Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av garinge
#1575664
hoppas det går så snabbt, lät så på dom vi köpte av med, men slutade med att eon tog 1,5år på sig att fixa förstärkningar i nätet, så var inget snabbt där :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575689
lennarte skrev:
EbbevonVolvo skrev:Sungrow har jag inte alls koll på. Kan vara bra, kolla hur lång garanti det är
10 - 12 år på allt utom panelerna, där är det 30 år. Han ringer på fredag. Säger vi ja då ska vi ha billig el om 6 veckor. Banken har inte hört av sig, så vi får "ta ur egen kassa" så länge. Tänkte lägga det på huslånet, vi kan ju inte gärna ta med det när vi flyttar.
Som geringen skriver, kontakta din NÄTÄGARE och hör om nätet tål att det installeras utan att något behöver förstärkas!
För mig tog det mindre än två veckor att anslutas till nätet efter att solcellsföretaget var klara med installationen. Jag förhörde mig med min nätägare, Ystad Energi, och dom sa att nätet klarade min anläggning utan problem.

Jag kollade lite om den växelriktare som ingår i din offert och hittade inget negativt, och 10 års garanti gör att det känns som ett bra val. Sungrow verkar också funnits på marknaden länge. Hur appen är tycker jag du ska be installatören visa och förklara för dig. Vad som du kan se i nutid och även tillbaka i tiden. Jag har väl nördat ner mig lite väl mycket och lägger in produktion per timme och hur detta kommer att påverkas av årstid och då solens vinkel mot panelerna. Så jag är inne i appen väldigt mycket, och kan då se produktion var jag än befinner mig i världen. Min ena bror, som har samma växelriktare som mig men andra paneler, har vi ett utbyte av varandras produktion. Dock har han en anläggning på drygt 22kWp, så han ”vinner” för det mesta. Men procentuellt brukar jag vinna, då min takvinkel är 45˚ och hans är 22˚. Vi bor en mil ifrån varandra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575694
EbbevonVolvo skrev:Som geringen skriver, kontakta din NÄTÄGARE och hör om nätet tål att det installeras utan att något behöver förstärkas!
Det har dom (1KOMMA5®) koll på hoppas jag
garinge skrev:hoppas det går så snabbt, lät så på dom vi köpte av med, men slutade med att eon tog 1,5år på sig att fixa förstärkningar i nätet, så var inget snabbt där :)
. Det är flera grannar omkring här som har solceller, förutom dom 4 som har 1KOMMA5®
En bekant berättade om en nära släkting som själv satte upp solceller på sin lada som skulle fördösörja hans och något hus till. Elleverantöten sa blankt nej när han ville koppla in det på nätet. Det fanns ingen kapacitet förren om 10 år...... Detta är några hus i och omkring hans nerlagda skogsjordbruk. Med luftledningar dit. Han kunde koppla in elen till husen, men kunde inte sälja något.
Så själv kan man ju alltid använda elen från solcellerna (förmodar jag) men alla kan kanske inte sälja den. Exakt hur det fungerade i detta fall vet jag inte, men var inte nöjd
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575714
lennarte skrev:
EbbevonVolvo skrev:Som geringen skriver, kontakta din NÄTÄGARE och hör om nätet tål att det installeras utan att något behöver förstärkas!
Det har dom (1KOMMA5®) koll på hoppas jag
garinge skrev:hoppas det går så snabbt, lät så på dom vi köpte av med, men slutade med att eon tog 1,5år på sig att fixa förstärkningar i nätet, så var inget snabbt där :)
. Det är flera grannar omkring här som har solceller, förutom dom 4 som har 1KOMMA5®
En bekant berättade om en nära släkting som själv satte upp solceller på sin lada som skulle fördösörja hans och något hus till. Elleverantöten sa blankt nej när han ville koppla in det på nätet. Det fanns ingen kapacitet förren om 10 år...... Detta är några hus i och omkring hans nerlagda skogsjordbruk. Med luftledningar dit. Han kunde koppla in elen till husen, men kunde inte sälja något.
Så själv kan man ju alltid använda elen från solcellerna (förmodar jag) men alla kan kanske inte sälja den. Exakt hur det fungerade i detta fall vet jag inte, men var inte nöjd
Nej för hel-vete!!!! Du ska definitivt ta kontakt med din nätägare och höra. 1komma5 kommer med största sannolikhet INTE göra det.

