Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1567774
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Gott. Var lite orolig en stund en stund att ökingen från 130 TWh till 340 TWh per år kunde bli problem, men då är det ju redan löst. Skönt.
Konstig tolkning om det var din slutsats från vad jag skrev.
Jag tycker inte VolvoB20 tolkar fel. Skönt med lite ironi trots allt. Inget större fel på ditt exempel i sak förutom att det indikerar total avsaknad av förståelse av storleksordningar i det som diskuterades.
Användarvisningsbild
av Camel
#1567776
VolvoB20 skrev:Om vi räknar med att LKAB/SSAB/H2 Green Steel/Kubal/Northvolt/Boliden/Södra/Holmen mfl och några till stora elslukare går i konkurs, flyttar utomlands eller stoppar omställningen så kommer vi ha el i öVerflöd. :-D :P :-o

Undrar om inte många räknar kallt med att det händer, men säger det inte högt
Aldrig att dessa satsningar kan lyckas i den omfattning som det framställs, helt omöjligt. Jag tror inte de tror på det själva längre. Flera av företrädarna för de inblandade företagen kan ju inte ens svara på hur de ska få fram all el som behövs.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1567783
All den här misstron, det var exakt samma visa här på forumet för 7-8 år sen gällande elbilar.
- Det går aldrig
- De funkar inte när det är kallt
- batterierna går sönder efter 10k mil
- Elnätet kommer överbelastad
- Jag kan inte dra min skoter 100 mil i -30c
- Om några år kommer dom på nått nytt sen är elbilen död


Ovako i Hofors är heller ingen liten spelare, den anläggningen är störst i Sverige på 17 MW och kan generera 3500 kubikmeter vätgas i timmen.
Dessutom är de först i världen med den här tekniken att värma stål med vätgas. Jag är stolt över att det sker i just Sverige. Industrin här är riktigt innovativ och tillåts vara det.

I Söderhamn förbereds för Europas största vätgasanläggning. Den placeras i närheten av den havsbaserade vindkraftsfarmen och kommer ha en installerad kapacitet om 600 MW.

Den kommer också kunna användas för stabilisering och styrning av vårat elnät. Med sånna anläggningar som byggs minskar problematiken med mer utbyggd vindkraft och vi klarar av att ha en större del än nu.

Det är skygglappar på om man inte ser fördelen med just hur industrin ställer om. De flest stora bolag vill dessutom helst ha just vindkraft då den är klart billigare än andra energislag (kärnkraft t.ex). I och med att de kommer kunna styra sitt energibehov efter tillgång är det helt klart det bästa alternativet.
Användarvisningsbild
av Camel
#1567786
joel80 skrev:All den här misstron, det var exakt samma visa här på forumet för 7-8 år sen gällande elbilar.
- Det går aldrig
- De funkar inte när det är kallt
- batterierna går sönder efter 10k mil
- Elnätet kommer överbelastad
- Jag kan inte dra min skoter 100 mil i -30c
- Om några år kommer dom på nått nytt sen är elbilen död
Ingen misstro från min sida alls. Det du räknar upp är inte problemet. Problemet är att om ett par miljarder fordon över världen ska ställas om till eldrift så krävs svar på hur nästan 2/3 av elproduktionen i världen helt plötsligt ska bli fossilfri, hur alla resurser som behövs för batteriframställning, laddinfrastruktur ska tas fram samt mycket annat. I liten skala fungerar det mesta, i fullskala krävs riktiga svar och att man har ordning på storleksordningen. Svaren saknas. I debatten saknas förståelse för storleksordningar. Det är ytterst pinsamt. Men det kanske räcker att lilla Sverige och en handfull andra länder lyckas ställa om så räddas det globala klimatet?

joel80 skrev:Ovako i Hofors är heller ingen liten spelare, den anläggningen är störst i Sverige på 17 MW och kan generera 3500 kubikmeter vätgas i timmen.
Dessutom är de först i världen med den här tekniken att värma stål med vätgas. Jag är stolt över att det sker i just Sverige. Industrin här är riktigt innovativ och tillåts vara det.

I Söderhamn förbereds för Europas största vätgasanläggning. Den placeras i närheten av den havsbaserade vindkraftsfarmen och kommer ha en installerad kapacitet om 600 MW.

