Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1506016
joel80 skrev:Camel, ja MP, är det konstigt att nån man känner stödjer MP?


Angående negativ effektbalans så har vi en liten marginal i form av frekvens. För några dagar sen dök den farligt lågt när kärnkraften än en gång visar sig opolitlig.

Men trots ett direkt bortfall av 1600MW så klarade vi oss. vi skulle behöva t.ex batterireserver som kan sättas in på sekunden för sånt här.

Vi hade fortfarande en massa export under den här händelsen. Som man inte stängde ner...

/.../
En liten del av befolkningen sympatiserar med MP precis som andra mindre delar av befolkningen sympatiserar med i mitt tycke andra extrema partier. MP är faktiskt starkt skyldiga till den omställning som skett i Sverige. De påtalar t.o.m. detta själva. Omställningen går inget vidare när det gäller elnätet och rikets elenergiproduktion. Men andra partier, både på höger- och vänstersidan är medskyldiga då de antingen behövt MP för att kunna regera eller gått med på energiöverenskommelser. Det stora problemet är att i synnerhet MP har kärnkraftsfobi samtidigt som det är den enda återstående storskaliga planerbara elenergiproduktionen som är framtagen av människan sedan man sorterat bort kol- och oljekraft, inte kan bygga ut vattenkraften så mycket mer samt inte vill ha gaskraft. Det finns inga andra storskaliga beprövade planerbara sätt att producera elenergi på i dagsläget. I vissa länder med fjärrvärme som Sverige tillkommer viss potential i elproduktion i värmekraftverken. Det blir faktiskt klimathotet som ställs mot kärnkraften. MP är orealistiska och vägrar kärnkraft samtidigt som de vill ha klimatneutral elenergiproduktion. Eller t.o.m. förnybar som de uttrycker det. Men det är bara för att sortera bort kärnkraften, som inte är förnybar då kärnbränslet är ändligt med dagens reaktorteknik.

Kärnkraften är inte särskilt opålitlig. Den är definitionsmässigt planerbar och har hög kapacitetsfaktor i genomsnitt. Men INGEN energiproduktion är ALLTID tillgänglig. Inte heller kärnkraften. Innan vi la ner kärnkraftsreaktorer så tålde systemet bättre att enskilda reaktorer var ur drift vid t.ex. revisioner eller störningar relativt sett. Det fanns mer marginal produktionskapacitetsmässigt då varje reaktor inte betydde lika stor del av den totala planerbara elproduktionen. Det har vi inte nu på samma sätt. Och det visar sig särskilt vid oplanerade störningar. Man kan också vända på det: störningen visar tydligt hur viktig den lilla kärnkraft vi har kvar är. Ju mindre planerbar produktion man har aktiv vid störningen, ju större blir störningen relativt sett när en del faller bort.

