Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1543633
vjohnj skrev:Såg att det blir lite mera avgifter för egen produktion av el
Mmm... EU-fånerier ställer till det.
Men förhoppningsvis kommer det bara handla om några ören per kWh.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543658
joel80 skrev: tor 08 jun 2023, 10:59
vjohnj skrev:Såg att det blir lite mera avgifter för egen produktion av el
Mmm... EU-fånerier ställer till det.
Men förhoppningsvis kommer det bara handla om några ören per kWh.
Här i söder finns elbolag som närmar sig 1 kr per kW för att överföra elen hem till abonenten. De kan säkert hävda att det kostar lika mycket att föra över elen i andra riktningen.

Speciellt om man har olika bolag som äger kablarna och andra som man handlar elen av. Då vill så klart de som äger nätet få in mera pengar för de får ju inget alls idag om man säljer till en annan elhandlare än nätägaren
Användarvisningsbild
av joel80
#1543662
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 08 jun 2023, 10:59
vjohnj skrev:Såg att det blir lite mera avgifter för egen produktion av el
Mmm... EU-fånerier ställer till det.
Men förhoppningsvis kommer det bara handla om några ören per kWh.
Här i söder finns elbolag som närmar sig 1 kr per kW för att överföra elen hem till abonenten. De kan säkert hävda att det kostar lika mycket att föra över elen i andra riktningen.

Speciellt om man har olika bolag som äger kablarna och andra som man handlar elen av. Då vill så klart de som äger nätet få in mera pengar för de får ju inget alls idag om man säljer till en annan elhandlare än nätägaren
De får betala för nätnyttan. Jag gör dem en tjänst som minskar belastningen i området jag bor i, så i nuläget får jag förutom pengar från de jag säljer elen till även ca 7öre/kWh i nätnytta. Men EU har bestämt att nått i allt det hela är ojämn konkurrens...

Lite osäker på exakt vad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543707
joel80 skrev: tor 08 jun 2023, 20:25
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 08 jun 2023, 10:59 Mmm... EU-fånerier ställer till det.
Men förhoppningsvis kommer det bara handla om några ören per kWh.
Här i söder finns elbolag som närmar sig 1 kr per kW för att överföra elen hem till abonenten. De kan säkert hävda att det kostar lika mycket att föra över elen i andra riktningen.

Speciellt om man har olika bolag som äger kablarna och andra som man handlar elen av. Då vill så klart de som äger nätet få in mera pengar för de får ju inget alls idag om man säljer till en annan elhandlare än nätägaren
De får betala för nätnyttan. Jag gör dem en tjänst som minskar belastningen i området jag bor i, så i nuläget får jag förutom pengar från de jag säljer elen till även ca 7öre/kWh i nätnytta. Men EU har bestämt att nått i allt det hela är ojämn konkurrens...

Lite osäker på exakt vad.
Allt är väl från fall till fall. Om tex många sätter upp solceller i ett villaområde är det ju stor risk att det produceras mer el en solig dag än vad som konsumeras i villaområdet. Då kan ju nätägaren tvingas byta ut transformatorstationerna så att elen kan matas ut på högspänningsnätet och förbrukas av andra närliggande områden utan solceller. Det kräver dock en väldigt dyr investering som man vill ha betalt för.

Så det som är nätnytta idag, kan bli tvärs om, en nätkostnad i morgon om grannen också sätter upp solceller. Det är ju det som gör alla kalkyler så svåra för man har inte en aning om hur de ser ut framöver.

EU säger tydligen att alla som utnyttjar en tjänst (elnät) ska betala för den för det ska vara rättvist.

Men man borde ju kunna komma runt det genom att tex ta ut 50 öre / KWh man matar ut på nätet (Så blir EU nöjda) sen får man betalat 57 öre / KWh samtidgt i en premie för nyttan det gör. Så får du fortfarande dina 7 öre och EU kan inte klaga för man har ju betalt för tjänsten. Man får väl tänka lite kreativt tycker jag.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1543708

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 08 jun 2023, 20:25
VolvoB20 skrev: Här i söder finns elbolag som närmar sig 1 kr per kW för att överföra elen hem till abonenten. De kan säkert hävda att det kostar lika mycket att föra över elen i andra riktningen.

Speciellt om man har olika bolag som äger kablarna och andra som man handlar elen av. Då vill så klart de som äger nätet få in mera pengar för de får ju inget alls idag om man säljer till en annan elhandlare än nätägaren
De får betala för nätnyttan. Jag gör dem en tjänst som minskar belastningen i området jag bor i, så i nuläget får jag förutom pengar från de jag säljer elen till även ca 7öre/kWh i nätnytta. Men EU har bestämt att nått i allt det hela är ojämn konkurrens...