Den kommer också kunna användas för stabilisering och styrning av vårat elnät. Med sånna anläggningar som byggs minskar problematiken med mer utbyggd vindkraft och vi klarar av att ha en större del än nu.

Det är skygglappar på om man inte ser fördelen med just hur industrin ställer om. De flest stora bolag vill dessutom helst ha just vindkraft då den är klart billigare än andra energislag (kärnkraft t.ex). I och med att de kommer kunna styra sitt energibehov efter tillgång är det helt klart det bästa alternativet.
Jag har inga skygglappar. Exemplen du radar upp har jag redan hört. Jag vet många fler exempel. Jag jobbar själv inom energisektorn på en nivå där jag har tillgång till mycket sakinformation och har förmånen att få information från folk som verkligen vet hur saker och ting förhåller sig i verkligheten befriat från ideologiska låsningar. Dessa människor har aldrig något motstånd mot förändringar som leder till förbättring, men de är samtidigt fullständiga motståndare till att en förändring i sig ska vara ett mål. Det finns väldigt mycket positivt i Svensk industrin som händer. Jag var senast idag på ett seminarium som handlade bl.a. om hur energieffektivisering kan accelereras ytterligare genom nya angreppssätt samt mycket annat positivt. Ett stort ämne var dessutom Sveriges elpoduktion i förhållande till den kraftigt ökande elanvändningen som förutspås. Det som är slående ör den totala skillnaden i uppfattning i denna fråga när man lyssnar på folk som verkligen vet, och de politiker som tror sig veta exakt vilka energislag som vi ska och vilka vi inte ska ha. Sådana låsningar finns inte hos fackfolk. Vi sätter siffror på allt för att förstå både storleksordningar och relationer. Idologiska låsningar hör inte hemma i genuint ingenjörsarbete och det bestäms aldrig på förhand vad som är rimligt eller inte. Det avgörs först när siffrorna är framtagna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1567787
Camel skrev:
joel80 skrev:All den här misstron, det var exakt samma visa här på forumet för 7-8 år sen gällande elbilar.
- Det går aldrig
- De funkar inte när det är kallt
- batterierna går sönder efter 10k mil
- Elnätet kommer överbelastad
- Jag kan inte dra min skoter 100 mil i -30c
- Om några år kommer dom på nått nytt sen är elbilen död
Ingen misstro från min sida alls. Det du räknar upp är inte problemet. Problemet är att om ett par miljarder fordon över världen ska ställas om till eldrift så krävs svar på hur nästan 2/3 av elproduktionen i världen helt plötsligt ska bli fossilfri, hur alla resurser som behövs för batteriframställning, laddinfrastruktur ska tas fram samt mycket annat. I liten skala fungerar det mesta, i fullskala krävs riktiga svar och att man har ordning på storleksordningen. Svaren saknas. I debatten saknas förståelse för storleksordningar. Det är ytterst pinsamt. Men det kanske räcker att lilla Sverige och en handfull andra länder lyckas ställa om så räddas det globala klimatet?

joel80 skrev:Ovako i Hofors är heller ingen liten spelare, den anläggningen är störst i Sverige på 17 MW och kan generera 3500 kubikmeter vätgas i timmen.
Dessutom är de först i världen med den här tekniken att värma stål med vätgas. Jag är stolt över att det sker i just Sverige. Industrin här är riktigt innovativ och tillåts vara det.

I Söderhamn förbereds för Europas största vätgasanläggning. Den placeras i närheten av den havsbaserade vindkraftsfarmen och kommer ha en installerad kapacitet om 600 MW.

Den kommer också kunna användas för stabilisering och styrning av vårat elnät. Med sånna anläggningar som byggs minskar problematiken med mer utbyggd vindkraft och vi klarar av att ha en större del än nu.

