Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1529263
VolvoB20 skrev:Intressant vad juristerna i lagrådet anför när de också tycker att uppgifterna ska vara offentliga.
Jag är inte emot att de ska vara offentliga. Jag är emot den slarviga och genomskinliga retoriken av att stödet på något sätt skulle vara för de "rika". Det är trams.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1529265

Lövet skrev:Räcker ju med att gå tillbaka lite i den här tråden så ser man grymtande från de som "går miste" om bidrag för att de har sparat in på förbrukningen. Förstår inte den logiken, det är ju inte så att man går plus på elstödet. Man har ju fortfarande betalat för elen. Är det ett självändamål att få "sitt" från staten även om man totalt sett förlorar på det? Helt obegripligt för mig.
Fast jag och många andra har ju bundet elavtal så jag får ju tillbaka mer än jag betalat
av Lövet
#1529280
frasse4 skrev:Fast jag och många andra har ju bundet elavtal så jag får ju tillbaka mer än jag betalat
Tydligen är det omöjligt att veta vad någon har betalat för elen. Känns inte som ett olösligt problem egentligen, det skickas ju mängder med intyg fram och tillbaka när man ska få andra ersättningar av Försäkringskassan. Men jag misstänker att den stora volymen gör att man vill hantera det utan manuell handpåläggning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1529294
Lövet skrev: tis 31 jan 2023, 21:26
frasse4 skrev:Fast jag och många andra har ju bundet elavtal så jag får ju tillbaka mer än jag betalat
Tydligen är det omöjligt att veta vad någon har betalat för elen. Känns inte som ett olösligt problem egentligen, det skickas ju mängder med intyg fram och tillbaka när man ska få andra ersättningar av Försäkringskassan. Men jag misstänker att den stora volymen gör att man vill hantera det utan manuell handpåläggning.
Det finns ju bara ett begränsat antal elhandelsbolag. Det hade ju bara varit att ålägga dem att skicka in hur mycket man har fakturerat varje kund elektroniskt. Det hade ju inte behövts göras någon handpåläggning. Alla uppgifter finns ju på fakturan. Namn, elområde, mätarid osv.
Borde ju vara ungefär samma som nätbolaget skickar över
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1529295
frasse4 skrev:
Fast jag och många andra har ju bundet elavtal så jag får ju tillbaka mer än jag betalat
Det är nog inte många som får tillbaka mer än vad dom betalar.
Här i elområde 4, där jag bor, skulle det innebära att man inte betalar mer än 1,03 kr/kWh inklusive överföringsavgifter, skatter och moms.
Jag tecknade ett treårsavtal i juli 2021 och betalar 1,43kr inklusive alla skatter och överföringsavgifter. Det gamla avtalet var på 1,25kr inklusive ALLT.

Det innebär att jag nu får betala 40 öre/ kWh. Så även för mig lönar det sig att sänka min förbrukning.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1529316
Om elstödet ska vara något återkommande så bör man nog se över upplägget.

Inte lätt att hjälpa äldre släktingar med detta… Man kommer nästan hela vägen med bankid på dosa, men för det avgörande steget krävs mobilt bankid. Så då måste det fixas också…
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1529323
Allinug skrev: ons 01 feb 2023, 07:04 Om elstödet ska vara något återkommande så bör man nog se över upplägget.

Inte lätt att hjälpa äldre släktingar med detta… Man kommer nästan hela vägen med bankid på dosa, men för det avgörande steget krävs mobilt bankid. Så då måste det fixas också…
Det är inget unikt för elstödet. Är du inte på nätet finns du inte. Jag ser det på hur äldre har det idag. Bankkontoren idag är nedlagda, är de öppna har den ingen kass, hanterar inte pengar och du måste beställa tid lååååång i förväg om du vill komma dit. Är du inte inne på nätet och reggar vart dina pengar kommer ifrån (pension tex) så slår spärren för penningtvätt till och du får kontot spärrat och det är omöjligt att fixa utan nätet.

Butiker blir kontantfria, utan nät och mobil/dator kan du inte bli medlem och f ta del av erbjudande och rabatter.

Vården likadan. Utan att vara på nätet är det nästan omöjligt att boka tid, och helt omöjligt att få information.

Ringa kan du glömma för man har tagit bort det möjligheten, och finns den kvar kan du få vänta veckar på att få en telefontid.

Och hur hittar du ens telefonnumret när det inte längre finns telefonkataloger utan allt är på nätet.

Nej detta är inte unikt för El-stödet, i vårt samhälle är du helt utanför och kan knappt överleva om du inte är digital.-

Man blir ju helt chockad när man försöker hjälpa folk och det går upp hur illa ställt det är ...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1529335
Elstöd vilket jävla trams! När kommer vuxenstöd?? Det är skitdyrt att va vuxen och betala sina egna räkningar :mad:
Användarvisningsbild
av GustavE
#1529337
Det är inte stödet som är trams. Det är modellen för elpris som är trams. Så fort Samhället ordnat med en normal modell för elpris kan Samhället omedelbart sluta med elstöd.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529408
Allinug skrev:Inte lätt att hjälpa äldre släktingar med detta… Man kommer nästan hela vägen med bankid på dosa, men för det avgörande steget krävs mobilt bankid. Så då måste det fixas också…
Om jag fattat rätt behöver man inte registrera sig någonstans. Har du ett konto i en bank och någon gång varit i kontakt med en statlig verksamhet (t.ex sjukkassa, skatteverket eller liknande) får du dina pengar ändå. Som pensionär sitter man "lungt i båten", dom har alla uppgifter dom behöver. Man får kanske inte pengarna först av alla, men dom kommer
  • 1
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 234
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]