Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1492145
Funk skrev:Jämförelsen gällande vindkraftens "intermittens" här och i Tyskland haltar en aning då dom inte har någon vattenkraft att tala om och som sagt deras beroende av gas. Vi har runt 40-45% från vattenkraft vilket också är till hyggligt stor del magasinerbar.
Personligen tycker jag att man får bygga ut ett par älvar/vattendrag till och sedan stoppa vetorätten för kommuner gällande vindkraft så är vi nästan hemma.. självklart bättra på stamnätet och sluta idiotin med sälja till kontinenten på det sätt man gör idag. Då menar jag prissättningsmässigt, d.v.s att högsta exportpriset är normerande för den interna marknaden.

/Thomas
Tyskland har stängt ned mycket planerbar kraft som kolkraft och kärnkraft, och ersatt denna med intermittent kraft som vindkraft. Man har forcerat detta så mycket att man med vilja har med gas från Ryssland som en del i omställningen. Gerhard Schröder drev detta under sin tid och har mycket nära koppling till Putin. Angela Merkel fortsatte omställningen och forcerade nedstängning av kärnkraften ytterligare. Det är ingen tillfällighet att gasledningar mellan Ryssland och Tyskland byggts. Det är en viktig del i en omställningen eftersom ersättningskraft behövs med ökat inslag av intermittent kraft.

Tyskland har idag nått långt i denna omställning, så långt att intermittensen hos vindkraften ofta orsakar akut effektbrist där man helt beroende av rysk gas samt elimport från andra länder. Dessutom har detta hämmat, och fortsätter att hämma, Tysklands utveckling. Det ställde även till problem för Tyskland när väst ville införa sanktioner mot Ryssland pga Rysslands krig mot Ukraina.

Sverige har ännu inte nått så långt att intermittensen vindkraften orsakar akut effektbrist på samma sätt och i samma storleksordning som i Tyskland. Men redan nu syns tydligt konsekvenser. Sverige spås öka sin elenergiförbrukning till uppåt 300 TWh per år, dvs. drygt en fördubbling. Samtidigt har vi lagt ner mycket av vår planerbara produktion i form kärnkraft, men även andra planerbara kraftkällor. Vissa politiker vill fortsätta detta ytterligare och stänga all kärnkraft. Politikernas lösning är storskalig utbyggnad av havsbaserad vindkraft. Då ökar intermittensgraden i absoluta tal kraftigt, och vi hamnar på samma ruta som Tyskland när det inte blåser.

Vattenkraften i Sverige ger mellan 50 TWh (torrår) upp till 80 TWh (våtår). Det räcker inte långt. Dessutom måste man förstå att energi på årsbasis inte är allt. Om intermittent kraft uteblir i stor skala blir det enormt stor effekt som måste ersättas vid den tidpunkten. Då hjälper det inte så mycket att man på årsbasis har tillräckligt med energi. Detta blir samhällspåverkande, det ställer stora krav på användarflexibilitet samt kommer att hämma tillväxt och samhällets utveckling. Redan idag är det så till viss del, men problemet kommer att växa kraftigt i takt med att man ersätter planerbar kraft med intermittent kraft. Det är ren matematik. Lagringsmöjligheter för en hel nations effektbehov/energibehov, på säsongsbasis blir inte lätt när det handlar om kanske 1/4 av 300 TWh i flera månader.

Jag ser aldrig att detta diskuteras på ett korrekt sätt i debatten. Jag vill faktisk veta hur våra politiker tänker kring detta. Det enda jag hör är att vi har tillräckligt med elenergi. Ja, det stämmer i nuläget på årsbasis. Men vi har redan nu återkommande effektunderskott, och med ökad intermittensgrad blir detta ohanterligt till slut. Frågan är om politikerna vet skillnaden mellan energi och effekt? Jag är tveksam.

