Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1527417
Fast uran är ju liksom fossila tillgångar inte en förnybar resurs. Brytningen av uran ger upphov till liknande problem som brunkolsbrytning (som Greta nu protesterar mot i Tyskland). Naturen och byar försvinner.
Om vi ska börja bryta uran i Sverige, kommer vissa områden aldrig bli sig lika igen, t ex Billingen i Västergötland och i området runt Storsjön i Jämtland.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527422
Allinug skrev:Fast uran är ju liksom fossila tillgångar inte en förnybar resurs.
Nää, det är sant. Men ett kg uran genererar betydligt mer kW än t.ex t.ex ett kg olja. Plus att man kan återanvända uranet flera gånger utan att det "går upp i rök" med en gång.
Sedan går det åt mer natur att få fram ett kg uran, men det räcker å andra sidan längre, mycket mycket längre.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527426
vjohnj skrev:Allt är väl förnybart, bara ge det tid nog
Så rätt, så rätt..... :-D :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1527429
lennarte skrev: ons 18 jan 2023, 19:13
vjohnj skrev:Allt är väl förnybart, bara ge det tid nog
Så rätt, så rätt..... :-D :-D
Njaä. Det är ingen som vet. Solen är ju bara en megastor atombomb som med tiden tar slut i ett universum som expanderar och blir allt kallare pga utvidgningen. Om det någon gång kommer vända till en sammandragnig är osäkert.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1527439
Så du menar att solceller inte är någon långsiktig lösning? :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1527444
Allinug skrev: ons 18 jan 2023, 22:01 Så du menar att solceller inte är någon långsiktig lösning? :-D
Precis, förr eller senare kommer solen sluta lysa. Då funkar varken solceller eller vindkraftverk för allt blir mörkt, kallt och vindstilla, då är det enda som kan fungera, kärnkraft för den är inte beroende av omvärlden. Men först måste vi överleva den globala uppvärmningen, och då pratar vi inte koleldning utan att solen blir en expanderande supernova innan bränslet tar slut och den kollapsar till en död stjärna
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527455
VolvoB20 skrev:
Allinug skrev: ons 18 jan 2023, 22:01 Så du menar att solceller inte är någon långsiktig lösning? :-D
Precis, förr eller senare kommer solen sluta lysa. Då funkar varken solceller eller vindkraftverk för allt blir mörkt, kallt och vindstilla, då är det enda som kan fungera, kärnkraft för den är inte beroende av omvärlden.
Vet miljöpartisterna om detta??? 🙄 🤔
:-D :-D
Användarvisningsbild
av StefanN
#1527462
Än så länge fungerar dom.
Igår drog dom in 4.9kWh varav 1.2 såldes, huset drog 22kWh igår så nästan 25% stod solen för. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527912
Sitter framför kaminen och värmer fötterna, och allt övrigt.... Värmepumpen stannade för en stund sedan och det är c:a 19° varmt. Ute blåser det snålkallt N 2 m/s och -6°. Förbrukningen är fortfarande 50 % av förgående år, men det blir nog värre att hålla det framöver. Det var vid denna tid i fjor som vi "drog i handbromsen".
Fick tag i 2 m³ "huggen" björkved, 1000 kr/m³ :-o 😵. Vet "folk" som betalt 1400 kr, men det går rykten att ved handlarna "gått ihop" och bestämt 1000 kr m³ som högsta pris. Har precis gjort slut på c:a 1 m³ "egen" ved som jag samlat på mig under året så nu :-o är det "dyrtider" oavsett hur eller vart man vänder sig. Får väl trösta mig med att jag tankade 745-an för c:a 14 kr/l förra gången (E85).... Alltid något att glädjas år :-D :-D
IMG_20230122_072308.jpg
IMG_20230122_072308.jpg (2.16 MiB) Visad 125 gånger
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 231
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]