Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1532997
Allinug skrev: sön 05 mar 2023, 17:31 Det känns helt orimligt att vi ska nå fossilfria mål inom en snar framtid. Och Sveriges elsystem är tydligen bäst i EU.

Jag pratade med en kollega från USA om deras elsystem. De eldar tydligen väldigt mycket kol. :-o
Att nå fossilfria mål med fossila bränslen blir svårt. CCS-teknik finns men är dyr. Enklare då att satsa på fossilfri kraftproduktion som är tillräckligt planerbar för att uppfylla samhällets behov. Det finns plats för en viss mängd oplanerbar produktion, men bara inom vissa gränser. Ja, i världen som helhet ser det inte lovande ut. Fossila bränslen används i stor utsträckning för elproduktion, ca 2/3. I många befolkningsrika delar i världen storsatsar man på fossilbaserad elproduktion. I t.ex. Kina gavs tillstånd för 106 GW kolkraft bara under 2022, varav redan byggnation av 50 GW påbörjats. Och det var bara under ett år. Men man satsar även stort på kärnkraft, sol- och vindkraft som väl är. Men man ser till att behålla andelen oplanerbar elproduktion inom de praktiska gränserna.

Sveriges elsystem var som bäst innan nedläggningen av kärnkraften påbörjades. Om man med bäst menar leveranssäkerhet, fossilfrihet samt konsumentpriser. Sedan dess har man sakta försämrat alla dessa egenskaper. Helt i onödan. Tänk om vi inte hade stängt reaktorer, energieffektiviserat som vi faktiskt har gjort och även byggt R5 och R6 som det fanns långt framskridna planer på. Alltså totalt 8 reaktorer mer än dagens 6, dvs. 14 st. Då hade vi fortfarande haft i det närmaste fossilfri el och högst sannolikt lägre elpriser i snitt, och framförallt stabilare elpriser, än den senaste tiden. Detta trots att det inte hade varit helt gratis med uppgraderingar av de befintliga reaktorerna, och troligen oberoende av EU:s elexporttvång eftersom vi troligen hade mättat överföringen så att den sist sålda kWh hamnat i Sverige.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1532999
Det är fint att vi i Sverige tänker på att exportera mycket el till EU, men man hade kanske önskat att mer hamnat i statskassan så att vi också kunnat investera mer.

Om det bara är mer kärnkraft som det hänger på, så undrar man ju varför inte Frankrike har bästa elsystemet i EU?
Användarvisningsbild
av Camel
#1533003
Allinug skrev: sön 05 mar 2023, 18:18 Om det bara är mer kärnkraft som det hänger på, så undrar man ju varför inte Frankrike har bästa elsystemet i EU?
Frankrike har 60 GW kärnkraft som de har haft mycket nytta med. Men de har skjutit upp underhållet för länge redan innan pandemin. Under pandemin vågade man inte utföra det redan eftersatta underhållet. Det är mycket personalintensiva arbeten det handlar om. Vid större revisioner kan det arbeta flera tusen personer extra per kärnkraftverk. Resultatet av de uppskjutna åtgärderna blev att tidsgränser för revisions- och underhållsintervall uppnåddes och regler säger att då måste man stanna för revision/underhåll. Det är inte frivilligt. Man har även upptäckt skador som behövde åtgärdas. En del av arbetena har även försenats av strejker. I dag körs därför bara drygt hälften av kärnkraften mot normalt 85-90% och det har fått stora konsekvenser på elmarknaden även utanför Frankrikes gränser. De andra större elproduktionssätten är vattenkraft 20 GW, sol 13 GW, vind 20 GW samt gas 13 GW. Vattenkraften går inte för fullt, vet inte varför. Sol och vind är väderberoende. Man kör därmed elproduktion från gas som är mycket dyr. Även importbehovet har ökat, vilket påverkar andra länder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1533076
Allinug skrev: sön 05 mar 2023, 18:18 Det är fint att vi i Sverige tänker på att exportera mycket el till EU, men man hade kanske önskat att mer hamnat i statskassan så att vi också kunnat investera mer.
Vattenfall och staten bygger både vindkraft och kärnkraft i Estland, Finland, Tyskland, Holland mfl om du nu undrar vart alla pengar vi betelar in på det höga elpriset tar vägen
Användarvisningsbild
av Allinug
#1533140
OK, ja det är ganska märkligt att det mest är utländska ägare till vindkraften i Sverige och att statliga Vattenfall investerar mest i utlandet. Känns nästan som ett penningtvättupplägg…
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1534921
Min elförbrukning i februari blev 1385kWh, förra året 1514kWh. En minskning med 8,5%.
Stöder med fjärrvärme där luftvärmepumparna inte når. Fjärrvärmen 359kWh mot 548kWh förra året. En minskning med 35%. Vi har ändå hållit en innomhustemperatur på 20 - 21 grader. I garaget som är på 50m2, har det varit cirka 17 grader.
Mars månad ska bli intressant att se.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1534930
Vi skulle bli erbjudna fjärrvärme här på området nu under mars månad enligt person som jag pratade med på energibolaget. Det var tal om samma sak för snart 10 år sedan. Blir säkert inget denna gången heller.
Jag fick igår beslut om tillstånd att borra för bergvärme. Pratade med rörkrökaren idag och värmepumpen kom hem förra veckan.

Hittills i år har vi förbrukat 1225 kWh vilket är 44% lägre än samma period förra året. Säkert lite varmare i år men jag börjar kunna skörda frukt nu efter lite uppgraderingar på huset. Hade som mål att komma under 10000kWh/år för några år sedan. 2023 skulle kunna sluta på ca 6000 kWh. Bilen laddas alltid på jobbet sedan oktober 2022 för 1,31kr/kWh.
Högsta elräkningen någonsin december 2022 3295kr. Känns som att elpriset inte är något hot mot mänskligheten längre.

En ny tråd skulle kunna vara matpriset. Igår skulle jag bara kompletteringshandla lite. Kärringen hade skrivit upp typ fem kampanjvaror på Willys. 483kr för toapapper, mozzarella, mjölk, bröd, pålägg och nått mer. Kollar på kontoutdraget för februari så landade kostnaden för all mat på 7665kr. För några år sedan lyckades vi komma under 4000kr på en månad. Tur att elen är billig.
av Lövet
#1534936
VolvoB20 skrev:Här har du mannen som lever på 40 gram havregryn uppblött i kallt vatten och aldrig värmer den eller diskar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ostnaderna
Jo men han gör det som sport för att se hur lite det kan kosta, inte för att han inte har råd. Günther är multimiljonär.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534942
Det vet jag, men jag ville ändå ta reda på hur han fixar lunchen för 70 öre som han säger.

Det finns ju inte utrymme för att starta spis, micro eller diskning. Så allt måste ju vara kallt.

Och billigast flingorna är ju havregryn i bulk på Lidl men der blir ju bara 35 gram ser jag nu för 70 öre

Klarar man av att leva på 35 gram kall havregryn i längden verkligen som han skryter med att han gör.

Der är ju bara 129 kalorier, går man runt på det i längden?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 231

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]