Det är skygglappar på om man inte ser fördelen med just hur industrin ställer om. De flest stora bolag vill dessutom helst ha just vindkraft då den är klart billigare än andra energislag (kärnkraft t.ex). I och med att de kommer kunna styra sitt energibehov efter tillgång är det helt klart det bästa alternativet.
Jag har inga skygglappar. Exemplen du radar upp har jag redan hört. Jag vet många fler exempel. Jag jobbar själv inom energisektorn på en nivå där jag har tillgång till mycket sakinformation och har förmånen att få information från folk som verkligen vet hur saker och ting förhåller sig i verkligheten befriat från ideologiska låsningar. Dessa människor har aldrig något motstånd mot förändringar som leder till förbättring, men de är samtidigt fullständiga motståndare till att en förändring i sig ska vara ett mål. Det finns väldigt mycket positivt i Svensk industrin som händer. Jag var senast idag på ett seminarium som handlade bl.a. om hur energieffektivisering kan accelereras ytterligare genom nya angreppssätt samt mycket annat positivt. Ett stort ämne var dessutom Sveriges elpoduktion i förhållande till den kraftigt ökande elanvändningen som förutspås. Det som är slående ör den totala skillnaden i uppfattning i denna fråga när man lyssnar på folk som verkligen vet, och de politiker som tror sig veta exakt vilka energislag som vi ska och vilka vi inte ska ha. Sådana låsningar finns inte hos fackfolk. Vi sätter siffror på allt för att förstå både storleksordningar och relationer. Idologiska låsningar hör inte hemma i genuint ingenjörsarbete och det bestäms aldrig på förhand vad som är rimligt eller inte. Det avgörs först när siffrorna är framtagna.
Vi är lite överens i vissa saker här. T.ex så blir det problem när politiker ibland sätter stopp utan att ha kunskapen.
Användarvisningsbild
av Camel
#1567789
joel80 skrev: Vi är lite överens i vissa saker här. T.ex så blir det problem när politiker ibland sätter stopp utan att ha kunskapen.
I branschen tycker vi också detta. Politiker ska inte detaljstyra sådant de saknar kunskap om. Det gäller såväl kärnkraft som vindkraft. I branschen, då menar jag fackfolk utan egenintressen i olika kraftslag, anser vi att vi behöver planerbar baskraft och att det därför var bra att man från politiskt håll gick från kravet på förnybarhet i elproduktion till fossilfrihet. Men i branschen är de flesta även för vindkraft av det skälet att ha en överproduktion av baskraft som står outnyttjad en del av tiden inte är ekonomiskt hållbart. Den gyllene uppfattningen är att ha så mycket kärnkraft för baskraft som behövs för att vattenkraften ska avlastas från baskraft så mycket som möjligt och kunna användas som regler/balanskraft för så mycket intermittent vindkraft som möjligt. Men detta är faktiskt inte så enkelt att beräkna som det kanske låter. De viktigaste data som fattas är hur mycket total elenergi som kommer att behövas samt hur fördelningen ser ut geografiskt och sammanlagring effektmässigt. Men redan nu kan man se att man kan bygga ut planerbar baskraft med ungeför det som motsvarar de senaste 2 reaktorerna som stängdes utan att överutbygga på något sätt. Och ju mer planerbar baskraft vi bygger i närheten av elanvändningen, läs södra Sverige, desto mer plats finns det även för vindkraft. Den yttersta gränsen sätts av vettenkraftens förmåga till regler/balanskraft som beror på tillrinningen och storleken på vattenmagasinen, men även av installerad effekt. Annars måste även kärnkraften börja användas som regler/balanskraft. Det är tekniskt möjligt men inte optimalt. Är vi överens om att det behövs utbyggnad av planerbar elproduktion? Av klimatmässiga och topografiska skäl innebär detta kärnkraft för Sveriges del. Är vi överens även om det, eller här går kanske skiljelinjen? Sådana skiljelinjer finns det väldigt lite av hos branschens fackfolk. De enda som sätter upp den typen av skiljelinjer har antingen egenintressen för visst kraftslag eller har någon ideologisk låsning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1567793
Camel skrev:
joel80 skrev: Vi är lite överens i vissa saker här. T.ex så blir det problem när politiker ibland sätter stopp utan att ha kunskapen.
I branschen tycker vi också detta. Politiker ska inte detaljstyra sådant de saknar kunskap om. Det gäller såväl kärnkraft som vindkraft. I branschen, då menar jag fackfolk utan egenintressen i olika kraftslag, anser vi att vi behöver planerbar baskraft och att det därför var bra att man från politiskt håll gick från kravet på förnybarhet i elproduktion till fossilfrihet. Men i branschen är de flesta även för vindkraft av det skälet att ha en överproduktion av baskraft som står outnyttjad en del av tiden inte är ekonomiskt hållbart. Den gyllene uppfattningen är att ha så mycket kärnkraft för baskraft som behövs för att vattenkraften ska avlastas från baskraft så mycket som möjligt och kunna användas som regler/balanskraft för så mycket intermittent vindkraft som möjligt. Men detta är faktiskt inte så enkelt att beräkna som det kanske låter. De viktigaste data som fattas är hur mycket total elenergi som kommer att behövas samt hur fördelningen ser ut geografiskt och sammanlagring effektmässigt. Men redan nu kan man se att man kan bygga ut planerbar baskraft med ungeför det som motsvarar de senaste 2 reaktorerna som stängdes utan att överutbygga på något sätt. Och ju mer planerbar baskraft vi bygger i närheten av elanvändningen, läs södra Sverige, desto mer plats finns det även för vindkraft. Den yttersta gränsen sätts av vettenkraftens förmåga till regler/balanskraft som beror på tillrinningen och storleken på vattenmagasinen, men även av installerad effekt. Annars måste även kärnkraften börja användas som regler/balanskraft. Det är tekniskt möjligt men inte optimalt. Är vi överens om att det behövs utbyggnad av planerbar elproduktion? Av klimatmässiga och topologiska skäl innebär detta kärnkraft för Sveriges del. Är vi överens även om det, eller här går kanske skiljelinjen? Sådana skiljelinjer finns det väldigt lite av hos branschens fackfolk. De enda som sätter upp den typen av skiljelinjer har antingen egenintressen för visst kraftslag eller har någon ideologisk låsning.
För mig är kärnkraft en total återvändsgränd. Den tekniken går inte att använda och samtidigt få en bra ekonomi. Då blir det stora mängder skattepengar som ska in eller ett högt elpris, eller att man ser genom fingrarna med kärnavfallslagringen och dess kostnad. I det övriga är jag överens med dig.
Det finns även många i "branshen" som ser möjligheter till andra lösningar än ny kärnkraft och även dömer ut kärnkraft som ohållbart.

