Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1483259
StefanN skrev:Perfekt, till nästa år ska jag skaffa ett elavtal som suger och är billigt på sommaren sen ska jag ringa Aftonbladet och grina när vintern kommer så får jag en utbetalning av staten.
Careful what you wish for. När du ska skaffa ett avtal nästa gång så går det kanske inte få något under en femma/kwh.
Användarvisningsbild
av joel80
#1483271
Cotag skrev:Verkar som bara de med månadsförbrukning över 2000 kwh blir kompenserade?

"– Elkompensationerna når över 1,8 miljoner hushåll och innebär totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kilowattimmar per månad, säger Mikael Damberg."
Det är en missuppfattning av reportrar! De med 2000kWh eller mer slår i "taket" och får den högsta ersättningen. Man får dock inte mer för att man förbrukat 3000kWh eller 4000kWh.

Någon nedre gräns är inte satt än.


På SVT rapporterar dom och skriver så här: "Stödet är tänkt att fungera som en trappa där man får mer pengar ju mer el man konsumerar. Kompensationen ska baseras på hushållets månatliga elförbrukning. De hushåll som använder över 2 000 kWh per månad blir berättigade till det högsta stödet på max 6 000 kronor totalt, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Någon nedre gräns är ännu inte satt, enligt Dambergs pressekreterare."
https://www.svt.se/nyheter/regeringen-k ... presstraff


I pressmeddelandet från Regeringskansliet står det:
Pressmeddelande från Finansdepartementet, Infrastrukturdepartementet
Regeringen avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... hushallen/


Rapporteringen av de stora medierna kring det här nu på förmiddagen har varit helt sjukt dåligt! Läser ingen reporter på innan de börjar skriva??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1483293
joel80 skrev: ons 12 jan 2022, 12:21
Cotag skrev:Verkar som bara de med månadsförbrukning över 2000 kwh blir kompenserade?

"– Elkompensationerna når över 1,8 miljoner hushåll och innebär totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kilowattimmar per månad, säger Mikael Damberg."
Det är en missuppfattning av reportrar! De med 2000kWh eller mer slår i "taket" och får den högsta ersättningen. Man får dock inte mer för att man förbrukat 3000kWh eller 4000kWh.

Någon nedre gräns är inte satt än.


På SVT rapporterar dom och skriver så här: "Stödet är tänkt att fungera som en trappa där man får mer pengar ju mer el man konsumerar. Kompensationen ska baseras på hushållets månatliga elförbrukning. De hushåll som använder över 2 000 kWh per månad blir berättigade till det högsta stödet på max 6 000 kronor totalt, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Någon nedre gräns är ännu inte satt, enligt Dambergs pressekreterare."
https://www.svt.se/nyheter/regeringen-k ... presstraff


I pressmeddelandet från Regeringskansliet står det:
Pressmeddelande från Finansdepartementet, Infrastrukturdepartementet
Regeringen avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... hushallen/


Rapporteringen av de stora medierna kring det här nu på förmiddagen har varit helt sjukt dåligt! Läser ingen reporter på innan de börjar skriva??
Helt fel tycker jag inte reportrarna har. Jag har ju toksparat mig ned till 1000 kWh och rörligt avtal så det blir ju kanske inte något alls om man hamnar i botten av trappan som styr ersättning.

Grannen som har låst till superlågt pris och brassar max med både värme i poolen och spat däremot kan hämta ut max ersättning.

Dessutom gäller det ju lägenheter också, hur många bränner av 2000 kwh i lägenhet?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1483294
1096kWh blev 2716kr i elräkning.
141,03 öre/kWh plus alla påhitt.
Förväntar mig ingen ersättning. Bättre att dom som verkligen behöver hjälp får det.
Vi som klara av en hög elräkningen behöver inte en krona!
av volvofantast
#1483296
Perra83 skrev: ons 12 jan 2022, 13:51 1096kWh blev 2716kr i elräkning.
141,03 öre/kWh plus alla påhitt.
Förväntar mig ingen ersättning. Bättre att dom som verkligen behöver hjälp får det.
Vi som klara av en hög elräkningen behöver inte en krona!
Ja,då är det finns fattiga pensionärer
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1483299
Perra83 skrev: ons 12 jan 2022, 13:51 1096kWh blev 2716kr i elräkning.
141,03 öre/kWh plus alla påhitt.
Förväntar mig ingen ersättning. Bättre att dom som verkligen behöver hjälp får det.
Vi som klara av en hög elräkningen behöver inte en krona!
Grannen fick räkning på 14.000 pga SPA, Polvärme och Infravärme på verandan. Han kan plocka ut max ersättning. Han behöver nog all hlälp han kan få av oss.
av Lövet
#1483304
VolvoB20 skrev:Grannen fick räkning på 14.000 pga SPA, Polvärme och Infravärme på verandan. Han kan plocka ut max ersättning. Han behöver nog all hlälp han kan få av oss.
Men "max"-ersättning , det kommer ju finnas ett tak? I kronor räknat kommer han inte få så mycket mer. Det handlar ju om 1000 eller 2000kwh, inte 1000kwh vs 10000kwh man får ersättning för.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1483306
Lövet skrev: ons 12 jan 2022, 14:34
VolvoB20 skrev:Grannen fick räkning på 14.000 pga SPA, Polvärme och Infravärme på verandan. Han kan plocka ut max ersättning. Han behöver nog all hlälp han kan få av oss.
Men "max"-ersättning , det kommer ju finnas ett tak? I kronor räknat kommer han inte få så mycket mer. Det handlar ju om 1000 eller 2000kwh, inte 1000kwh vs 10000kwh man får ersättning för.
Självklart, han får 6000 kr vilket är max.
av Lövet
#1483308
VolvoB20 skrev:Självklart, han får 6000 kr vilket är max.
Så hans förbrukning från 2000-4000kwh (påhittad siffra, orkar inte räkna) får han nöjet att betala alldeles själv. Men han kanske hade det härligt i spabadet ändå ;-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 234

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]