Gällande utbyggnad av elkraftförbindelser så kan man enkelt säga att om man förstärker överföringen i Sverige från norr till söder, så kommer priserna i söder inte påverkas mycket. De går sannolikt ner något. Men i norr kommer de öka väldigt mycket. Enligt EU-regler är vi skyldiga att tillhandahålla viss del av överföringskapaciteten för handel med andra länder. Ju mera man bygger ut, ju mer av vår egen elenergi konkurrensutsätts med omgivande länder som driver upp priserna.

Slutligen, att slopa vetorätt för att våldföra sig på befolkningen anser jag vara ett förakt mot demokratin. Vi hade ett av världens bästa elenergisystem och som var i det närmaste fossilfritt, som man nu monterar ner med sämre tillgång, högre priser samt högre koldioxidutsläpp som följd. Att samma politiker nu vill ta bort lokalbefolknings rätt att säga nej till fortsatt försämring ser jag som helt orimligt. Det är helt enkelt ofattbart för mig att man överhuvudtaget diskuterar i sådana termer.
Användarvisningsbild
av Camel
#1492148
lennarte skrev:
Camel skrev: fre 11 mar 2022, 16:13 Havsbaserad vindkraft innebär bl.a. svindyr anslutning, storskaligt beroende av ersättningskraft,
Togs inte kravet på ersättningskrafren bort för något år sedan??? Annars hade dom inte kunnat stänga kärnkraften. Vatten och kärnkraft är ju det enda som fungerar vindstilla svinkalla vinternätter. Som vi haft i vinter. Sommartid funkar ju solceller dygnet runt, om man bygger dom på rätt ställe och inte på den absolut bästa jordbruksmarken vi har
Vindkraft ör otroligt subventionerad. De behöver inte ta ansvar för eltekniska försämringar på elnätet det medför med vindkraft i stor skala. De behöver inte ansvara för de nätstödtjänster som måste levereras av andra. Ej heller för samhällets kostnader för infrastruktur. Havsbaserad vindkraft är helt befriad från anslutningskostnader som en del i energiöverenskommelsen. Dessutom blir det en enorm samhällskostnad för all ersättningskraft som måste till när det inte blåser. Det finns heller ingen lösning på detta från politiskt håll. Kort sagt kan man säga att om vindkraften skulle ta fulla kostnader för sin verksamhet, som t.ex. kärnkraften är ålagd att göra, då hade inte ett enda vindkraftverk byggts. I alla fall inte på kommersiella grunder.

I framtiden när vindkraftverken utrangerats uppstår stora kostnader relativt inkomsterna för demontering av verket, borttagande av betongfundament som är ganska stora, återställande av natur samt återvinning. Min gissning är att de utländska bolag som idag äger en stor del av vindkraften (bl.a. Kina) inte kommer att sköta sig i framtiden. Det är nog enklare att kursa bolaget och dra sig undan problemet på så sätt. Dessutom gillar inte jag att vårt land gör sig delvis beroende av Kinesisk teknologi för vårt lands elenergiförsörjning. Men det är ju jag det.
av Kadochnikoff
#1493453
Camel skrev: sön 13 mar 2022, 10:33
lennarte skrev:
Camel skrev: fre 11 mar 2022, 16:13 Havsbaserad vindkraft innebär bl.a. svindyr anslutning, storskaligt beroende av ersättningskraft,
Togs inte kravet på ersättningskrafren bort för något år sedan??? Annars hade dom inte kunnat stänga kärnkraften. Vatten och kärnkraft är ju det enda som fungerar vindstilla svinkalla vinternätter. Som vi haft i vinter. Sommartid funkar ju solceller dygnet runt, om man bygger dom på rätt ställe och inte på den absolut bästa jordbruksmarken vi har
Vindkraft ör otroligt subventionerad. De behöver inte ta ansvar för eltekniska försämringar på elnätet det medför med vindkraft i stor skala. De behöver inte ansvara för de nätstödtjänster som måste levereras av andra. Ej heller för samhällets kostnader för infrastruktur. Havsbaserad vindkraft är helt befriad från anslutningskostnader som en del i energiöverenskommelsen. Dessutom blir det en enorm samhällskostnad för all ersättningskraft som måste till när det inte blåser. Det finns heller ingen lösning på detta från politiskt håll. Kort sagt kan man säga att om vindkraften skulle ta fulla kostnader för sin verksamhet, som t.ex. kärnkraften är ålagd att göra, då hade inte ett enda vindkraftverk byggts. I alla fall inte på kommersiella grunder.

