Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1532616
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: sön 26 feb 2023, 09:15
kebabpizza skrev:ja, erat överskott kommer ut på nätet också, bakåt genom trafon.
Jag har hört precis tvärtom, att det inte fungerar så, finns det info någonstans som talar om hur det verkligen är ?
/Thomas

Ja jag lyckas då inte hitta någon information som ger ett bra svar.
Överskottet kommer ut på nätet, bakåt genom distributionstransformatorn. Men inte i obegränsad omfattning. Det finns många begräsningar. Det finns flera olika tekniska sätt att komma förbi begränsningarna till viss del. Men inte utan höga kostnader. Det finns en hel del detaljerat att läsa om detta eftersom det är en högst aktuell fråga och många arbetar med frågan. En del finns att läsa i bl.a. nedan länkar. Särskilt den första anser jag vara ganska lättläst om man kan lite om ellära. Helt utan kunskaper är det dock inte möjligt att förstå detaljerna. Men det gäller ju alla kompetensområden. Inte bara ellära.

Acceptansgränsen för solceller i lågspänningsnät

Solceller i elnät


VolvoB20 skrev:
StefanN skrev: sön 26 feb 2023, 09:33 Allt balanseras av svenska kraftnät, och all el som produceras används ögonblickligen då inget lagras Så är det hög produktion i ett område minskas tillförseln bara bakåt.
Om det blir överproduktion i vårt lilla område med bara villor med solceller på taken, ja då ska elen tryckas baklänges genom trafon upp till 40 kV nätet, då antar jag att invertern måste mata rätt hög spänning på vårat nät för att man måste ju övervinna föslusterna i trafon, typ 420 V istället för 400 som det ligger på när elen flödar ut till våra fastigheter. Ska man få trafon börja köra elen i andra rikningen ut på 40 kW nätet måste man väl mata in mer än 400 volt på sekundären.
Japp, spänningen är en central parameter eftersom den, förenklat, tillsammans med impedansen bestämmer strömmen. Och skillnaderna i potential (spänningen) mellan olika punkter i elnätet bestämmer, förenklat, riktningen på strömmen.


VolvoB20 skrev:Men jag antar att det sä så det funkar, för i all inforamtion från Solcellföretag och elproducenter står det att man får producera hur mycket el man vill och sälja. Bara att man tappar skatterduktionen om man levererar mer än gränsen för microproducent.

Och ska det funka måste ju elen ut på högspänningsnätet så andra kan förbruka den i områden som inte har överproduktion.
Ja.
av kebabpizza
#1532624
Funk skrev: Jag har hört precis tvärtom, att det inte fungerar så, finns det info någonstans som talar om hur det verkligen är ?
/Thomas
Jag lovar, det är precis så det funkar, annars upphävs naturlagarna.
Användarvisningsbild
av Funk
#1532636
kebabpizza skrev:
Funk skrev: Jag har hört precis tvärtom, att det inte fungerar så, finns det info någonstans som talar om hur det verkligen är ?
/Thomas


Jag lovar, det är precis så det funkar, annars upphävs naturlagarna.
Pratar vid basellära så ja, men det måste inte vara så enkelt. En solcellsanläggning utan backupbatteri fungerar t.ex inte vid strömavbrott på stamnätet..

Får läsa Camels länkar senare..

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532685
Fått elräkning igen... 3076kr. 1111 kWa, 40% lägre än förra februari och 2.77kr/kWa inkl. moms och avgifter, 110,44 öre utan. Veden är slut, bar in det sista till altanen igår. Senaste dagarna har det varit solsken och 8 - 10°, dock någon minus med dis och dimma på nätterna. Alltså vårväder :-D :-D :-D
Ska nu på förmiddagen ner till dotterns Gym, vi ska tvätta fönster och slutstäda. Öppen visning och nyinvigning i morgon. Det verkar vara stort allmänt intresse, det har varit stängt för renovering ett tag så många står nog och "bankar på dörren" i morgon. Står nog i tidningen i morgon, eller på måndag. Laholms Tidning har varit där i veckan.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1532705
Funk skrev: tor 02 mar 2023, 17:58
kebabpizza skrev:
Funk skrev: Jag har hört precis tvärtom, att det inte fungerar så, finns det info någonstans som talar om hur det verkligen är ?
/Thomas


Jag lovar, det är precis så det funkar, annars upphävs naturlagarna.
Pratar vid basellära så ja, men det måste inte vara så enkelt. En solcellsanläggning utan backupbatteri fungerar t.ex inte vid strömavbrott på stamnätet..

Får läsa Camels länkar senare..

/Thomas
Japp det finns många naturlagar som gör att det inte alls är enkelt. Har läst den bra artikeln.

För att strömmen ska gå baklänges måste din inverter mata ut rejält högre spänning än vad nu har i nätet. detta för att övervinna resistiva, och induktiva förluster i kablar och transformator.

För att alla förbrukare som är anslutna i kvarteret inte ska brinna upp måste dina solceller sluta mata ut el när spänningen överstiger 251 volt :-o .

