Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1483195
fjohan82 skrev:
gubbstrutt skrev: tis 11 jan 2022, 22:21
fjohan82 skrev:Läste om en som fick elräkning på över 20.000, kan inte vara så spännande...
Ingen mat på bordet kan det bli av det.
Så sant, stora plötsliga utgifter kan slå hårt mot fler än man tror.
Och alltjämt tror folk att dom sitter med silversked i "vacker mund" och allt kommer ordna sig utan att lyfta ett finger. :-)
Otroligt naivt !! :x
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1483196
EPSON skrev: tis 11 jan 2022, 23:54
fjohan82 skrev:
gubbstrutt skrev: tis 11 jan 2022, 22:21

Ingen mat på bordet kan det bli av det.
Så sant, stora plötsliga utgifter kan slå hårt mot fler än man tror.
Och alltjämt tror folk att dom sitter med silversked i "vacker mund" och allt kommer ordna sig utan att lyfta ett finger. :-)
Otroligt naivt !! :x
Jo, det är lite tudelat... Man jämför väl mycket med grannländer också.
Det var väl i Norge som staten skulle stödja alla elräkningar som landade på mer än typ 2000:-?
Användarvisningsbild
av joel80
#1483201
Elnätet är ju mer ihopkopplat nu än det någonsin varit. Nya kraftfullare kablar ner till kontinenten togs i bruk i somras och vi har även högre kapacitet till UK från Norden nu.
Med extremt höga gaspriser så påverkas både vi och Norge rätt hårt, trots att båda länderna producerar mer än vad de själva använder. Priset även inom landet (I allafall i SE4 och SE3 har till stor del sats av det högsta p4iset hos den dyrast upphandlade producenten på kontinenten.

Just nu ligger i allafall priset på 35 öre ink moms för mig så bilen laddas och värmen i huset körs förhoppningsvis. :)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1483226
Verkar som bara de med månadsförbrukning över 2000 kwh blir kompenserade?

"– Elkompensationerna når över 1,8 miljoner hushåll och innebär totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kilowattimmar per månad, säger Mikael Damberg."
av volvofantast
#1483229
Även dom som för brukar mindre el får väl också ersättning fast mindre om jag fattat rätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1483232
Skrev detta i en annan tråd nyss
Har TV-n på när jag sitter och tittar på min brasa. Höll på att sätta hela te muggen i halsen :-o :-o :-o
Som mest kan ett hushåll med höga elkostnader kompenseras med 2 000 kronor per månad, det vill säga sammanlagt 6 000 kronor. Det handlar framförallt om småhus som är eluppvärmda.
Vi får väl se när/om det kommer några pengar. 2000 kr/månad är nästan hälften av det som är över "normal" räkning denna höst/vinter.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1483237
Perfekt, till nästa år ska jag skaffa ett elavtal som suger och är billigt på sommaren sen ska jag ringa Aftonbladet och grina när vintern kommer så får jag en utbetalning av staten.
Användarvisningsbild
av Funk
#1483245
StefanN skrev:Perfekt, till nästa år ska jag skaffa ett elavtal som suger och är billigt på sommaren sen ska jag ringa Aftonbladet och grina när vintern kommer så får jag en utbetalning av staten.
Ja , jag har ett avtal med fasta priser på vintern så jag förväntar mig att utbetalningarna kommer att ge mig gratis el efter som jag betalat för riskeliminering på egen hand.. :-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av StefanN
#1483257
Jag har ju vinterstängt poolen men nu kan man ju dra igång den och ta sig ett dopp, staten pröjsar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 234
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]