Att elexporten fortgick vid störningen beror på att ingen automatisk frånkoppling kablarna skedde eftersom gränsvärdena hölls. Man vill inte frånkoppla om det inte är nödvändigt, eftersom man riskerar att eskalera problemet även till mottagarlandet som kanske har ännu mindre marginal vid tillfället. Kablarna kan också hjälpa till minska störningens påverkan på vårt egna elnät. En kommentar är att just vid sådana störningar som du visar så är rotationsenergi guld värd. Vi hade förut 12 reaktorer i Södra halvan av riket som tillsammans hade en avsevärd rotationsenergi som dessutom var nästan optimalt fördelad elnätsmässigt. Den sammanlagradade rotationsenergin har minskat avsevärt sedan nedläggningarna av 6 kärnkraftsreaktorer samt några kraftvärmeverk. Marginalerna minskar betydligt vid störningar som denna. Rotationsenergi stöder elnätet med kortslutningseffekter vid fel samt ger tidsmarginaler för korrekta automatiska sektionerade kopplingar. Rotationsenergi ger ingen buffert för att hämta energi längre tider. Den intermittenta elenergiproduktionen som sol- och vindkraft ger inte detta elnätstöd alls. Batterilösningar kan ge visst stöd men det kräver mycket stora anläggningar för att det ska förslå. Och som klimathotet framställs är jag starkt negativ till batterier. Dessutom är det helt orealistiskt att lösa problemet globalt med batterier pga resursåtgången. Jag förstår faktiskt inte vad man håller på med elenergipolitiskt i Sverige. Vi hade en gång ett av världens mest robusta elnät och en av världens mest klimatsmarta elenergiproduktion. Nu verkar det som man gör allt för att försämra situationen på båda dessa parametrar samtidigt. I tillägg till detta dessutom haverera säkerhetspolitiken och ekonomin.
av valln
#1506107
Det finns tydligen vissa inom Mp som vill ompröva sitt motstånd mot kärnkraft, vi får hoppas att så sker!
Användarvisningsbild
av Camel
#1506116
I alla partier finns det olika åsikter. För vissa partier kan det vara svårare att hantera åsiktsskillnader inom partiet. Jag tror MP är ett sådant parti eftersom det officiella budskapet att all kärnkraft ska läggas ned inte är så pragmatiskt och som dessutom motarbetar budskapet att rädda klimatet. Verkligheten har kommit ikapp och man får välja mellan att medverka till att rädda klimatet eller att lägga ner kärnkraften. De gröna i Tyskland kämpar just nu med denna fråga. Jag tror även MP i Sverige diskuterar detta, men eftersom argumenten mot kärnkraft är så styrda av känslor så tror jag att det leder till splittring om det officiella budskapet blir att kärnkraften ska behållas och/eller byggas ut. Det kan resultera i att partiet delas upp i två.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1506125
Camel skrev:men eftersom argumenten mot kärnkraft är så styrda av känslor så tror jag att det leder till splittring om det officiella budskapet blir att kärnkraften ska behållas och/eller byggas ut. Det kan resultera i att partiet delas upp i två.
Då kommer dom att "åka ut" från riksdagen och framtiden ser plötsligt lite ljusare ut.... :-) :-)
Användarvisningsbild
av Camel
#1506131
Ja.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1506132
Räkna inte bort 430 000 förstagångsväljare så fort... :x
Användarvisningsbild
av Camel
#1506134
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1506154
Cotag skrev: lör 23 jul 2022, 18:18 Räkna inte bort 430 000 förstagångsväljare så fort... :x
Och någon miljon bidragsberonende
Användarvisningsbild
av lennarte
#1506272
Camel skrev:Nej.
Det ser ju lovande ut för framtiden. Tyvärr ligger ny kärnkraft minst 10 år fram i tiden. Hade vakt i båthamn en för en vecka sedan. Han jag vektade med hade jobbat som ingenjör (inom logistik) på bl.a Forsmark och har god kännedom om Sveriges kärnkraftverk. Vi pratade givetvis om kärnkraft, och han sa' något intrssant... Det krävs bara en liten lagändring för att starta reaktor 2 i Ringhals.... Det tar nog något år innan det är i drift, men det skulle vara den snabbaste vägen för ökad elproduktion i område 4 där det behövs som mest.
För övrigt, elräkninen för mig är fortfarande omkring 2 ggr högre än åren innan. I juni 2022 c:a 3500 kr mot c:a 1700 kr 2021. Trots lägre förbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1506281
Det är ju rätt märkligt att alla fått för sig att vi har elbrist. Vi är det land inom NordPool som exporterar mest och har minst timmar med import. Det har dessutom blivit betydligt mindre timmar med import senaste 20 åren och mer export. I år verkar vi hamna på rekort gällande export.

Med den vattenkraft vi har verkar vi till skillnad mot Tyskland kunna möta behovet rätt bra när det blåser mindre. Extremt sällan vi behöver importera el.

Problemet med de höga priserna ligger helt klart i prismodeller och "fri marknad" inom Europa.

Lägger in statistiken igen, den är tydlig.
20220725_131609.jpg
20220725_131609.jpg (84.94 KiB) Visad 154 gånger
FB_IMG_1658488159606.jpg
FB_IMG_1658488159606.jpg (54.01 KiB) Visad 154 gånger
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 234

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]