Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1506285
varför skulle vi ha elbrist? Vad jag vet har vi i Sverige aldrig haft elbrist så länge jag levt iaf.
av Erik Å
#1506297
Det beror på att vi importerat el under topplast. Till vintern kan vi inte räkna med att den möjligheten finns pga väntad brist i hela Europa.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1506298
Elproducenterna säljer ju till vem dom vill. Och transporterar det dom sålt i infrastruktur byggd till stora delar med skattepengar.
Bor man i i SE3/4 med utlupet avtal så är det bara att böja sig framåt och ta emot.

"Elbrist" blir ju ett relativt begrepp, kan Sverige inte täcka Tysklands elbehov så får vi elbrist i meningen rusande pris.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1506300
Precis. Vad vi behöver (?) är nog effektreserv. Och en fungerande plan för framtiden, ny kärnkraft tar som bekant extremt lång tid att bygga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1506322
TommyP86 skrev: mån 25 jul 2022, 16:50 Precis. Vad vi behöver (?) är nog effektreserv. Och en fungerande plan för framtiden, ny kärnkraft tar som bekant extremt lång tid att bygga.
Allt verkar ta lång tid att bygga.
-Kärnkraft 15 år om man tittar på Finland
-Vindkraft till havs 15 år om man tittar på de stora planerade parkerna i Sydsverige
-Pumpkraft 15 år om man tittar på det nyinvigda i Schweiz, och då hade man ändå befintliga gamla damar man kunde använda.
-Kraftnätet +15 år om man tittar på Sverige.

Det enda som går fort är att smälla upp solceller på taket det kan man göra direkt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1506324
Derank skrev: mån 25 jul 2022, 13:38 varför skulle vi ha elbrist? Vad jag vet har vi i Sverige aldrig haft elbrist så länge jag levt iaf.
Nej det blir knappast elbrist tror jag. Priset går ju upp och då använder folk mindre el och företag lägger ned så elen räcker till för de som har råd att betala.

Uppemot 12 kr/kWh här i söder verkar vara det vi har att se fram imot och då sjunker nog efterfrågan så elen räcker till utan problem. (Vi förbrukade strax över 1000 kwh i vintras och räkningen låg strax under 6000)

https://sverigesradio.se/artikel/kan-bl ... ra-sverige
Användarvisningsbild
av joel80
#1506359
Erik Å skrev:Det beror på att vi importerat el under topplast. Till vintern kan vi inte räkna med att den möjligheten finns pga väntad brist i hela Europa.
Det händer att vi importerar el ja, men det är betydligt färre timmar vi har underskott och behov av import idag än för 20 år sen. Vi exporterar alltså mer och mer och importerar mindre och mindre.
Men, de där få timmarna kan ju som du säger ställa till det i vinter när nu t.ex Tyskland fuckat upp sin energiproduktion så pass som de har. :/
Användarvisningsbild
av joel80
#1506360
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev: mån 25 jul 2022, 16:50 Precis. Vad vi behöver (?) är nog effektreserv. Och en fungerande plan för framtiden, ny kärnkraft tar som bekant extremt lång tid att bygga.
Allt verkar ta lång tid att bygga.
-Kärnkraft 15 år om man tittar på Finland
-Vindkraft till havs 15 år om man tittar på de stora planerade parkerna i Sydsverige
-Pumpkraft 15 år om man tittar på det nyinvigda i Schweiz, och då hade man ändå befintliga gamla damar man kunde använda.
-Kraftnätet +15 år om man tittar på Sverige.

Det enda som går fort är att smälla upp solceller på taket det kan man göra direkt
Även batterifarmar kan man smälla upp rätt snabbt. Tesla gjorde det på mindre än 100 dagar från att det blev en lite betting och löften på twitter mellan Elon och Australiens energiminister. Typ "fixar du beställningen löser jag det på 100 dagar".


Batterifarmar är långt ifrån den enda lösningen vi behöver, men skulle kunna förhindra de "värsta" topparna eller risken för att behöva ha planerade strömavbrott. De kan ha betydelse när det gäller från timme till timme. Mer långvarig lagring är nog som du skriver svårare att lösa snabbt.

Hur lång tid tar det med vindkraftverk? Från planering till produktion.. känns som med alla överklaganden och så kan det ta allt från 2 - 5 år...
Användarvisningsbild
av poseidon
#1506365
Hur stor batterifarm behöver du för att täcka Stockholms elbehov under 5 kalla och vindfria dagar i januari?

Visa på en enkel överslagsräkning, det räcker för mig.

Vätgaslager är andra orealistiska förslag (kostar ofantligt mycket) man ibland hör från oinsatta.

Angående vindkraft så förstår jag inte varför Joel80 skriver 2-5 år från planering till produktion. Kan du ge något exempel på att det går så fort? Det vi senast läst om ( Kriegers flak) har ju tagit +15 år för tillstånd och då har har man ännu inte börjat bygga.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1506367
Screenshot_20220726-074938_Chrome.jpg
Screenshot_20220726-074938_Chrome.jpg (675.39 KiB) Visad 259 gånger



"Den som inga pengar har
får nu dras med Farmanbar
"

Stulet citat från Thomas Gur.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 234

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]