Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1522654
Allinug skrev: fre 09 dec 2022, 16:16 Samtidigt känns det som att de lastar allt ansvar för att spara energi på vanliga konsumenter, för att industrin behöver så mycket el. Men de har också ett ansvar att spara el: https://www.dn.se/debatt/industrin-mast ... ergikrisen
Hmm... det där går ju inte riktigt ihop. Övergången till el för industrin bara i norra Sverige kommer ju att öka elförbrukningen med 85 Twh. Mer än hela Danmark som nation konsumerar.

Så det är snarare en monumental ökning av sällan skådat slag i förbrukning och inget sparande som är på gång
Användarvisningsbild
av lennarte
#1522660
Erik Å skrev:Borstlösa?
Industrin har väl använt vanliga kortslutna asynkronmotorer sen 40-talet? Med verkningsgrad en bra bit över 90%, finns knappast något att spara där. Men det finns tydligen fortfarande gott om pumpar som går för fullt och så stryper man flödet med reglerventiler, där kan man byta till frekvensomriktare och styra pumpvarvtalet i stället. Pappersbruken har rejäla pumpar med motorer på flera MW :-/
Fläktar drivna av asynkronmotorer med fasstyrning har usel verkningsgrad, även där är frekvensomriktare lösningen.. Motorerna behöver inte bytas.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, "vi har moterer från -60-talet". Men dessa gamla är oftast drivmotorerna till maskinerna och går alltid fullt, eller på "tomgång" när maskiner står still. Några (ombyggda) har faktiskt en timer så motorerna stängs av efter några minuter på tomgång. Däremot till hydrauliken är dom senaste med accummulator för start och stopp, främst för att hålla ner temperaturen på oljan. Vid all nymontering och renovering sätts det frekvensstyrning av något slag, även på gamla motorer.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1522662
Det finns energieffektitetsklassning på elmotorer som man kan titta på och jämföra nya motorer med gamla. Det kan vara stora skillnader i verkningsgrad vid hellast och dellast vid frekvensstyrning. Sedan kan det tex vara så att man har en feldimensionerad motor för det man ska göra, för att tiderna förändrats. Man är kanske glad för att motorn tuffat på så länge, men bytte man den så skulle det återbetala sig snabbt enbart för att den drar mindre el.
av Erik Å
#1522665
Om nu huvuddelen av elförbrukningen ligger på uppvärmning så kan man fundera på hur stor nytta rullande nedstängning skulle göra. Alla nutida uppvärmningssystem har väl någon form av termostatstyrning? Det har gjorts tester som visar att en typisk villa "tål" en eller ett par timmars avbrott utan att bli utkyld. Men givetvis sjunker temperaturen så när väl strömmen är tillbaka så kommer värmesystemet (avsett om man kör direktel eller någon form av värmepump) att gå hårdare för att kompensera för de strömlösa timmarna. Slutsats: förbrukningen kommer inte att minska med 10% om man bryter bort villaområden 10% av tiden, utan med betydligt mindre. För man pratar väl inte om så långa avbrott att man flyttar förbrukningen till natten, hoppas jag :-o
I områden med fjärrvärme kan det säkert fungera som tänkt.. Och visst, julbelysning som är släckt en timme tar inte igen den förbrukningen senare :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1522667
Ja en del varnar ju dessutom för att det kan vara svårt att slå på strömmen igen eftersom varenda elelement, värmepump, varmbattenberedare, billaddare, osv har slagit till så det kommer bli en enorm Peak under första halvtimmen man slår på innan allt är uppvärmt igen så elnätet i området kan överbelastas. Vet inte om det stämmer,
av Erik Å
#1522678
Nu har jag fått upp frigolitskiva i (ett) garagefönster. 30mm passar perfekt.. Ska bli intressant se om det minskar värmebehovet, hoppas på att slippa kondens också.
IMG_20221210_094426.jpg
IMG_20221210_094426.jpg (39.44 KiB) Visad 157 gånger
IMG_20221210_094516.jpg
IMG_20221210_094516.jpg (26.62 KiB) Visad 154 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1522707
Erik Å skrev:. Men givetvis sjunker temperaturen så när väl strömmen är tillbaka så kommer värmesystemet (avsett om man kör direktel eller någon form av värmepump) att gå hårdare för att kompensera för de strömlösa timmarna.
Precis, tittar jag bara på mig själv så har jag ställt och skruvat på min gamla luft/vatten så att den klarar köra utan spetsel.
Vid en bortkoppling så blir det med stor sannolikhet tvunget att aktivera elpatronerna för att ha en chans köra ikapp bortkopplad tid. Netto kommer jag alltså antagligen behöva fler kWh, inte färre.
Det här är ju sånt som nätägare och "bortkopplande instans" förstår, men nödvändigtvis inte beslutande politiker.
Min förhoppning är att alla som någon gång röstat MP nu slår av huvuströmbrytaren på sin bostad så jag åtminstone slipper bortkoppling, det är väl en rimlig önskan?
  • 1
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 234

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]