Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1575304

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 26 mar 2024, 19:21
VolvoB20 skrev: Ja verkligheten kommer ju ikapp. Man har ju sagt att det inte är några problem, blåser det inte på ett ställe så blåser det på ett annat, så vind-el finns alltid att tillgå. Nu visar det ju sig att vädersystem är så stora att de faktiskt kan täcka områden som hela norden tex, så det behövs någon form av lagring eller annan kraft för att täcka dessa perioder.
Verkligheten visade att vi trots extremt lite vind ändå exporterade el hela dagen. Kring 1400-2400MW ut ur landet, det mesta (kring 1000-1800MW från SE4).
Och då gick inte ens vattenkraften i närheten av full kraft.
Inga problem med frekvens eller minsta lilla risk att vi behövde dra igång Karlshamn. Vårat elnät är ju förträffligt! Ofta får vi billig vindel men även när det är lågt har vi täckning. Endast när det är som kallast verkar vi ha fåtalet timmar med importbehov.
Och vad berodde det på då? Extremt varmt väder med låg förbrukning och överfulla vattenmagasin pga vårfloden.... Då klarade vi oss utan vindkraften som stod stilla.

Vad hade hänt om det hade varit smällkall vinter hög förbrukning och ont om vattnen i magasinen?

Faktum kvarstår, vädersystem kan lätt bli så stora att de täcker norden och all vindkraft står stilla. Argumentet att det blåser alltid någonstans håller inte.
Vattenkraften gick inte ens i närheten av full effekt. Det är endast vid rätt extrema förhållanden vi har det besvärligt. Vi har som sagt ett av världens mest robusta elsystem där vi till skillnad mot de flesta länder nästan aldrig har importbehov.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1575479
Kanon då. Var ju lite orolig att om vi baserar vår elproduktion alltmer på vindkraft att det kunde bli problem på vintern om all vind/solkraft plötsligt står still några dagar

Men kan vattenkraften fixa det är det ju lungt då.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575503
Fått offert på solceller och solceller och batteri. Är lite osäker om jag ska välja 36 solceller eller 24 solceller och batteri. Det är ungefär samma pris (c:a 200000) med den statliga subensionen avdragen. Med batteri kräver det internet till batteristyrningen, och det kräver kabel. Dock (kom jag på senare) glömde jag fråga om det funkar med "luftburen" internet eller måste det vara kabel till huset också??? Någon som vet? Annas låter det spännande med - 100 kr i genomsnittlig månads räkning (istället för 1500 - 2000 kr) med batteri och c:a 150 utan batteri. Vad tror ni om detta, ni som redan har solceller, med eller utan batteri........☀️☀️☘️
Användarvisningsbild
av garinge
#1575506
I det där fallet hade jag nog tagit solceller plus batteri, då har du egen reserv kväll / nätter :) tror att det går över wifi, om avståndet inte är för långt, annars dra en kabel för eternet är ju inte svårt :)

vi har solceller 39st, hela baksidan och 8st på framsidan baksidan är i direkt solsken tills solen sen eftermiddag vänder sig och tar på framsidan, dock är avgifterna för elabb och alla dess övriga avgifter men nu har det börjat producera, ska bli kul och se totalen för 2024, då installation gick fort men väntan på att eon skulle göra klart tog jan 2022 till slutet av juni 22, så blev bara en liten produktion 2023 :)

Såhär i efterhand om det hade funnits paket med paneler plus batteri så hade jag / vi nog valt det iställe för bara mer
paneler, då det kan vara skönt att ha sparad ström kväll/nattetid så säga, spec om priserna hade varit likadana fast bara mindre paneler i ena paketet :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575523
lennarte skrev:Fått offert på solceller och solceller och batteri. Är lite osäker om jag ska välja 36 solceller eller 24 solceller och batteri. Det är ungefär samma pris (c:a 200000) med den statliga subensionen avdragen. Med batteri kräver det internet till batteristyrningen, och det kräver kabel. Dock (kom jag på senare) glömde jag fråga om det funkar med "luftburen" internet eller måste det vara kabel till huset också??? Någon som vet? Annas låter det spännande med - 100 kr i genomsnittlig månads räkning (istället för 1500 - 2000 kr) med batteri och c:a 150 utan batteri. Vad tror ni om detta, ni som redan har solceller, med eller utan batteri........☀️☀️☘️
Hur mycket el producerar varje panel, i effekt räknat? Hur stor växelriktare är det samt fabrikat? En hel del växelriktare är förberedd för batterier, andra inte. Jag tog en växelriktare som är förberedd för batterier så jag kan komplettera med batterier senare. Priset på batterier är på väg ner, så jag har tänkt komplettera senare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575526
EbbevonVolvo skrev: mån 08 apr 2024, 19:06 Hur mycket el producerar varje panel, i effekt räknat? Hur stor växelriktare är det samt fabrikat? En hel del växelriktare är förberedd för batterier, andra inte. Jag tog en växelriktare som är förberedd för batterier så jag kan komplettera med batterier senare. Priset på batterier är på väg ner, så jag har tänkt komplettera senare.
Varje panel ska ge 440W. Det är olika växelriktare beroende på om jag väljer batteri eller inte. Batteriet är på c:a 10 kWh. Det ska med hjälp av internet "gå in" några timmar vid hög förbrukning och/eller högt pris
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575571
Det finns många lycksökare där ute. Se upp så du inte råkar ut för en sådan.
Jag begärde in offert från Sveasolar (215.000kr) med en dålig växelriktare.
Eon (210.000kr) och dom kunde inte namnge vare sig växelriktare eller solceller. Bara att solcellerna var helsvarta.
Vattenfall var det likadant med o h där var priset (211.000kr)