Att få till ett nytt kärnkraftverk idag är också en betydligt mer långdragen process än sist det byggdes. Även om man satte igång imorgon med planering så är det inte rimligt att tro att vi har något på plats ens till 2040. (Det tog 18 år för Finland, då inte ens inräknat det politiska besluten innan byggstart.)

Det verkar inte heller finnas någon aktör som är villig att satsa på kärnkraft i Sverige.
Användarvisningsbild
av Camel
#1567797
joel80 skrev:För mig är kärnkraft en total återvändsgränd.
Jag är inte överraskad. Du griper efter varje halmstrå för att förklara att vi inte ska ha kärnkraft. Det är fritt för var och en att tycka vad man vill. Men det är också fritt för var och en att förklara t.ex. orimligheten i ett påstående. Det är även fritt fram att avkräva svar på alternativkostnaden för miljö, klimat samt hälsa. Kärnkraft har hittills krävt minst antal människoliv per producerad energienhet tillsamman med vindkraft som båda ligger mycket lågt. I princip alla andra energislag har tagit kål på många fler människoliv per producerad energienhet. Fossila bränslen är värst följt av vattenkraft som tagit kål på många människor genom dammolyckor trots att det är en energikälla som ger mycket energi. Kärnkraft hr mycket låg resursförbrukning trots att den inte är förnybar. Kärnkraft uppfyller klimathotet som det framställs.


joel80 skrev:Den tekniken går inte att använda och samtidigt få en bra ekonomi. Då blir det stora mängder skattepengar som ska in eller ett högt elpris, eller att man ser genom fingrarna med kärnavfallslagringen och dess kostnad.
Kärnkraftstekniken går att använda alldeles utmärkt. Den kärnkraft vi hade tålde en termisk effektskatt (straffskatt) som uppgick till ca 30% av intäkterna innan olönsamhet uppstod. Detta var inte kärnteknikens fel, det var en rent politisk olönsamhet. Kärnkraft ger inget särskilt högt elpris, däremot är det sant att det inte blir priser som närmar sig noll. Vindkraften lider i många fall av olönsamhet trots att vissa subventioner ännu idag är kvar även om många är avskaffade. Man har aldrig heller straffat vindkraft på samma sätt ekonomiskt som man gjort med kärnkraft.

