Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1509350
vjohnj skrev: fre 19 aug 2022, 21:16
fjohan82 skrev:Kan rekommendera denna sajt: https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Nej. Den är inte bra. Man blir deprimerad varje gång man kollar den :bored: :party:
Inte om man har lågt fast pris ;-) Fast då behöver man ju inte titta på den å andra sidan... 8-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1509367
Eftersom el som produceras i norr blir 20 ggr dyrare när den säljs till södra Sverige borde även det omvända gälla.

90% av all mat produceras i Götaland och Svealand. Den borde ju bli 20 ggr så dyr när den säljs i norr. Typ 10 kr/l för mjölk i Skåne och 200 kr/l I norra Sverige.
Bilagor
Screenshot_20220819-001909_Facebook.jpg
Screenshot_20220819-001909_Facebook.jpg (362.51 KiB) Visad 260 gånger
Användarvisningsbild
av GustavE
#1509372
I serien Svensson Svensson lär karaktären Gustav ha sagt:
- Har vi riktig tur, kanske utvecklingen går bakåt.

Utvecklingen skulle verkligen behöva gå bakåt när det gäller elmarknaden. Alla som vill ha ett stabilt elpris på runt 20 öre och samma i hela landet räcker upp en hand.

Vet att tekniknördar med elbil kan ladda när elpriset ligger på 5 öre på nätterna. Men jag som har empati tycker ändå att 20 öre hela tiden vore att föredra för befolkningen som helhet.

Alternativt att staten delar ut 50 kWh batterier till befolkningen och automation som laddar batterierna vid pris på 5 öre och sen kan befolkningen använda batterierna vid dyrare pris. (Ett förslag ungefär lika realistiskt som våra nuvarande Tysklandselpriser är rimliga)
Användarvisningsbild
av poseidon
#1509387
Undra varför vi inte har "Putinpriser" i Norrland?

Vore fint om någon journalist kunde ställa den ftågan till de som just hävdar att det är Putins fel att elen är dyr.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1509420
Hade överföringsmöjligherna mellan norr --> syd varit tillräckligt stora så hade samma "putinpriser" gällt för hela landet.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1509440
Cotag skrev: lör 20 aug 2022, 11:51 Hade överföringsmöjligherna mellan norr --> syd varit tillräckligt stora så hade samma "putinpriser" gällt för hela landet.
Dvs. Så länge inte kablarna till Tyskland är fullmatade och vi inte har elproduktion över i södra Sverige så kommer Tysklands elpris smitta över på Sveriges.

Dvs. Kablar till kontinenten och minskad elproduktion i södra Sverige är orsaken till de höga priserna och inte Putin.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 234
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]