Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1483125
fjohan82 skrev:
Erik Å skrev: fre 07 jan 2022, 13:26
fjohan82 skrev: fre 07 jan 2022, 09:48 Ett kraftverk norr om Jokkmokk som inte verkar producera så mycket el.
Min födelseort.. :-D Det ska inte synas något vatten där, isåfall är det problem. Tunneln mynnar några kilometer nedströms.. Akkats är ett av de mindre kraftverken i Lilla Lule älv.
Utskovsluckorna är för övrigt målade av Bengt Lindström i samarbete med Lars Pirak. De är antagligen värda en förmögenhet numera :-)
Aha, jag har aldrig varit där förut ;-)
Dock såg jag inget liv nånstans, det var fruset överallt :-)
Jag kan ha fel men om ett vattenkraftverk "går för fullt" så släpper man inte ut vatten via portarna och det blir inte så mycket rörelse vid ytan. Vattnet som "använts" släpps ut en bit ner under ytan. Är det tillräckligt kallt kan det nog hålla sig fruset trots strömmande vatten en bit ner. :)
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1483127

lennarte skrev:Fick elräkning idag.... :x Bild :mad:
C:a 9276 kr för december
Jag fick min idag, 9753:-.

Samma typer av uppvärming som du.
För en månad liksom, tur att julen är över.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1483128
Stämplade in en idag, 1379kwh och 3398 i summa. Baserat på 242,94 kr pris. SE3
Användarvisningsbild
av Fisch
#1483134
Förbrukning 179 öre/KWh
Moms 25%
Överföring 25 öre/kWh
Säkring 20A
Energiskatt 44,5 öre/kWh

SE3
2600kWh
6500 kr
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1483138
Hörrni i se3. Vad har ni för elhandelsbolag? Och vad hade ni i rörligt pris under december?
Användarvisningsbild
av joel80
#1483141
TommyP86 skrev:Hörrni i se3. Vad har ni för elhandelsbolag? Och vad hade ni i rörligt pris under december?
Jag har Tibber och bor i SE3. hamnade på 210 öre/kWh i snitt ink moms för "vanliga" elen och 105 öre/kWh för de drygt 400kWh jag laddat bilen med. Totalt 6100kr för drygt 3100kWh.

Sen tillkommer 60 öre/kWh från nätägaren med överföring och energiskatten.

Jag har styrt en del av förbrukningen bort från de dyraste timmarna. Har automatiskt styrning via Tibber på billaddning samt luftvärmepump och har själv stängt av värmen under dyraste timmarna ibland för att minska kostnaden lite.

Har luftvärmepump men den är rätt gammal och trött så det kompletteras med direktverkande el. Inte det bästa energimässigt.

Med hel familj som använder teknik, ska duscha och ha mat hela tiden känns det ändå inte som att det blev så illa i december. Haft väldigt billig el senaste 3 åren då jag kör rörligt/timpris, så nått år/månader ska man kunna stå ut. Blir det långvarigt långt in på våren blir det drygare, då får jag börja fundera på annan uppvärmning till nästa år.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1483152
Jag fick min räkning idag, bor i SE3 i Stockholm.
Två månader (1/11-31/12) landade på 229:-, fast pris med Vattenfall.

Ja, det är skillnad på en nybyggd lägenhet och en äldre villa med direktverkande el.

Läste om en som fick elräkning på över 20.000, kan inte vara så spännande...
av Bannad
#1483154
lennarte skrev:Fick elräkning idag.... :x :P :mad:
C:a 9276 kr för december månad mot 3470 kr december ifjol. Haaar 1-plans villa med direktverkande elvärme och värmepump (Luft-luft) och rörligt pris. Har en ved kamin (byggd som en kakelugn) som vi eldar ganska mycket med (c:a 4 - 5 m². Elförbrukningen är lite högre i år c:a 2700kW mot c:a 2400kW ifjol, men det är bara 1000 kr, så den direkta höjningen (elpriset) c:a 4500 kr. Surt sa räven.... 😝
Hur har elpriset blivit hos er?
Vad är problemet?
Svedalas befolkningen har anammat att låta marknaden sköta elförsörjningen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1483178
fjohan82 skrev:Läste om en som fick elräkning på över 20.000, kan inte vara så spännande...
Ingen mat på bordet kan det bli av det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1483184
gubbstrutt skrev: tis 11 jan 2022, 22:21
fjohan82 skrev:Läste om en som fick elräkning på över 20.000, kan inte vara så spännande...
Ingen mat på bordet kan det bli av det.
Så sant, stora plötsliga utgifter kan slå hårt mot fler än man tror.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 231
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?