Min bror, som då bor en mil från mig, har e-on som nätägare och fick inte koppla in sig på nätet förrän efter sex månader då ”nätet måste förstärkas”. Han trodde precis som dig att solcellsföretaget kollat detta. Det hade dom kanske, men inte talat om det för honom. Det är tyvärr många som fått detta beskedet.

Så kolla för guds skull upp det! :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575732
Ok, han hör av sig på fredag, då ska vi bekräfta beställningen. Då får jag ta upp det med honom. Men det rör bara försäljningen av el till nätet, eller? Jag kan väl använda egen el till mig själv? Som jag fattat det ska EON byta mätaren i så fall. Dom var är för drygt 2 år sedan och satte i en ny mätare och vad jag kommer ihåg skulle den vara för solceller också. Pratade med lite med dom, men det var inte aktuellt med solceller då. Mätaren dom bytte ut var inte många är gammal heller.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575743
lennarte skrev:Ok, han hör av sig på fredag, då ska vi bekräfta beställningen. Då får jag ta upp det med honom. Men det rör bara försäljningen av el till nätet, eller? Jag kan väl använda egen el till mig själv? Som jag fattat det ska EON byta mätaren i så fall. Dom var är för drygt 2 år sedan och satte i en ny mätare och vad jag kommer ihåg skulle den vara för solceller också. Pratade med lite med dom, men det var inte aktuellt med solceller då. Mätaren dom bytte ut var inte många är gammal heller.
Jodå, du får använda så mycket du vill i ditt eget hus, men inte leverera ut på nätet. :-)
Om du har rätt elmätare kan 1komma5 nog svara på när dom kommer till dig. Jag fick min utbytt ett år innan när jag installerade elbilsladdaren. Då behövde jag något som kallas HAN-port, för att ansluta en övervakning som drar ner uttaget till billaddningen och inte köra huvudsäkringarna. Bytet av elmätaren kostade inget!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575783
lennarte skrev:Dom var är för drygt 2 år sedan och satte i en ny mätare
Var ute och kollade mätatställningen. 19735 tyder på att den byttes för strax under 2 år sedan. Här är en bild på den. Den växlar mellan 2 olika mätarställningar en på 19735 och en på 0. Så jag tror det ska fungera med solceller
IMG_20240411_081932.jpg
IMG_20240411_081932.jpg (2.07 MiB) Visad 93 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575806
Jag tolkar att den klarar dubbelriktad mätning, d.v.s. förbrukning och utmatning på nätet. Precis ovanför plomberingen lite upp till höger (längst ner i bild) ser du två fyrkanter i varandra (betyder dubbelisolerad) en tre uddig stjärna (trefas) sedan två pilar som pekar åt olika håll som jag tror betyder dubbelriktad mätning.

Nu står det på mätaren att den tillhör e-on, så om den mot förmodan inte skulle klara solceller så byter dom ut den mot en som kan utan kostnad för dig. Om e-on har tid. ;-)

Besök i morgon då!? Jag är nyfiken på om dom kommer att rekommendera batteri eller inte. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575813
Han ringde för en timme sedan. "Dom" hade bokat in möten i morgon som han var tvungen att vara med på. Så, det är beställt. 28 paneler och batteri. Han skickar dokument som vi ska signera med bankId. Sedan är första steget att han kontaktar EON, och så är det igång. Måste röja i garaget, där är hyllor och en alldeles för stor kompressor blir lite ivägen. Och ett uteförråd som (kablarna från taket kommer in) med sommar/vinterdäck till 5 st bilar. Ja, 4 bilar egentligen, men har en extra uppsättning till 745-an......😱😱😱😱
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1575818
lennarte skrev:Han ringde för en timme sedan. "Dom" hade bokat in möten i morgon som han var tvungen att vara med på. Så, det är beställt. 28 paneler och batteri. Han skickar dokument som vi ska signera med bankId. Sedan är första steget att han kontaktar EON, och så är det igång. Måste röja i garaget, där är hyllor och en alldeles för stor kompressor blir lite ivägen. Och ett uteförråd som (kablarna från taket kommer in) med sommar/vinterdäck till 5 st bilar. Ja, 4 bilar egentligen, men har en extra uppsättning till 745-an......😱😱😱😱
Grattis!

Det blir nog riktigt bra det där. Nu blev jag sugen på att installera batterier. Ska nog ringa ett samtal nästa vecka…
  • 1
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]