Man ser absolut inte mellan fingrarna på avfallslagring. Det är en mycket seriös verksamhet där man noggrant överväger varje alternativ på saklig grund. Här finns många missförstånd. Det största missförståndet är att avfallet skulle vara homogent där hela avfallet har samma halveringstid. Det är inte sant. En mindre del av avfallet är rent ut sagt livsfarligt att ens vara i närheten av i början. Men den strålningsnivån klingar som väl är av på i sammanhanget ganska kort tid. Det rör sig om 100-talet år. I övrigt är det lågintensiv strålning som inte är särskilt farlig i sammanhanget. Den kvarstår mycket lång tid i storleksordningar om 100000 år. Det viktiga är att den inkapsling man planerar ha måste hålla minst den tid det tar för den högintensiva strålningen att avta, 100-talet år upp till kanske 1000 år. Uppgifterna varierar. Det beror sannolikt på kompositionen av avfallet. Detta är inte särskilt svårt att garantera genom analyser, accelererande prov samt beräkningar. Att inkapslingen måste hålla i 100000-tals år är faktiskt inte nödvändigt för att uppnå direkt strålskydd, även om vill kunna garantera även detta för att förhindra lågintensiv strålning från att komma ut i t.ex. grundvatten. Lågintensiv strålning är inte bra att få i sig, men är ofarlig så långe som den stannar utanför kroppen. Kärnavfallsverksamheten är mycket seriös. Säkerhetsmarginalerna är enorma. Man lämnar inget åt slumpen. Kostnader tillåts inte vara begränsande. Tänk om samma seriositet hade förkommit i andra sammanhang i samhället. Då hade vi haft en helt annorlunda situation överlag.


joel80 skrev:I det övriga är jag överens med dig.
Jag tolkar det som att vi är överens om att vi behöver bygga ut planerbar elproduktion. Men vad ska det vara om det inte ska vara kärnkraft? Vi har att välja på: Kol, olja, fossilgas, vattenkraft, kärnkraft, biobränsleförbränning samt geotermisk kraft. Av topografiska, geografiska, resurs- samt klimatskäl så går ju alla bort utom kärnkraft.


joel80 skrev:Det finns även många i "branshen" som ser möjligheter till andra lösningar än ny kärnkraft och även dömer ut kärnkraft som ohållbart.
Som jag skrev finns en del sådant folk i branschen. Men de jag har träffat har påfallande ofta egenintressen och/eller ideologik låsning. Ingen hittills anser att kärnkraft är ohållbar om man avser resursåtgång. Om man gör en total LCA är den t.om. resurssnålare än vindkraft per energienhet, trots att kärnkraft inte är förnybar och förbrukar bränsle som ska utvinnas och bearbetas samt har en mycket omfattande och komplex avfallshantering. Detta är ett faktum pga den mycket lilla åtgången av bränsle för att erhålla stora energimängder samt att vindkraften pga sin småskalighet, distribuerade struktur samt förhållandevis korta tekniska livslängd förbrukar mer resurser totalt sett per energienhet.


joel80 skrev:Att få till ett nytt kärnkraftverk idag är också en betydligt mer långdragen process än sist det byggdes.
Jag håller delvis med om detta, men ändå inte. De flesta hindren är faktiskt egenförvållade. Hela samhället har gått från att vara pragmatiskt inriktat på att tillgodose samhällets behov till att vara totalt uppslukat i adminstration. Vi hade en era av uppbyggnad under flera decennier efter WW2. När samhället nått en viss nivå började vi bete oss som lata katter och vi började anse imaginära saker och regelverk som självändamål när själva uppbyggnadsfasen var klar.


