Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1499143
Känns som om e-on är på någon "ringup kampanj". Dom har ringt mig två gånger denna vecka. Härligt att slå dom på fingrarna med att jag har ungefär 2 år och 5 mån kvar på mitt billiga avtal med Vattenfall. Tur tyckte dom! Läsa marknaden och se vart det barkade sa jag!
(Men visst hade jag lite tur, inte kunde jag ana att det skulle bli så illa som det blev).
Betalade inget till nätagaren denna gång, och inte nästa, och inte nästa, sen kanske lite mindre på nästföljande. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1499331
EbbevonVolvo skrev:Känns som om e-on är på någon "ringup kampanj". Dom har ringt mig två gånger denna vecka.
Nu var det inte EON som rinde mig (är jag övertygad om) utan ett annat bolag (vet inte vilket) som försökte få mig att tro att det var EON. Det kom fram olika saker efter ett tag när jag pratat med henne som förmodligen inte EON hade sagt. Eller över huvud taget ringt till mig eftersom jag inte är kund hos EON och inte då kan ändra i ett avtal jag inte har.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1499582
Lövet skrev: lör 14 maj 2022, 10:48 Jag undrar lite också vad som gäller för själva elhandeln. Vårt förra elhandelsavtal (Tibber) stod jag på men när jag skulle byta till en fast avtal var det helt plötsligt omöjligt eftersom min fru står på eldistributionsavtalet. Undrar varför det är olika?

(Egentligen har det bara betydelse eftersom e-fakturan hamnar i "fel" internetbank nu och riskerar glömmas bort. Jag gör all admin kring räkningar)
Lite skumt att det kan vara olika ändå eftersom det är eldistributören som tar ut skatten på elen elhandlaren säljer.
Användarvisningsbild
av Camel
#1502454
lennarte skrev:Om vindkraften betalat alla sina kostnader som t.ex kärnkraften och/eller vattenkraften gör hade vi kanske haft ett fungerande elnät nu.
Se detta pressmeddelande från SVK om utbyggnad av transmissionsnätet för havsbaserad vindkraft. Kostnaderna belastar skattebetalarna. Inte vindkraftsbolagen. Subventioner är enda sättet att få kalkylen för vindkraft att gå ihop. Eftersom vi hade ett fungerande transmissionsnät för vattenkraft och kärnkraft som fungerade bra, och dessutom var betalt, så borde man belasta de energislag som orsakar ny- och ombyggnader med kostnaderna. Särskilt som vattenkraft och kärnkraft har mycket låg klimatbelastning. Det finns ju liksom ingen vinst klimatmässigt att bygga vindkraft i ett energisystem som redan har mycket låg klimatbelastning. Snarare tvärtom eftersom den nödvändiga balanskraften när det inte blåser tenderar att bli fossil eftersom man inte vill ha kärnkraft. Det ligger i sakens natur att balanskraft måste vara planerbar. I stor skala blir det då vattenkraft, kol- och gaskraft samt kärnkraft att välja på. Vattenkraft är geografiskt bunden. Kärnkraft vill man inte ha. Då återstår kol- och gaskraft. Kostnaderna för detta borde också läggas på vindkraften som orsakar behovet. Särskilt då de klimatmässiga kostnaderna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1502710
"Den tyska regeringen signalerar nödåtgärder för att säkra energitillgången sedan ryssarna dragit ner på gasleveranserna.

"För att minska gaskonsumtionen så måste mindre gas användas för att alstra elektricitet. Koleldade kraftverk måste användas i större utsträckning i stället", skriver det tyska finansdepartementet i ett uttalande."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1502712
Vindstilla.... Elpriset upp 5000% idag jämfört med lördagen.

SVT "Efter helgens priser på låga 10-20 öre kilowattimmen även i södra Sverige, lyfter elpriset rejält på måndag, enligt prissättningen på elbörsen Nordpool. Mellan klockan 8 och 9 på morgonen väntas det så kallade spotpriset i elområde 3 och 4 nå drygt 5 kronor per kilowattimme."
av Volvoold
#1502719
TommyP86 skrev:Vintern kommer bli helt vild Bild
Ja, det är nog bara politikerna och den importerade "väljarbasen" åt vänstern, som har råd att leva i Sverige till hösten och framgent.
av Erik Å
#1502723
Jag var på museum häromdagen, där stod att den svenska kärnkraftsutbyggnaden var en direkt följd av oljekrisen 1973. Hmm intressant, det hade jag missat ☺️
Historien brukar ju aldrig upprepa sig, eller..?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1502725
Erik Å skrev: mån 20 jun 2022, 10:49 Jag var på museum häromdagen, där stod att den svenska kärnkraftsutbyggnaden var en direkt följd av oljekrisen 1973. Hmm intressant, det hade jag missat ☺️
Historien brukar ju aldrig upprepa sig, eller..?
Det är det nya sättet att styre att land. Man ska aldrig lära sig av historien eller tidigare beslut och misstag, då tappar man bara tempo. Det verkar gälla allt från vård, skola, energi, försvar. räntor skatter osv..
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 234

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]