Lite osäker på exakt vad.
Allt är väl från fall till fall. Om tex många sätter upp solceller i ett villaområde är det ju stor risk att det produceras mer el en solig dag än vad som konsumeras i villaområdet. Då kan ju nätägaren tvingas byta ut transformatorstationerna så att elen kan matas ut på högspänningsnätet och förbrukas av andra närliggande områden utan solceller. Det kräver dock en väldigt dyr investering som man vill ha betalt för.

Så det som är nätnytta idag, kan bli tvärs om, en nätkostnad i morgon om grannen också sätter upp solceller. Det är ju det som gör alla kalkyler så svåra för man har inte en aning om hur de ser ut framöver.
Är det inte först om villaområdet producerar mer el än transformatorstationen är byggd för som den behöver bytas? Alltså att det måste produceras mer el i området än det används när det är som mest?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543709
joel80 skrev: fre 09 jun 2023, 09:58 Är det inte först om villaområdet producerar mer el än transformatorstationen är byggd för som den behöver bytas? Alltså att det måste produceras mer el i området än det används när det är som mest?
Nej. Transformatorstationen kan inte köra baklänges utan att bytas ut/byggas om. , och det kan ju hända när som helst, om tex några grannar också sätter upp solceller. En normal sommar dag förbrukas ju knappt någon el alls i en normal villa medan solcellerna producerar för full.

Vi förbrukar ca 0.5 kW nu i vårt hus just nu och hade vi haft 100 m2 paneler på taket hade de ju producerat 20 kW, det hade räckt till 40 hus. Så att det blir överproduktion är lätt hänt om fler sätter upp paneler
Användarvisningsbild
av joel80
#1543714
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 09 jun 2023, 09:58 Är det inte först om villaområdet producerar mer el än transformatorstationen är byggd för som den behöver bytas? Alltså att det måste produceras mer el i området än det används när det är som mest?
Nej. Transformatorstationen kan inte köra baklänges utan att bytas ut/byggas om. , och det kan ju hända när som helst, om tex några grannar också sätter upp solceller. En normal sommar dag förbrukas ju knappt någon el alls i en normal villa medan solcellerna producerar för full.

Vi förbrukar ca 0.5 kW nu i vårt hus just nu och hade vi haft 100 m2 paneler på taket hade de ju producerat 20 kW, det hade räckt till 40 hus. Så att det blir överproduktion är lätt hänt om fler sätter upp paneler
Ok, trodde det mesta i systemet gick att köra "åt andra hållet".

Just nu producerar jag ca 7000w och skickar ut 6100w.

Man måste ju redan gjort det på många ställen? Alltså byggt om transformatorer? (I vissa områden har ju nästan alla solceller)

Vet du ungefär hur många hushåll en sån station brukar hantera?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543725
Storleken beror på orådets utbredning, historia, täthet osv och kan variera kraftigt.

I en perfekt värld hade det fungerat i båda riktningarna, men i verkligheten uppstår förluster och spänningsfall som man kompenserar för när man designar en transformatorstation som ska leverera el till ett område.

Ska du köra strömmen bakläges måste du dels övervinna förluster och motstånd OCH design som är gjort anpassad för att leverera el till området. Detta tex genom att du matar ut högre spänning så du får strömmen att gå baklänges, Problemet är att man får inte trycka på med med än 250 volt för sedan börjar saker i området att gå sönder.

Du behöver alltså en transformator med variabel styrd omsättning när strömmen ska flöda i motsatt riktning för att undvika att du bränner upp alla saker som är anslutna i området. Dessa är rejält dyra och nätbolagen vill ha inkomster för att byta till sådana.

I dag sköter man de så att solcellerna helt enkelt stängs av från att producera i områden där det produceras för mycket. det är inbyggt i styrelektroniken till panelerna enligt lag. Så om det blir för många solceller i området kan du helt plötsligt inte längre sälja hela överskottet. man är också restriktiv att ge tillstånd för nya anläggningar om det börjar bli många i området.
Användarvisningsbild
av garinge
#1543727
Lite av det problemet jag har, väntat en evighet på att eon ska "uppgradera" sitt nät här ute i skogen där jag bor, panelerna har suttit på taket i en evighet och allt är färdigt, men får inte slå igång det förens dom är färdiga med nätet, byta transformatorer och stärka upp nätet osv osv, först var elskåpet ute godkänt, sen inte, så tog en halv evighet tills dom kom ut och satte nytt markskåp iställe för det delade med grannen, detta var i mars och då fick jag veta att nätets förstärkning skulle vara klar 17 juli, suck liksom förlorade hela förra sommarens "intjänade el" och en bra del av detta året hittils...

men bara gilla läget, men jobba snabbare liksom :)
  • 1
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 234

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]