör tortumlarna samtidigt idag heller...
Vi har effektpåslagavgift i Gbg och där är skälet att man vill sprida ut användningen lite, så att man inte både laddar, bakar och torktumlar samtidigt. För mig innebär det oftast att jag laddar bilen efter 21:00 då man bakat färdigt. Med laddningen nedställd till runt 6.5kW så klarar man av att fylla från 30-90% över natten. Dock laddar jag personligen nästan varje natt då jag ibland får rycka ut i jobbet och föredrar att ha hyggligt fyllt batteri. Hade laddare gått att ställa ned ännu mer så hade det ändå funkat..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
#1530399
Ja, jag antar att alla grannar kommer att vilja ladda när det är som billigast. Elbilsladdarna är lastbalanserade på ett separat abonnemang som samfällighetsföreningen har och vi kommer att betala förbrukningen via elfond. För att vi ska kunna ladda med högre effekt än 4 kW måste elnätets ledningar bytas ut.

Jag vet inte hur detta kommer att påverka bakning och torktumling på andra vanliga elabonnemang. Det är väl samma klena ledningar inblandade där, antar jag. Om alla grannar kommer att baka och torktumla hela nätterna, så antar jag att elbilsladdningen kommer att gå på lägsta effekt. Och kanske kommer inte alla som vill att kunna baka och torktumla på natten?
Användarvisningsbild
av Funk
#1530474
Allinug skrev:Ja, jag antar att alla grannar kommer att vilja ladda när det är som billigast. Elbilsladdarna är lastbalanserade på ett separat abonnemang som samfällighetsföreningen har och vi kommer att betala förbrukningen via elfond. För att vi ska kunna ladda med högre effekt än 4 kW måste elnätets ledningar bytas ut.

Jag vet inte hur detta kommer att påverka bakning och torktumling på andra vanliga elabonnemang. Det är väl samma klena ledningar inblandade där, antar jag. Om alla grannar kommer att baka och torktumla hela nätterna, så antar jag att elbilsladdningen kommer att gå på lägsta effekt. Och kanske kommer inte alla som vill att kunna baka och torktumla på natten?
Ah samfällighet...då är ni mer eller mindre en abbonent (samma fastighet, typ) med flera brukare. Hos oss är effektavgiften lagd på individnivå.
Problemet då blir ju att dom i föreningen som verkligen gå in för det både tvättar, diskar och laddar bilen nattetid (oftast billigast då). Ett tillfälle då kollektiva lösningar fungerar mindre optimalt skulle jag säga. Ni har ju då möjligen ett effekt problem "inom ert eget abbonemang" snarare än inom samhället i stort och mot t.ex industrier etc.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1530510
Funk skrev: fre 10 feb 2023, 09:40
Allinug skrev:Ja, jag antar att alla grannar kommer att vilja ladda när det är som billigast. Elbilsladdarna är lastbalanserade på ett separat abonnemang som samfällighetsföreningen har och vi kommer att betala förbrukningen via elfond. För att vi ska kunna ladda med högre effekt än 4 kW måste elnätets ledningar bytas ut.

Jag vet inte hur detta kommer att påverka bakning och torktumling på andra vanliga elabonnemang. Det är väl samma klena ledningar inblandade där, antar jag. Om alla grannar kommer att baka och torktumla hela nätterna, så antar jag att elbilsladdningen kommer att gå på lägsta effekt. Och kanske kommer inte alla som vill att kunna baka och torktumla på natten?
Ah samfällighet...då är ni mer eller mindre en abbonent (samma fastighet, typ) med flera brukare. Hos oss är effektavgiften lagd på individnivå.
Problemet då blir ju att dom i föreningen som verkligen gå in för det både tvättar, diskar och laddar bilen nattetid (oftast billigast då). Ett tillfälle då kollektiva lösningar fungerar mindre optimalt skulle jag säga. Ni har ju då möjligen ett effekt problem "inom ert eget abbonemang" snarare än inom samhället i stort och mot t.ex industrier etc.

/Thomas
Men blir det inte dyrt om varje bilplats i garagelängorna skall ha ett eget elabonnemang istället för att de delar på ett i samfälligheten?
Användarvisningsbild
av Funk
#1530520
VolvoB20 skrev:
Men blir det inte dyrt om varje bilplats i garagelängorna skall ha ett eget elabonnemang istället för att de delar på ett i samfälligheten?
Jo det är klart att det blir, men samtidigt borde effektavgiften vilken brukar vara progressiv, bli massiv och effektreserven är ju även den rätt kass om man bara har 4kW tillgängligt.
Det framgick inte i första posten att det var en kollektiv lösning, vet inte om det finns såna här med efffektavgift.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
#1530581
Jag reagerade på att man sa att det var för klena ledningar till området, därför blir maxeffekten 4kW. När de byts om några år kommer det att bli bättre. Men samma klena ledningar som försörjer garagelängorna lär väl försörja bostadshusen. Så detta begränsar innan effektavgiften kan begränsa förbrukning vid ”fel tid”.
Detta med klena ledningar är ett allmänt problem här i stan och vi har tappat möjliga företagsetableringar på grund av detta. Man tycks tro att man löser problemet med mer el överallt, men jag tror inte att det är så i alla städer. Mer el hjälper inte ifall man inte kan få ut elen till användarna.
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 234
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]