Ett lokalt bolag som hållit på i över 10 år gav en offert på 164.000kr med Huawei växelriktare (10års garanti), som jag ville ha, och helsvarta solceller från Hyundai på 435 watt/styck. 19 st åt sydöst och 10 åt nordväst för att få kvällsproduktion. Växelriktare förberedd för batteri, som var för dyra när jag beställde min anläggning i juni. Installerad och i drift oktober. Blev ett takbyte där emellan.

Bra växelriktare ska vara FERROAMP, SMA, FRONIUS, KOSTAL OCH HUAWEI.

Växelriktare jag absolut inte ville ha: SolarEdge, Goodwee och Growatt. Jag anser mig ha gjort en grundlig undersökning och kollat på lite olika forum som gjorde att det blev dessa val för mig. Huaweis växelriktare är från Kina och det anser vissa är en jättestor nackdel, t.ex. att man gynnar en diktatur och skickar information dit. Fördelarna med den gjorde att jag ändå valde den. :-D

Så ta dig tid att undersöka fler leverantörer och vad du får för grejor. Om du ska ha batterier eller inte får du avgöra själv. Det går att installera i efterhand, på vissa växelriktare är det förberett. 10kWh är inte mycket, själv skulle jag inte installera mindre än 20kWh. Jag är inne på att eventuellt ta ett batteri från en skrotad elbil som batteripack. Det finns dom som arbetar med att anpassa batterier till din växelriktare. Fast då missar man det gröna avdraget för batteri, som jag tror är 50%. Det skulle jag få om jag tar från en installatör.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575580
Du verkar gott igenom det ordentligt....
Detta är vad dom offereras. Pris omkring 200000 kr. Jag har ingen bra koll på sådana här "grejer". 4 st grannar i närområdet har ungefär samma från samma leverantör 1KOMMA5®
Uppskattad produktion 10 700 kWh
Typ av solpaneler Denim Glas/Glas 440W
Typ av växelriktare Sungrow Hybrid
11,88 kWp
Laddbox: Nej
Total årsbesparing 31 725 SEK
Energistyrsystem Heartbeat
Antal paneler 27
Batteri Sungrow Battery 9,6 kWh
** Förutsätter att internetuppkoppling finns
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575594
lennarte skrev:Du verkar gott igenom det ordentligt....
Detta är vad dom offereras. Pris omkring 200000 kr. Jag har ingen bra koll på sådana här "grejer". 4 st grannar i närområdet har ungefär samma från samma leverantör 1KOMMA5®
Uppskattad produktion 10 700 kWh
Typ av solpaneler Denim Glas/Glas 440W
Typ av växelriktare Sungrow Hybrid
11,88 kWp
Laddbox: Nej
Total årsbesparing 31 725 SEK
Energistyrsystem Heartbeat
Antal paneler 27
Batteri Sungrow Battery 9,6 kWh
** Förutsätter att internetuppkoppling finns
1komma5 är en seriös aktör, men jag fick inget svar av dom på min offertförfrågan! Jag känner en av Ystad Energis anställda, han sa att 1komma5 utför väldigt bra installationer, en av dom absolut bästa, kanska till och med bästa. Det gäller alltså i Ystad, men borde vara lika överallt.
solenergikvalitet.se/leverantorer har lite info om bra och dåliga firmor.
Sungrow har jag inte alls koll på. Kan vara bra, kolla hur lång garanti det är. Kolla också appen där du kan se förbrukning och vad användarna tycker om den. :-D
Lycka till med valet, batteri eller inte. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575662
EbbevonVolvo skrev:Sungrow har jag inte alls koll på. Kan vara bra, kolla hur lång garanti det är
10 - 12 år på allt utom panelerna, där är det 30 år. Han ringer på fredag. Säger vi ja då ska vi ha billig el om 6 veckor. Banken har inte hört av sig, så vi får "ta ur egen kassa" så länge. Tänkte lägga det på huslånet, vi kan ju inte gärna ta med det när vi flyttar.
  • 1
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]