Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1494947
VolvoB20 skrev:Jag har på tok för låg förbrukning så blir inte någon kompensation att tala om utan fick 500% högre räkning än dig. 1600 kr nu i mars från EON

Socialdemokratiskt bidragssytem i ett nötskal.
Perra83 skrev:Tror inte heller att jag får någon kompensation. Betalade i alla fall 1700kr för februari. Mars vet jag inte än men förbrukade 662 kWh, 780 kWh i februari. Ser hellre att bidragen går till Ukraina som behöver stålarna.
Håller med er. Jag är inte på "ruinens brant" p.g.a dessa elräkningar, men det "tar" ordentligt i budgeten.
Felet är ju i grunden ett politiskt "magplask" som började med -70-talets byggprogram med direktverkande elvärme och kanske slutar med alla dessa subentioner för elräkningar, elbilar och vindkraftverk. Om vindkraften betalat alla sina kostnader som t.ex kärnkraften och/eller vattenkraften gör hade vi kanske haft ett fungerande elnät nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1497602
VolvoB20 skrev:https://www.di.se/nyheter/ny-elchock-fo ... savgiften/
Fick mail från EON i veckan om detta, mellan 50 och 100 kr i månaden i höjd nätavgift blir det. Överkomligt, javisst. Men nog hade dom kunna ta av miljardvinsterna dom haft under åren till detta. Det är väl investeringar vinstpengar i första hand ska gå till. Eller??
av Erik Å
#1497619
lennarte skrev: fre 29 apr 2022, 19:42 .. Det är väl investeringar vinstpengar i första hand ska gå till. Eller??
Näe, vinstutdelning till ägarna :-D
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1497704
Nån som kört cheap energy? Ser att man måste säga upp avtalet i tid innan det går ut, annars får man en 6-månaders automatisk förlängning aom är svindyr.
I övrigt? Får ett 3-års elavtal till 79 öre/kwh vilket är mkt lägre än alla andra. Misstänkt lågt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1497735
lennarte skrev: fre 29 apr 2022, 19:42
VolvoB20 skrev:https://www.di.se/nyheter/ny-elchock-fo ... savgiften/
Fick mail från EON i veckan om detta, mellan 50 och 100 kr i månaden i höjd nätavgift blir det. Överkomligt, javisst. Men nog hade dom kunna ta av miljardvinsterna dom haft under åren till detta. Det är väl investeringar vinstpengar i första hand ska gå till. Eller??
Gillar inte EON, de stödjer Putin och är med och finansierar invasionen i Ukraina genom att fortsätta köpa rysk gas. Tyvärr kan man ju inte byta nätleverantör. :sick: :mad:

"We are presented with a world full of opportunities. We can only be successful if we work together with the right attitude.
Leonhard Birnbaum in his letter to employees on taking office as CEO of E.ON SE on 01.04.2021"

"E.ON takes a position - for a sustainable, democratic energy system that involves people in the energy transition."

Hmm...
Användarvisningsbild
av Derank
#1497747
TommyP86 skrev: lör 30 apr 2022, 18:54 Nån som kört cheap energy? Ser att man måste säga upp avtalet i tid innan det går ut, annars får man en 6-månaders automatisk förlängning aom är svindyr.
I övrigt? Får ett 3-års elavtal till 79 öre/kwh vilket är mkt lägre än alla andra. Misstänkt lågt Bild
Du kan vara 100% säker på att så fort de signat dig på 3år kommer de att lägga på såkallade fasta avgifter osv, någon ska betala kalaset och det blir kunden.

som jag misstänkte:

https://se.trustpilot.com/review/cheapenergy.se
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1497817
Läste det där jag också, men i det stora hela är det folk som sover på bollen och inte säger upp avtalet i tid. Men det blir inget där oavsett, nån tusenlapp om året är inte värt risken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1499134
Det har ringt från EON några gånger..... Första gången frågade dom om det var rätt namn och om jag står för abonnemanget. Svarade då att namnet var rätt men frugan står för abonnemanget. Då tackade hon och avslutade samtalet. Efter detta funderade jag lite, hade det varit EON som ringt hade dom i så fall ringt frugan. Sedan har det ringt några gånger till. Då har jag pratat ett tag med henne (samma person??) och då kommit på att det inte alls är EON som ringer utan något helt annat bolag som vill flytta och låsa abonnemamget på 3 år. Kan dom verkligen göra så? Kan jag skriva på och låsa ett abonnemang "över huvudet" på frugan? Nu är hennes abommemang inte låst, så det hade gått att säga upp. Men hade vi fått 2 abonnemang om hennes varit låst? Dom verkar väldigt seriösa, men dom har väldigt svårt att "ta" ett nej. Sista gången (denna veckan) "lade jag på luren" när hon inte tog ett nej.
av Lövet
#1499138
Jag undrar lite också vad som gäller för själva elhandeln. Vårt förra elhandelsavtal (Tibber) stod jag på men när jag skulle byta till en fast avtal var det helt plötsligt omöjligt eftersom min fru står på eldistributionsavtalet. Undrar varför det är olika?

(Egentligen har det bara betydelse eftersom e-fakturan hamnar i "fel" internetbank nu och riskerar glömmas bort. Jag gör all admin kring räkningar)
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 234

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]