Så om många i kvarteret har stora solceller och kablar och transformatorstation inte är anpassade för stora bakströmmar kommer du alltså inte kunna sälja din ström under visa perioder.

För att komma runt detta kan man ha transformatorer med variabel omsättning som styrs med automatik beroende på spänning men de är sjukt dyra i dagsläget
Användarvisningsbild
av Camel
#1532795
Artikel i Expressen:
Expressen skrev:Allt fler hushåll sätter upp solpaneler och vill sälja sin överskottsel.
Men många riskerar en lång väntan på utbyggnaden av det lokala elnätet.

Ju fler hushåll som vill skaffa solpaneler, desto vanligare blir det att elnätsföretagen måste se över och förstärka nätet innan nya hushåll kan ansluta sig.

Elnätsföretagen är skyldiga att ansluta nya anläggningar inom skälig tid. Det får ta max två år, om det inte finns alldeles speciella skäl.
Som vanligt kommer verkligheten ikapp. Den gröna omställningen i stort utförs utan adekvata konsekvensanalyser. Det visar sig gång på gång. Det gäller solceller också. Och som vanligt förväntas någon annan betala kostnaderna för de nödvändiga anpassningarna.


Expressen skrev:Fler klagar
2021 fick Elmarknadsinspektionen in färre än 20 klagomål på långa anslutningstider från hushåll med nya solpaneler. 2022 kom det in 53 sådana klagomål och i år var antalet redan i mitten av februari uppe i 26. Därför kommer myndigheten i år att fokusera på anslutningstiderna.
Om nu folk vill installera solceller så kan man ju fundera på om kollektivet ska ta kostnaderna för oplanerade elnätsanpassningar och solcellsinnehavaren erhålla stöd? Men så fungerar politiken när man vill införa något som egentligen inte verkar vara lönsamt i grunden om den enskilde skulle ta alla kostnader. Någon annan förutsätts betala för att kalkylen ska gå ihop. Men visst, om någon visar på att det lönar sig samhällsekonomiskt så kan det ju ändå vara ok. Jag avser då inte bara solceller, utan i princip alla satsningar som görs med subventioner och skattestyrningar. Men jag kan inte hitta några sådana beräkningar. Jag har verkligen letat. Dessutom kan man fundera på klimatkonsekvenserna. Solcellspaneler har högre CO2 belastning per producerad energienhet i ett LCA-perspektiv än t.ex. kärnkraft. Om man dessutom ska räkna in nödvändiga uppgraderingar i lokalnäten med kablar och transformatorer så försämras klimatkalkylen ytterligare. Metallerna som går åt är inte bara dyra, att bryta och processa dem genererar stora mängder CO2.
Det känns som man anser att ändamålet helgar medlen.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1532840
Där jag bor har nu alla fått egen elbilsladdare installerad, men det går inte i dagsläget att ladda med någon hög effekt, inte ens för ett fåtal bilar. Detta beror på för klena ledningar ut till området. Samma begränsning gäller nog ifall vi skulle installera solpaneler och vilja leverera ut på nätet. Men en lösning på problemet idag, skulle ändå vara solpaneler, men utan levererans ut på nätet. Den el som skapas lokalt här, används också lokalt här. Så allt är inte svart eller vitt. Kärnkraft är inget som skulle hjälpa städer som har för dåligt lokalnät generellt. Det är jättestora investeringar i lokalnäten som krävs för att mer el överhuvudtaget ska komma till konsumenten (och ifrån mikroproducenter).

Det känns som att regeringen bara fokuserar på nätet som används för import och export. Men ingen funderar på lokalnäten.
Användarvisningsbild
av Camel
#1532850
Allinug skrev:Sverige har det bäst fungerande elsystemet i EU! Ja, jag visste väl att vi var bäst i EU! :-D
Allinug skrev:Där jag bor har nu alla fått egen elbilsladdare installerad, men det går inte i dagsläget att ladda med någon hög effekt, inte ens för ett fåtal bilar. Detta beror på för klena ledningar ut till området. Samma begränsning gäller nog ifall vi skulle installera solpaneler och vilja leverera ut på nätet. Men en lösning på problemet idag, skulle ändå vara solpaneler, men utan levererans ut på nätet. Den el som skapas lokalt här, används också lokalt här. Så allt är inte svart eller vitt. Kärnkraft är inget som skulle hjälpa städer som har för dåligt lokalnät generellt. Det är jättestora investeringar i lokalnäten som krävs för att mer el överhuvudtaget ska komma till konsumenten (och ifrån mikroproducenter).

Det känns som att regeringen bara fokuserar på nätet som används för import och export. Men ingen funderar på lokalnäten.
Det borde inte vara så svårt att vara överens med sig själv. Men det är svårt att göra alla nöjda. Helt klart. Särskilt om man ska betala själv. Men om andra betalar så blir det så klart enklare att själv bli nöjd.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1532989
Det känns helt orimligt att vi ska nå fossilfria mål inom en snar framtid. Och Sveriges elsystem är tydligen bäst i EU.

Jag pratade med en kollega från USA om deras elsystem. De eldar tydligen väldigt mycket kol. :-o
  • 1
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 234

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]