I framtiden när vindkraftverken utrangerats uppstår stora kostnader relativt inkomsterna för demontering av verket, borttagande av betongfundament som är ganska stora, återställande av natur samt återvinning. Min gissning är att de utländska bolag som idag äger en stor del av vindkraften (bl.a. Kina) inte kommer att sköta sig i framtiden. Det är nog enklare att kursa bolaget och dra sig undan problemet på så sätt. Dessutom gillar inte jag att vårt land gör sig delvis beroende av Kinesisk teknologi för vårt lands elenergiförsörjning. Men det är ju jag det.
Du glömde de 31 öre / kWh som staten subventionerar med eftersom snurrorna bara producerar när det blåser över halva europa och spotpriset då ligger på i princip noll öre .

2021 fick vindkraftverksägarna dela på drygt 22 MILJARDER i stöd pga detta .....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1494088
Jaha... Nu går i i väntans tider igen.... 😫🤔
Ska ikväll läsa av mätaren så jag får en "förhandsinformation".
Det pratades "när det var som värst" om att få pengar tillbaka även för mars månad. Har inte läst/hört något mer om detta? Någon som vet mer??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1494106
lennarte skrev: tis 29 mar 2022, 10:03 Jaha... Nu går i i väntans tider igen.... 😫🤔
Ska ikväll läsa av mätaren så jag får en "förhandsinformation".
Det pratades "när det var som värst" om att få pengar tillbaka även för mars månad. Har inte läst/hört något mer om detta? Någon som vet mer??
Mars ser ju ut att landa på dubbla priset mor februari.

Man håller väl på med detta nu...

Elpriskompensationen förlängs med ytterligare en månad i södra och mellersta Sverige. Kompensationen förlängs med lägre kompensationsnivåer för mars månad i södra och mellersta Sverige, i elprisområden tre och fyra, där priserna har ökat mest.
Ersättning ges för förbrukning mellan 400 kWh och 2 000 kWh per månad. Den nedre gränsen sänks jämfört med tidigare kompensation för att även träffa hushåll med lägre elförbrukning.
Kompensationen kommer vara mellan 100 kronor och 1 000 kronor och omfatta cirka 2 miljoner hushåll. Kostnaden för åtgärden beräknas till omkring 900 miljoner kronor.

Dialog inleds nu med elnätsföretagen om det nya förslaget
Sveriges elnätsföretag har sedan tidigare accepterat att administrera utbetalningen av den av riksdagen beslutade elpriskompensationen som gäller för december 2021-februari 2022. Energiföretagen Sverige kommer nu tillsammans med sina medlemsföretag och i dialog med regeringen att gå igenom och analysera det nya förslaget som ska gälla för mars månad.
av Erik Å
#1494164
Fick räkningen för jan-feb: 2910 kr..
Ser inget avdrag för kompensationen, ska det komma senare?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1494176
Erik Å skrev:Fick räkningen för jan-feb: 2910 kr..
Ser inget avdrag för kompensationen, ska det komma senare?
Fick mail och då står det så här.
Du kommer att få elprisstödet genom ett avdrag på din nästa faktura med start i april.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1494326
Derank skrev: ons 30 mar 2022, 00:28 Det är väl fortfarande bara ett förslag el?'

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elpriser/
Klubbat ,,,,Utfärdad: 2022-02-25

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2022-133

Oppositionen klagade på modellen men lade sig sedan platt....
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 234

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]