Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1494674
TommyP86 skrev:Hur tänker ni inför nästa höst/vinter? Sannolikt scenario just nu är liksom europa utan rysk gas och olja, vilket kommer mer eller mindre krascha energimarknaden utan snabba åtgärder av problem som tar decennier att lösa.
Vet inte om det kan räknas som "lösning" men jag band på 36 mån så fort Putin gick över gränsen. Alltid haft rörligt innan.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1494678
Mitt bundna går ut i augusti, så får se hur det ser ut då :-o
Användarvisningsbild
av GustavE
#1494685
Flera har väl till och med slutat med bundna avtal. Vet att Eon var tidiga, kanske till och med innan kriget. Nu såg jag igår att även vårat lilla lokala elbolag hade slutat med fasta avtal.

Tänk om alla slutar med fasta avtal. Hur ska det då gå för alla som dumförklarat dom med rörliga avtal när priserna steg till aldrig tidigare skådade nivåer i december, när dom ska skaffa bundet igen när deras går ut? Eller om alla fasta ligger på 5 kr kwh när dom ska binda om.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1494703
GustavE skrev: Hur ska det då gå för alla som dumförklarat dom med rörliga avtal när priserna steg till aldrig tidigare skådade nivåer i december, när dom ska skaffa bundet igen när deras går ut? Eller om alla fasta ligger på 5 kr kwh när dom ska binda om.
Ja du, jag har blivit dumförkarad av en del som har haft rörligt avtal. Har haft fast avtal i många år, mitt nuvarande har 2,5 år kvar tills det är dags att skriva ett nytt avtal.
Inte f-n har jag i alla fall dumförkarat någon. Alla gör väl vad dom tror och tycker är bäst. Min huvudsakliga förbrukning har varit på vintern, så därför valde jag fast pris. Det är mycket möjligt att jag ändå förlorat på det. Totalt ca 11000 kWh/år med nästan 1800kWh/månad när det är kallt. Jag kommer att få tillbaka 2 kr för varje 1,50 jag betalar i spannet för återbetalningen. Kan inte påstå att det känns riktigt rätt.
Men att binda eller inte binda är som att spela på tips. Nu får förlorarna betala och vinnarna får vinsten.

Nästa sak är kanske hus/lägenhetslån. Binda eller löpande ränta?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1494713
lennarte skrev: lör 02 apr 2022, 21:16
VolvoB20 skrev:De har på sig till 31 December på sig att betala ut.
Fick från EON igår (inte elräkningen) att det skulle bli "pengar tillbaka" redan denna räkning som kommer i veckan. Verkar som alla pengar som vi ska få tillbaka dras av på denna räkning. Otroligt i så fall, gäller dock inte mars månad. Om det nu blir avdrag fär mars också.....
Fick elräkning idag på morronen c:a 1800 kW (e-faktura, kan bara se beloppet i bank appen) ska betala den hissnande summan på 315 kr för mars månad.... :-o :-o
Det blev visst alla pengarna på en gång :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1494722
lennarte skrev:Fick elräkning idag på morronen c:a 1800 kW (e-faktura, kan bara se beloppet i bank appen) ska betala den hissnande summan på 315 kr för mars månad....
Det blev visst alla pengarna på en gång
Har kommit ur sängen nu och fått igång plattan....Vi sitter på toppen av Ramundsberget i Branäs. Kompis har en nybyggd stuga i ett nytt område på "baksidan" inte långt från "Ladan" (ni som varit här någon gång vet vad jag menar).
Kollat nu på räkningen, 1902 kW a' c:a 3 kr kW = c:a 5815 kr minus 2000 + 2000 + 1500 = c:a 315 kr :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1494861
lennarte skrev: mån 04 apr 2022, 08:36
lennarte skrev:Fick elräkning idag på morronen c:a 1800 kW (e-faktura, kan bara se beloppet i bank appen) ska betala den hissnande summan på 315 kr för mars månad....
Det blev visst alla pengarna på en gång
Har kommit ur sängen nu och fått igång plattan....Vi sitter på toppen av Ramundsberget i Branäs. Kompis har en nybyggd stuga i ett nytt område på "baksidan" inte långt från "Ladan" (ni som varit här någon gång vet vad jag menar).
Kollat nu på räkningen, 1902 kW a' c:a 3 kr kW = c:a 5815 kr minus 2000 + 2000 + 1500 = c:a 315 kr :-D
Jag har på tok för låg förbrukning så blir inte någon kompensation att tala om utan fick 500% högre räkning än dig. 1600 kr nu i mars från EON

Socialdemokratiskt bidragssytem i ett nötskal.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1494877
Tror inte heller att jag får någon kompensation. Betalade i alla fall 1700kr för februari. Mars vet jag inte än men förbrukade 662 kWh, 780 kWh i februari. Ser hellre att bidragen går till Ukraina som behöver stålarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1494885
GustavE skrev: sön 03 apr 2022, 20:47 Tänk om alla slutar med fasta avtal. ......
Fasta avtal motverkar ju hela omställningen och kommer nog att bli allt mindre fördelaktiga. det är ju en absolut nödvändighet att de flesta går över till rörligt för det ska fungera.

Hela grundbulten är ju att vi ska styra konsumtionen efter produktionen. typ ladda på natten, tvätta och laga mat när det blåser och solen skiner när det är gott om el och det motsatta när det är ont om el.
av Lövet
#1494887
VolvoB20 skrev:Fasta avtal motverkar ju hela omställningen och kommer nog att bli allt mindre fördelaktiga. det är ju en absolut nödvändighet att de flesta går över till rörligt för det ska fungera.
Ingen kommer erbjuda fasta avtal om kunden "tjänar" på det. Jag tror för egen del att jag kommer kanske spara några kronor på det men det var ju för att elmarknaden ändrades så kraftigt. Eller så blir Putin snäll igen och elpriset sjunker och då har jag gjort en dålig affär.

(Jag laddar för övrigt bilen nattetid ändå. Schemaläggningen sker automatiskt i bilen så det är 0 ansträngning)
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 234
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]