Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1527926
Det tjuvhuggs säkert en hel del träd till ved. Jag har släktingar som äger fastigheter (sommarstugor) med tillhörande skog och där var en del träd avverkade när vi var där i somras och tittade i skogen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527949
Allinug skrev: sön 22 jan 2023, 11:00 Det tjuvhuggs säkert en hel del träd till ved. Jag har släktingar som äger fastigheter (sommarstugor) med tillhörande skog och där var en del träd avverkade när vi var där i somras och tittade i skogen.
Kommunen var och sågade ner delar av en gigantisk flerstammad tall vid min fiskebod. Där är en populär vandringsstig precis bakom boden. Dom sågade upp det i drygt 1 m delar och det har legat (dom tog inget tillvara) sedan i april i fjor och dom minsta av dessa stockar tog jag hem nu i december. Dom största (över 1,5 m långa och c:a 40 - 45 cm Ø) ligger kvar än, dom är helt enkelt för tunga.... Sedan har jag själv sågat ner en stående död al som kunde blåsa ner på boden vid nästa storm. Har väntat på att kommunen skulle såga ner den också....... Sedan blir det alltid över byggvirke och liknande. Fått 25 st 4x3" 2, 5m långa av min svåger, men dom är ännu blöta... och 2 st mindre björkar har jag också sparat på under något år. Men detta (+ 4 m³ som jag köpt, 800 kr/m³) tog slut i förrgår. :x För 2 år sedan kostade det 500 kr/m³
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527956
IMG_20160205_151643~2.jpg
IMG_20160205_151643~2.jpg (1.03 MiB) Visad 223 gånger
En bild jag tog på min fiskebod i februari 2016 när jag fick renovera den efter stormen Gorm. En av dom 5 kraftigaste här dom sista 100 åren. Tallen står till höger om boden.
vjohnj skrev:Har du intre en såg så du kan dela stammen i mindre bitar?
Jovisst, har flera motorsågar. Bl.a en urstark Huskvarna 65 från 1966 (arvegods), men dom delarna av tallen ligger som "rasskydd" mellan boden och stigen då boden ligger c:a en meter lägre är stigen.
Precis bakom till höger om tallen står alen som jag sågade ner i höstas med min Partner 510 SP som är betydligt mer lätthanterlig än Husqvarnan :-D :-D
Det blåa som ni ser i bildens bakkant är Kattegatt. Så det är inte konstigt om boden får stryk när det var 33 m/s i byarna, sydlig vind
av Erik Å
#1527986
Nån som har försökt komma in på Vattenfalls hemsida i dag?
""Our services aren't available right now
We're working to restore all services as soon as possible. Please check back soon.""
Klart förtroendeingivande (OBS ironi :-D )
av UnleashFusion
#1527987
Erik Å skrev: sön 22 jan 2023, 17:46 Nån som har försökt komma in på Vattenfalls hemsida i dag?
""Our services aren't available right now
We're working to restore all services as soon as possible. Please check back soon.""
Klart förtroendeingivande (OBS ironi :-D )
Funkar för min del, inget fel på hemsidan som jag kan se
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1527991
lennarte skrev:Sitter framför kaminen och värmer fötterna, och allt övrigt.... Värmepumpen stannade för en stund sedan och det är c:a 19° varmt. Ute blåser det snålkallt N 2 m/s och -6°. Förbrukningen är fortfarande 50 % av förgående år, men det blir nog värre att hålla det framöver. Det var vid denna tid i fjor som vi "drog i handbromsen".
Fick tag i 2 m³ "huggen" björkved, 1000 kr/m³ :-o 😵. Vet "folk" som betalt 1400 kr, men det går rykten att ved handlarna "gått ihop" och bestämt 1000 kr m³ som högsta pris. Har precis gjort slut på c:a 1 m³ "egen" ved som jag samlat på mig under året så nu :-o är det "dyrtider" oavsett hur eller vart man vänder sig. Får väl trösta mig med att jag tankade 745-an för c:a 14 kr/l förra gången (E85).... Alltid något att glädjas år :-D :-D
IMG_20230122_072308.jpg
Ser mysigt ut Lennart! Här i Ystad har vi nu + 2grader efter ett veckoslut med ett par minusgrader. Har eldat i vår braskamin denna helg. :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1528003
:-) Så här mysigt har ”tanten ” och jag.
.
B161899C-0002-48A8-99F8-9D4EA4996595.jpeg
B161899C-0002-48A8-99F8-9D4EA4996595.jpeg (3.11 MiB) Visad 165 gånger
Användarvisningsbild
av GustavE
#1528020
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... oducera-el

Trodde detta kunde vara ett hopp medan vi väntar på kärnkraft, havsbaserad vindkraft och allt annat vi väntar på. Men så när man läste hela reportaget framkommer det att det är ca 3 år bort, bland annat pga olika tillståndsprövningar. Man blir trött.

Imorgon dessutom dyraste elpriset i år. Men det är bara ca 1 vecka kvar av januari så det borde kunna bli lindrigare än december.
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 234
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]