Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1522112
Det var väl omkring den tiden man började förstå att människor kunde påverka så stora saker som klimatet. Men jag tror att man inte riktigt ville förstå.
av Erik Å
#1522118
VolvoB20 skrev: mån 05 dec 2022, 16:54 När folkomröstning hölls var inte klimatkrisen uppfunnen ännu.
Läs på lite då ser ni att Fourier beskrev växthuseffekten redan 1824. Svante Arrhenius räknade vidare nån gång runt år 1900 och förutspådde två graders uppvärmning tror jag. En bedrift med dåtida modeller.. Ingen lyssnade, varken då eller senare och nu sitter vi i smeten..
Användarvisningsbild
av Cotag
#1522126
Dagens faktura/förbrukade kWh i SE4, rörligt pris tillsvidare: 2694/795=3,4Kr/kWh
Elpris utan moms: 163,73kr/kWh
Användarvisningsbild
av frasse4
#1522148
Dagens faktura SE3 bundet pris, 283 kr/463 kWh = 0,61 kr/kWh. Elhandel alltså, nätavgiften mycket dyrare...

Men snart ska man visst få tillbaka 50 öre/kWh också
Användarvisningsbild
av lennarte
#1522285
Även om vi kan behålla vår låga förbrukning (-63 % jämfört med förra november) så kan vi få en räkning på 6 -7000 kr för december (9500 kr i förra december). Blir det riktigt kallt tar veden slut efter jul :frozen: :frozen: :frozen: Brrrrr
Användarvisningsbild
av StefanN
#1522289
Igår kopplades min anläggning in och det blev ändå några kWh, känns som allt är välkommet nu.
tempImageyCGeFW.gif
tempImageyCGeFW.gif (3.81 MiB) Visad 158 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1522318
Huh.
R3 ner på halv effekt medan O3 och R4 är nere för underhåll/rep.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1522320
StefanN skrev:Igår kopplades min anläggning in och det blev ändå några kWh, känns som allt är välkommet nu.
tempImageyCGeFW.gif
Grattis!!
Jag är uppriktigt avundsjuk. Men jag ska också dit, väntar på takbyte som ska ske i vår/sommar sedan dit med solceller.

Jag borde väl egentligen ta in offerter på solcellerna nu, men tänker att med rådande nergång i ekonomin så kommer KANSKE marknaden att svalna lite. Då skulle man kunna hitta ett bättre pris.

Sitter heller inte i sjön, har fast lågt pris fram till hösten 2024. Nätägaren har tyvärr höjt överföringshastighet med 50%, från 20,5 öre till 30 öre och en tusenlapp på abonnemanget. Men det är inget emot vad många drabbas av här i elområde fyra.

Vi har ändå lyckats trimma av 10% i elförbrukning detta året, och vi har gjort i princip allt för att ha låg förbrukning.
10000 till 10500kWh/år och värmer upp drygt 250m2.
I februari/mars så kommer vår elbil och då ökar förbrukningen, vi kommer ladda nästan allt hemma.

Så här önskas solceller!!! :-D
  • 1
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 234

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]