joel80 skrev:Även om man satte igång imorgon med planering så är det inte rimligt att tro att vi har något på plats ens till 2040. (Det tog 18 år för Finland, då inte ens inräknat det politiska besluten innan byggstart.)
Här är ett typiskt vinklat påstående helt befriat från objektivitet. Det enda som är sant är att det tar flera år att bygga ett kärnkraftverk. Snittbyggtiden för att bygga ett kärnkraftverk beräknat på alla kärnkraftverk som byggts och byggs i världen uppgår till 7-8 år för 85% av dem. Sedan finns det exempel på både kortare och längre byggtider för ett mindre antal.


joel80 skrev:Det verkar inte heller finnas någon aktör som är villig att satsa på kärnkraft i Sverige.
Det gör det visst. Senast förra veckan skrev företrädare för näringslivet på DN debatt att de vill ha kärnkraft och att de är beredda att betala för den. Men villkoret är tydliga svar och beslut från politiken. Kärnkraftens största dilemma är den mycket höga investeringskostnaden i början. Livslängden är dock mycket lång så den höga investeringskostnaden är inget problem att räkna hem. Men det kräver att de som investerar verkligen tror på att de kommer att få köra verken så längs som det behövs för att räkna hem investeringen. Det politiska klimatet saknas helt i Sverige. Inget kärnkraftverk kommer att byggas utan åtminstone garantier från staten att projektet inte avbryts innan man räknat hem investeringen. Man efterfrågar absolut inte att staten ska betala.
Användarvisningsbild
av joel80
#1567800
Camel skrev:text
Den effektskatt man införde är lägre än den omräknade kostnaden för kärnavfall.

Kostnaden har blivit 120 miljarder högre än vad man räknade för 20 år sen.


"I början på 2000-talet var avgiften till kärnavfallsfonden under 1 öre per kWh. 2012 ökade avgiften till 2 öre. 2015, sprack kalkylerna igen och avgifterna fördubblades igen till 4 öre.

Senaste åren har ägarna betalat mellan 3 och 6 öre. Nu föreslås ännu en rejäl ökning som landar på upp till 9,3 öre per kWh för Ringhals. Det är mer än den ”effektskatt” som fanns på kärnkraften 2015 som av kärnkraftsvänner ansågs bidra till stängningen av flera reaktorer, då den gjorde kärnkraften olönsam."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kalk ... rnavfallet

Det är inga halmstrån. Kärnkraften är ohållbar ekonomiskt och miljömässigt, så ingen verkar vilja ha avfallet eller ta hand om det. Långtidslagringen är ju faan inte ens löst än... eller det är löst om man med löst menar att man inte känner pratar om problemet. BildBildBild

Om du på riktigt tror att vi med den byggstart och tillståndsprocess vi har i Sverige skulle få till nya kärnkraftverk på 7-8 år så blir jag lite förvånad. Du brukar ha bättre grepp på verkligheten än så. Det är en utopi att vi skulle få igång något ens 10 år från idag.

Energiöverenskommelser av det slaget behöver också vara blocköverskridande. Högerpartierna gick ur samarbetet innan valet för att kunna göra det hela till en valfråga och nu är det infekterat och kommer ta väldigt lång tid om det ens skulle vara möjligt att få till ny kärnkraft i Sverige.

Man behöver börja jobba med andra snabbare och mer ekonomiska lösningar. Ny kärnkraft är dött. Om ca 5 öre/kWh gjorde det oekonomiskt vad ska då inte ca 9öre/kWh göra.
av vjohnj
#1567829
Ang slutförvaring. Har länkat om detta tidigare (allt är inte så farligt som vissa vill få det till)

LÄNK-->https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... rnbransle/

Det går också att upparbeta utbränt kärnbränsle. Syftet med upparbetning är att separera ut och rena plutonium och uran från övriga klyvningsprodukter. Det återvunna plutoniet återanvänds som en urandioxid-plutoniumdioxid-blandning, så kallat MOX-bränsle. Det återvunna uranet antingen anrikas och återanvänds i så kallat ERU-bränsle eller blandas samman med höganrikat uran i så kallat SIU-bränsle. Detta kallas för en sluten bränslecykel, där utbränt bränsle används för att tillverka nytt bränsle.
  • 1
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 234

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]